Gå til innhold
Fiskersiden

ambassadeur 3500c ?


EKA
 Share

Recommended Posts

Hei sitter på Ebay og titter på utstyr fant en snelle jeg aldrig har hørt sett før ambis 3500c. er det noen som hvet noe om disse.. et spørsmål til noen sneller står det feks.ambassadeur 2500c NIB!! HVA betyr NIB.?? TAKKER for alle svar. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ambassadeur 3500C var vel ment som en slags avtager etter 2500c sånn ca. midt på 80-tallet (se evt. Napp & Nytt 84 + 85). Den hadde buet venstre gavl og det var vel det samt fargen (sølvgrå) som skilte den mest utvendig fra 2500C. Den ble også produsert i en grafittgrå rocket-versjon for det japanske markedet på slutten av 90-tallet. Jeg har fått tak i en slik men bruker den svært sjelden. Vi treffes vel i løpet av våren så da kan du ta en nærmere titt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ambassadeur 3500 er laget i det som kan beskrives som den svarteste perioden av Abus historie, 80 tallet. Ingen tvil om at det var økonomene og markedsavdelingen som styrte. Kvaliteten på snellene ble veldig mye lavere enn på 70 tallet som jeg anser som glansperioden. Det var både konstruksjonene og kvaliteten på delene som ble dårligere. Heldigvis er kvaliteteten på svenskproduserte sneller i dag tilbake på et godt nivå.

Ambassadeur 7000 er den eneste snella som kom seg gjennom 80 tallet uten å bli å bli vesentlig dårligere, selv om jeg foretrekker både lagerkonstruksjonen, gavlene og sveivene fra 70 tallet. Men 7000 har de i stedet ødelagt de siste årene ved å putte inn en haug med plastdeler samt flytte produksjonen til Kina.

Men må legge til at jeg har tatt mer storfisk på ei 6500C i fra 87 enn på noen annen snelle, så de 80-talls modellene gjorde nok jobben de også.

Som fiskesnelle hadde jeg ikke satset på 3500, ville ha gått for 2500, men hvis en er samler må en jo selvsagt ha 3500 også.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ambassadeur 3500C var vel ment som en slags avtager etter 2500c sånn ca. midt på 80-tallet (se evt. Napp & Nytt 84 + 85). Den hadde buet venstre gavl og det var vel det samt fargen (sølvgrå) som skilte den mest utvendig fra 2500C. Den ble også produsert i en grafittgrå rocket-versjon for det japanske markedet på slutten av 90-tallet. Jeg har fått tak i en slik men bruker den svært sjelden. Vi treffes vel i løpet av våren så da kan du ta en nærmere titt !

Det gjør vi . :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ambassadeur 3500 er laget i det som kan beskrives som den svarteste perioden av Abus historie, 80 tallet. Ingen tvil om at det var økonomene og markedsavdelingen som styrte. Kvaliteten på snellene ble veldig mye lavere enn på 70 tallet som jeg anser som glansperioden. Det var både konstruksjonene og kvaliteten på delene som ble dårligere. Heldigvis er kvaliteteten på svenskproduserte sneller i dag tilbake på et godt nivå.

Ambassadeur 7000 er den eneste snella som kom seg gjennom 80 tallet uten å bli å bli vesentlig dårligere, selv om jeg foretrekker både lagerkonstruksjonen, gavlene og sveivene fra 70 tallet. Men 7000 har de i stedet ødelagt de siste årene ved å putte inn en haug med plastdeler samt flytte produksjonen til Kina.

Men må legge til at jeg har tatt mer storfisk på ei 6500C i fra 87 enn på noen annen snelle, så de 80-talls modellene gjorde nok jobben de også.

Som fiskesnelle hadde jeg ikke satset på 3500, ville ha gått for 2500, men hvis en er samler må en jo selvsagt ha 3500 også.

Abbor, vet du om den rocket-utgaven som ble levert på slutten av 90-tallet skiller seg nevneverdig fra den standard 3500C som ble produsert på midten av 80-tallet ? regner med at det sitter et par bedre lager i den + at det er brukt en eller annen utgave av rocket olje, men bortsett fra det og det jeg nevnte tidligere ??

