Gå til innhold
Fiskersiden

Fin tur til Sandebukta


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

09012010231526WG32JabYvM6B.jpg?93

Jeg, Kai og Øystein trosset kulden og tok turen til Sandebukta får å prøve oss på gråhaiene, skatene og alt det andre morsomme som svømmer under isen der. Da vi ankom plassen i grålysningen var det ingen andre der, men det dukket opp overraskende mange utover formiddagen. Tydelig at lysten til å fiske er stor hos mange - ja, det var til og med folk som bare ruslet seg en tur utpå isen.

Kai, kjent som uoffisiell norgesmester i hvittingfiske, viste seg nok en gang som en råtass til å dra opp hvittinger. Her er han i dyp konsentrasjon etter å ha sluppet ned agnene:

09012010231526JvlB2ISP383Y.jpg?49

Øystein derimot poengterte at det var dette han var best til ;) :

09012010231526e2fo3M1SYSFg.jpg?76

Og her sitter jeg. Glad og fornøyd etter å endelig ha fått kommet meg ut på sjøisen :)

090120102315279f5SiVnex4wg.jpg?97

Fisket var helt ordinært. Vi fikk flere titalls fisker hver, men ingen store. Det var stort sett agnfiske nær bunnen som gav fisk, men en og annen fisk slengte seg på høyere opp i vannlagene også, og en og annen fisk lot seg friste av balansepilkene. Her er jeg med en (av to) torsker som begge fikk friheten tilbake:

09012010231526ay2y84923435.jpg?36

Det var fart hele tiden

09012010231526w7Ca5TmrnUWi.jpg?90

09012010231527C1FhiRo2VF9K.jpg?58

Her er Kai med den delen av fangsten han valgte å beholde:

09012010231527hR6epjxKQr4u.jpg?39

Vi slapp ut mesteparten av fiskene vi fikk, bare kroket de av i hullet og lot de svømme ned igjen. Orker ikke fylle opp frysere med sjø-fisk når det fortsatt ligger masse annen fisk der som må spises først. Selv tok jeg nok til en hvittingmiddag og en koljemiddag.

Dagens artigste fangst var det Kai som sto for. En strømsild! Og dermed ny art for han.

10012010122727l269y65P58lV.jpg?25

Vi fikk også en del koljer - eller hyse som vi sier i den delen av landet der menn er menn.

09012010231527V81LNgH58g46.jpg?33

Totalt fikk jeg 5 arter, Torsk, hvitting, knurr, sypike og kolje. Tror Øystein også fikk de 5, mens Kai ikke fikk knurr så han havnet vel opp på 5 arter han også.

Men å drikke brus utpå isen gikk ikke så bra B)

090120102315271LkHU9q76S8Y.jpg?69

Alt i alt en hyggelig tur. Alltid spesielt moro med vinterens første fisketur på sjø-isen!

09012010231527FI2wu8rRmPW2.jpg?14

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott med en rapport fra den kanten igjen. B)

Ser ikke ut til at det bare er Kai som er hvitting fantomet. ;)

Øystein er en fisker etter min smak,men eget pjolter bord hadde han ikke med seg på isen.

Grattis med strømsild Kai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg var også tilfreds med å merke at klærne holdt. Frøys ikke i det hele tatt bortsett fra på hendene hvis jeg styret for lenge uten hansker.

Agnet var et større problem. Det tok jo over minuttet å tine selv små makrellbiter i hendene før jeg skulle ta de på kroken. Må huske varmepose til de neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg var også tilfreds med å merke at klærne holdt. Frøys ikke i det hele tatt bortsett fra på hendene hvis jeg styret for lenge uten hansker.

Agnet var et større problem. Det tok jo over minuttet å tine selv små makrellbiter i hendene før jeg skulle ta de på kroken. Må huske varmepose til de neste gang.

Kappet opp sild og makrell i biter før jeg dro, setter de på frossent og satser på at de tiner i vannet, men varmepose er sikkert tingen. Reker feks får jeg ikke til å sitte frossent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri isfisket før og må driste meg med et spørsmål... Er det bare agn som gjelder?? Ikke vanlig pilk med noen gummimakk på?? Funker fint fra båt ihvertfall :)

Joda, det fungerer det også, men ikke like bra som om sommeren synes jeg. Sikkert fordi det er mye mørkere om vinteren pga snødekt is. Men også lav temperatur kan ha noe å si kanskje.

Ellers er jo hvitting og Kolje typiske agnfisker. Til torsk fungerer pilken noen ganger vel så bra som agn gjør. Men en makrellbit på kroken under pilken øker nesten alltid torskefangsten ved pilkefiske etter min efaring - både sommer og vinter. Selv om en pilk uten agn får mer livlige bevegelser enn en pilk med agn på krokene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri isfisket før og må driste meg med et spørsmål... Er det bare agn som gjelder?? Ikke vanlig pilk med noen gummimakk på?? Funker fint fra båt ihvertfall :)

Det går fint å pilke også, men agnfisket gir gjerne et større artsutvalg. Er det sei, torsk, makrell og sild i farvannet, så er pilk og hekle et godt valg, men til flyndrer, haier, hvitting, kolje mm er agn vanligvis den beste løsningen.

Endret av limanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det fungerer det også, men ikke like bra som om sommeren synes jeg. Sikkert fordi det er mye mørkere om vinteren pga snødekt is. Men også lav temperatur kan ha noe å si kanskje.

Ellers er jo hvitting og Kolje typiske agnfisker. Til torsk fungerer pilken noen ganger vel så bra som agn gjør. Men en makrellbit på kroken under pilken øker nesten alltid torskefangsten ved pilkefiske etter min efaring - både sommer og vinter. Selv om en pilk uten agn får mer livlige bevegelser enn en pilk med agn på krokene.

Takk. Nå ble jeg litt opplyst der og :) Som jeg ha sagt rundt omkring på forumet.. En eller annen gang skal jag få prøvd isfiske! Men har ikke isbor eller noe som helst. Så må finne en løsning der før jeg begir meg ut på isen med stanga mi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du holde lykkebrusen din flytende er det ett hett tips og ha den på innsida av flytedressen :)

Bra tips, men den tar litt mye plass. Bedre å satse på drikke som ikke fryser i kulden, men jeg skulle kjøre bil senere på kvelden så det gikk jo ikke.

Ellers veide jeg for moro skyld de største fiskene av hver art bortsett fra torsken,

Kolje 857g 41cm

Hvitting 580g 41 cm

Knurr 186g 30 cm

Sypike 128 g 23 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut som en fin tur på isen det. Hvitting er en gjenganger, jeg har begynt å tro at dersom vi utrydder hele verden så overlever hvittingen, maken til havets kaniner har jeg ikke sett, er så mye hvittingbarn i fjordene at det er nesten til irritasjon :)

Ellers, tips til de som måtte lure på hvordan man holder agnet noenlunde varmt når det er mange minus i lufta, lag et hull i isen, men ikke helt igjennom. Slå deretter et hull stort nok til at sjøvann kommer opp så hullet fylles. Hiv agnet oppi, garantert frostfritt, funket fint på makrell og sild iallefall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.