Gå til innhold
Fiskersiden

Paddetorsken som ble til en torsk


Sigve A
 Share

Recommended Posts

I går var det endelig duket for en ny etterlengtet tur med Team Agntyv. Jeg har selv vært på litt isfiske etter ørret rundt omkring og Veg har vært på speidertur og på Hitra.

Turen ble etter litt diskutering torsdags kveld lagt til Trolla kai, som huser bruskfisk, paddetorsk, hårvar, brokkolihode, og mye fin hvitting. Vi tenkte også at det kanskje hadde dratt seg inn noen gytetorsk. Vi var her for nettopp svarthå, som ingen har på artslista, og paddetorsk som jeg mangler.

Veg hadde norsk tentamen denne dagen, så han sprang hjem, smurte matpakke, stappet sekken full av unødvendige ting, og fløy til busstoppen. Etter litt busskluss var han endelig i byen, og kunne busse videre til den magiske kaien, hvor artene ventet. Jeg var ute ved Trolla i fem tiden, og da hadde Veg akkurat rukket og pælme ut Mustad Viking 116, men ambissen, og Devilfishen til Paddetorsken aka Storkjeften. Jeg hadde en god feeling, så Tjøstheimstanga ble rigget i en fart, med makrell og 20grams søkke, og sendt ned i steinsprekkene. Deretter rigget jeg haspelstangen med en makrell/reke kombo på 2/0 sirkel, og før jeg fikk satt stangen fra meg i den ny innkjøpte Ron Thompson tripoden, var det smakstesting av harsk makrell nede i dypet. Det virket som den falt i smak, for like etterpå kunne jeg løfte en kilostorsk opp på brygga. Denne fikk friheten raskt tilbake, og nå fikk jeg tid til å teste tripoden. Veg hadde selv noen småhissige run på venstresiden, men ingenting som ville sitte.

I det en regnbyge treffer brygga, aner jeg noe bevegelse på Tjøstheimen. Jeg gjør tilslag, og får rask respons av et utras og mye tyngde. Viss dette hadde vært paddetorsk måtte det være en som har spist seg helt stappa på alle blysøkkene der nede som er mistet. Den kjørte videre under bryggen, og jeg klarte rett og slett ikke å løfte den fra bunn. Denne stangen bruker jeg egentlig til mikromeite, så det sier sitt. Etter noen herlige utras til, kommer en bil kjørende inn på parkeringsplassen, og det er godeste NKML, med Bjørn og Irvin. De kommer løpende med GoPro kameraet. Litt etter litt kommer fisken til synet, og det var ikke en lyr som jeg hadde tippet på. Det var nemmelig en fin torsk. Veg landet fisken på en guddommelig måte. ”Snause trekilo vell” lød det fra fiskeren, som denne kvelden ikke var en fisker, nemlig Bjørn. Torsken ble hengt på Lawsonvekta og den viste 5,54 vakre kilo. En bælfeit rakkar, og ny pers forbedret med 300gram. VMC str 6 kroken satt perfekt i munnvika, men denne torsken skulle få bli med hjem, og få litt varme.

7010559887_e3c74a93f1.jpg

Torskepumping by Sigv3, on Flickr

Livet er herlig! Foto: Veg

7010567411_b30884e73d.jpg

Torskepers, 5,54 by Sigv3, on Flickr

Torskepers! 5540gram

Det virket som om at NKML hadde med suksess spray i lommen(ikke rekespray denne gangen), fordi plutselig ble det aktivitet. Jeg landet en hvitting på rundt 500gram og Veg sleit enda med bomtilslag :P Men han fikk en babytorsk, med fine mønster:

6864452824_fe321a447b.jpg

Babytorsk by Sigv3, on Flickr

Babytorsk

Det NKML egentlig var her for, var å levere noe fiskeutstyr de ikke hadde bruk for lenger. Alt overflødig de hadde i boden/bilen ble pælmet opp i rema 1000 poser og gitt til oss. Inkludert noen snasene sneller og en stang! Tusen takk gutter! Like etter de hadde dratt, økte vinden, og jeg, med en sår hals, ble fort frossen i kroppen. Hosten begynte og å bli hissigere, og det var på tide og ta en telefon til den private drosjen. Vi startet så vidt med å pakke ned, og samtidig fikk Veg et brukbart run på venstre tripod, og denne gangen satt tilslaget. Det ble gjettet på hvitting, og hvitting var det. Da ble pers nummer to for dagen heiset opp, og vekten viste 740gram. Forbedring med 100gram. Den hadde snurret seg kraftig i snøret, men heldigvis riktig kroket!

6864445952_e2dc6207f1.jpg

Surret hviting by Sigv3, on Flickr

Denne hadde gjort det vanskelig for seg selv...

6864446196_7cee468343.jpg

hvitting 740g by Sigv3, on Flickr

Ny pers, 740gram hvitting

Nå måtte vi begynne å pakke ned sakene, og ha oss hjem til tven og fersk sushi. Før golden goal var ferdig, lå jeg utrettet på sofaen og var i drømmeland…

Tusen takk for en fin tur Vegar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.