Ellers er jeg helt enig at det er 2500C man bør satse på, selv har jeg veldig sans for de røde utgavene med slette gavler. Kjenner ikke til noen andre røde med korrugerte gavler en den nostalgia utgaven, men der har man valgt en blass rød farge som skal imitere en tilårskommen klassiker. Visstnok noe man antar det japanske markedet liker. Ja,ja kan hende det........

Endret av Salvelinus 2500
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Rocket 3500C er nevneverdig forskjellig fra en vanlig 3500C. Er ikke engang overbevist om at Rocket sneller generellt har bedre lagre enn standardsneller, varenummeret i splittetgningen er i hvertfall det samme.

Vi mangler skikkelige navn på gavlene på Ambassadeur i Norge. Svenskene kaller det du kaller slette for kupade og korrugerete for allmoge. Navnet slette gavler ville jeg ha reservert for de Rocketmodellene og de grå CS6500 CS Mag som nettopp har slette gaver.

I tillegg til blekrød så finnes "allmoge" gavler i en litt mørkere rød, grønne, sorte og grå utgaver. De grå ser svært bra ut. "Allmoge" gavler er ikke mine favoritter, har faktisk ingen og har heller ikke planer om å kjøpe en slik.

Mine favoritter er "kupade" gavler i blått eller rødt, chrome stativ og aller helst "spoleteninger" i blank aluminiumsfinish på innergavlene. Sveiva skal være enkelsveiv i gavlfargen, stjernehjulet skal være at 70-tallstypen med rette spisser i chrome og sveivmutteren skal være merket med Oil.

Uffe "reelman" og jeg har hver sin blå av dette slaget som er bygd opp av UT, har aldri sett bilder av tilsvarende sneller. Leverte de blå gavlene og sveiva jeg hadde kjøpt på eBay til UT og fikk komplett snelle tilbake. Vet ikke hvor de aluminiumsfargede "spoleteningene" kommer i fra.

Snella har stål hovedrev med multidisk Carbontex bremse, UT sin magnetbrems, en prototype grunn UT spole som er borret for å redusere vekten. Totalt 9 kjeramiske lagre + IAR, 3 på spoleaksling, 2 på evighetskrue, 2 i det lettede snøreførerhjulet og 2 i sveivknotten. Det er tatt 110 punds barracuda på en tilsvarende snelle.

Fullt navn på denne snella ville vel blitt noe slikt som 2500C10 Mag UT Performance Plus Midnight Blue :rolleyes:

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amby 3500c er ganske så lik 2500 bortsett fra en annen konstruksjon av spoleaksel/pinion. Den frikobler ikke pinionen fullstendig slik som 2500, og skal være litt dårligere kastemessig.. Jeg tror dette var nødvendig å endre for å få til buet gavl på 3500. Men spoleopphenget (lager) og det andre er likt 2500. Kom over en slik en i vinter, som jeg gleder meg til å få testa ut. 3500C kom i 1983 og skiller seg ikke konstruksjonsmessig fra tidlig 80-talls amby, som er lik klassikerne. Endringene på runde amby kom ikke før seinere på 80-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de største endringen konstruksjonsmessig fra 70-talls Ambassadeurer til 80 talls er at de gikk vekk i fra selvsentrerende lager, selvsentrerende lagre kunne kompenserte for skjevheter i stativ eller for en svak bøying av spoleaksel under stor belastning ved kast eller kjøring av fisk.

Det store problemet med 80-talls snellene er at det ble brukt billigere materialer og at snellene generelt hadde lavere kvalitet enn på 70-tallet. Det hadde vært mulig å tilby sneller med buet gavl uten å endre lagerkonstruksjonen og redusere kvaliteten. Pinionfrikoblingen sitter på motsatt side av den buede gavlen så det skulle ha vært mulig å få rund gavl også på 2500/3500C uten å fjerne dette som er viktig for kastelengdene med lette agn.

Ultracastspolekonstruksjonen kom først i 1989 så det er hva jeg kaller 90-talls sneller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de største endringen konstruksjonsmessig fra 70-talls Ambassadeurer til 80 talls er at de gikk vekk i fra selvsentrerende lager, selvsentrerende lagre kunne kompenserte for skjevheter i stativ eller for en svak bøying av spoleaksel under stor belastning ved kast eller kjøring av fisk.

