Gå til innhold
Fiskersiden

Årets første tur etter SØ


KjellArne
 Share

Recommended Posts

Med en uventet frisøndag foran meg kunne jeg ikke velge noe annet enn å dra på årets første tur etter sjøørreten. Været var nydelig, og hva er vel bedre enn å tilbringe en slik dag ved sjøkanten. Selv om det fremdeles er mye vintersport på Tven, og jeg er over gjennomsnittet sportsinteressert, kunne det ikke konkurrere med lysten på og endelig få dyppet snøret i lokalt farvann.

Jeg hastepakket utstyret som heldigvis lå der jeg la det fra meg en gang sist høst, matpakka ble en halv liter Cola Zero, en liten pose Småsulten og en pose Mandelægg fra Anton Berg. Kommer fiskefeberen over en, kan man ikke kaste bort tiden på kaffekoking og matpakkesmøring. Ut av døra så fort man bare kan er det som gjelder. Hva om telefonen skulle ringe, eller noe annet skulle inntreffe, som ville gjøre at fisketuren måtte kanselleres. Nei, fy og fy, det gjelder å satse på å sette ny rekord i å få nesa ut av døra og komme seg i vei.

Vel fremme på min elskede plass, sluken finner veien til dit jeg er sikker på at det er fisk. Hvis det var fisk der, røpet den seg ikke for meg i hvert fall. Flere slukbytter senere var jeg sikker på at det skulle bli bomtur. Vannet var krystallklart og sola skinte, det var sikkert det som var årsaken til det dårlige bettet brukte jeg som forklaring for meg selv. Man gir seg ikke så lett, så jeg tenkte at jeg skulle gi flueduppen en sjanse. Jeg har bombere også, men det er så vanskelig å få trædd den myke og tynne sena gjennom det lange smale røret at jeg nesten har gitt opp å bruke dem. Så med standard grønn/hvit fluedupp og en imitasjon av horngjellyngel i enden startet jeg opp igjen.

3366a9d49d.jpg

Man tager hva man har

Det tok ikke av, for å si det sånn. Tankene begynte å vandre andre steder. I solskinnet stod jeg og nøt varmen og studerte gjessene som hadde ankommet langveisfra. Våren er en herlig tid, naturen våkner til liv og det samme gjør jo både fiskelysten og den gamle gubben. Som julekvelden på kjærringa ble jeg plutselig revet ut av tankene og den fine naturopplevelsen jeg befant meg i. Det røsket i stanga og jeg kunne sette en enda finere opplevelse inn på minnenes konto.

3346a6704b.jpg

Ikke beste bilde, men gir et inntrykk av hvor klar vannet var

335af4dd08.jpg

Alle bildene er tatt med en tilårskommen mobil, så litt uklart hender det jo at det blir.

En pen sjøørret, ca kiloen kom på land. Den var ikke sommerfeit, men heller ikke for vintermager, så jeg bestemte meg for at den skulle bli min middag for dagen.

337bf815a8.jpg

Duften av stekt fisk begynte raskt å spre seg i huset etter hjemkomsten.

338763a55c.jpg

NAM NAM, og enda er det mye mer igjen.

Et herlig måltid er akkurat slutt, måtte det bare følge på flere slike. Ble du sulten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fisker'n fra Eik

Flott sjøørret KjellArne :) Vi var på Løvøya i går og i dag, krystallklart vann og flott vær. Ble blanking i går, kun ett napp, men i dag var torsken litt i støtet. fikk 10 stykker, de to største ble med hjem.

Skitt fiske, og fortsett å skrive flotte rapporter :)

Endret av Fisker'n fra Eik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.