Det store problemet med 80-talls snellene er at det ble brukt billigere materialer og at snellene generelt hadde lavere kvalitet enn på 70-tallet. Det hadde vært mulig å tilby sneller med buet gavl uten å endre lagerkonstruksjonen og redusere kvaliteten. Pinionfrikoblingen sitter på motsatt side av den buede gavlen så det skulle ha vært mulig å få rund gavl også på 2500/3500C uten å fjerne dette som er viktig for kastelengdene med lette agn.

Ultracastspolekonstruksjonen kom først i 1989 så det er hva jeg kaller 90-talls sneller.

Selvsentrerende lagre gjelder vel amby fra 4000 str og oppover. Men fram til ca 1983 var det også sånne donut lagre i disse størrelsene. 2500 har jo lagrene plassert annerledes, er usikker på om disse er selvsentrerende. Mine gamle 1500 og 2500 har riktignok lett bua lagre, men ikke på samme måte som på 4000 str og oppover. Det fine med de gamle donut-lagrene er holdbarheta! Har du en gammel 60/70/tidlig 80's amby er det gull verdt å ta vare på lagrene. Har de vært noenlunde vedlikeholdt opp gjennom åra, spinner de bedre en moderne "rocket" lagre etter en grundig rens.

En annen stor forandring som kom fra midten av 80-t var frikoblingen, hvor de gamle, gode trengte to "klikk" for å koble inn når man beg å sveive. 1500/2500/3500c har hatt (og har) en annen konstruksjon, så de nyproduserte er lik de gamle her.

Jeg tror det kanskje er den bua gavlen som gjorde det med frikobla pinion vanskelig på 3500, ettersom den mekaniske bremsen sitter på motsatt side her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kommentarer om 80 talls sneller i tidligere poster gjelder alle Ambassadeurer (untatt 7000) generelt så det var ikke spesielt siktet mot 3500.

Du har rett når det gjelder den mekaniske bremsen på 2500/3500, men det er en sak som en som aldri har brukt mekanisk brems tenker over, for meg er justeringen (på 5000 og 6000 med rette gavler) spolesentrering og ikke mekanisk brems.

De gamle lagrene finnes i flere kvaliteter, fram til tidlig 70 tall ble det brukt svenske SKF lagre av superkvalitet, deretter ble det byttet over til rimeligere franske lagre som også er svært bra.

1500/2500C har nok ikke hatt selvsentrerende lagre, behovet var mindre med lagrene plassert så nær spolen.

Den siste serien av 2500C er vel helt identisk med de eldste bortsett i fra kulelagre og fargen. De mest interessante snellene er de som er produsert for det japanske markedet i fra midten av 90-tallet til ca 2005 med IAR, 5,3:1 utveksling og spennende farger. Noen av disse snellene heter 2500CI, andre bare 2500C, alle 1500 snellene med IAR heter bare 1500C.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kommentarer om 80 talls sneller i tidligere poster gjelder alle Ambassadeurer (untatt 7000) generelt så det var ikke spesielt siktet mot 3500.

Du har rett når det gjelder den mekaniske bremsen på 2500/3500, men det er en sak som en som aldri har brukt mekanisk brems tenker over, for meg er justeringen (på 5000 og 6000 med rette gavler) spolesentrering og ikke mekanisk brems.

De gamle lagrene finnes i flere kvaliteter, fram til tidlig 70 tall ble det brukt svenske SKF lagre av superkvalitet, deretter ble det byttet over til rimeligere franske lagre som også er svært bra.

1500/2500C har nok ikke hatt selvsentrerende lagre, behovet var mindre med lagrene plassert så nær spolen.

Den siste serien av 2500C er vel helt identisk med de eldste bortsett i fra kulelagre og fargen. De mest interessante snellene er de som er produsert for det japanske markedet i fra midten av 90-tallet til ca 2005 med IAR, 5,3:1 utveksling og spennende farger. Noen av disse snellene heter 2500CI, andre bare 2500C, alle 1500 snellene med IAR heter bare 1500C.

Nei, mekanisk brems er unødig! (og skadelig for lagrene på ultracast-spoler). Men det er nå likevel en brems da.. På amby fram til tidlig 80-tall, kalte abu dette (på c-modellene selvsagt) kulelagerbrems, med en spesiell "skive" i den ene og "mothold" i den andre lagerkoppen.

Min 4600 CB har denne konstruksjonen og donut-lagre. Den er vel fra 1982 om jeg ikke minns feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.