Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula 2012 + 2013 + 2014 + 2015


Glalaksen
 Share

Recommended Posts

Gaula

Gaula er en av verdens beste elver for sportsfiske etter atlantisk laks. Hvert år fanges mellom 20 og 50 tonn laks i elva. Gaula er lakseførende fra munningen helt opp til Ea-fossen i Holtålen, en strekning på over 11 mil! I tillegg er det flere laskeførende sidevassdrag; de viktigste er Sokna, Bua og Forda. Total lakseførnde strekning i vassdraget er ca 20 mil.

Nedre del (sjøen til Gaulfossen)

Gaula er så å si alltid fiskbar i de nedre delene sesongen sett under ett, og fisket på juni måned er spesielt godt. Det er ingen oppgangshinder i denne delen av elva, og risikoen for at man fisker på ”tom elv” er dermed ikke relevant. Enkelte år har de nedre delene en effektiv fiskesesong som er inntil 1 måned lenger enn i resten av vassdraget. Elva er relativt bred og sakteflytende, men enkelte partier har flotte rullestensbelter og spennede strømmer.

Midtre del (Gaulfossen til utløpet av Forda)

De hvite rullesteinsbeltene elva er kjent for, kombinert med relativt mange svinger og lite elveforbygning gjør vannstrengen innbydende og variert. Elva har også mer fall her enn lenger nede i vassdraget, og dette gir høyere hastighet på vannet, særlig i periode med lav vassføring.

Øvre deler (utløp Forda til Ea-fossen)

Også dette er en spenne del og kan by på svært godt fiske. Elva er langt smalere enn lenger nede i dalen, og veksler mellom strie strømmer, små og store høler av ulik dybde. De øvre delene av vassdraget kommer senere i gang med fisket enn de nedeste delene av vassdraget. Fisket er derimot svært interessant i deler av sesongen hvor fisket tradisjonelt er tregt i de nedre delene.

Sidevassdrag (Sokna, Bua og Forda)

Fiske i sidevassdraga er noe annerledes enn i hovedvassdraget, særlig er forskjellene store fra Gaulas nedre, og midtre deler. Sideelvene er naturlig nok langt smalere, og vassføring kan variere mye på svært kort tid. Som for de øvre og midtre delen av vassdraget bestemmes oppgangstidspunkt i sideelvene av når laksen for alvor passerer Gaulfossen, og fisket vil også her som regel komme senere i gang enn det tilfellet er i vassdragets nedre deler.

Til tross for at elvene er mindre og fisket varier til dels mye med vassføring kan alle sideelvene by på et meget spennende fiske.


Hjemmeside for Gaula

http://www.gaula.no/sider/tekst.asp?side=122

Video: Gaula - River of Silver & Gold (trailer)

http://vimeo.com/27854640

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. juni utløses en lidenskap som noen har sett frem til - og andre har grudd seg til.

NRK og ut.no tar temperaturen på sesongstarten for laksefisket og lager en 24 timers direktesending på tv og nett.

– Dette blir en sending om lidenskap, forventning, skuffelse - og den totale lykke når laksen biter, sier prosjektleder Nils Arne Sæbø.

Ut.no: NRK sender direkte i 24 timer fra lakselva Gaula i Sør-Trøndelag

Link:

http://ut.no/artikkel/1.8112374

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger an til mye vann ja, men ligger det SÅ jævli mye snø da? Har vært på ett par kjøreturer nylig, en gang mot Røros og sist tur/retur Oslo (Østerdalen) ble på siste turen overrasket over hvor lite snø det var i terrenget....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser pent lite til den snøen som vil renne ut i Gaula hvis du kjører langs riksveien mot Kvikne (Østerdalen). Eller langs riksveien til Røros, er jo oppe i høydene på begge sider av Gauldalen man har de store snømengdene. For Gaula sin del så er det store snøfeltet på begge sider av Gaula fra Haltdalen (vannskillet) og nordover til nedre deler av elva. Og kartet viser enda mye snø ja, og får vi varmere vær vil det bli atskillig mange hundre kubikk som kommer de første par ukene tror jeg. Lengre dager fremover nå og meldt forholdsvis kjølig neste uke også. Så det holder en god del på snøen enda. Og da er det ikke mange dagene igjen til juni.

http://www.senorge.no/mappage.aspx

Hvis man sjekker snømengde i prosent så ligger den nå på sånn i snitt for feltet 130-200 % av median (1971-2000).

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki. Krangler ikke med deg om dette - du har års erfaring å stille med.

Vet jo at E6/R3 ikke drenerer til Gaula med unntak fra det som kommer ned Sokna, men synes det var slående hvor lite snø det lå sørafor Kvikne og trodde kanskje forholda var noenlunde lik på nordsia av skillet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det at det ikke blir lett fiske i august ? :D

Det skal stemme i år, ikke pålagt uansett som tidligere 1 august. Men om jeg har forstått så blir det lett fiske om vannet går under 20m3 i Gaulfossen. Da inntrer lett fiske. Dette oppheves i gjen ved 30m3. Det er fiskerene sitt ansvar selv og holde rede på vannføringen, og det burde være en smal sak. I år er det tidligfiske nedenfor Gaulfossen på meg, og håper ikke en må telle kubikk i juni....

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå nærmer det seg med stormskritt.Snart så er vi igang med årets lakse fiske.

Nå kommer varmen ser det ut for og masse snø som skal smeltes i år.

Det blir vel lite fisk ovenfor de første ukene i år vil jeg tro.

Hvordan ser det ut i år kontra våren 2005?Da var det jo håpløst ovenfor helt til siste uka i juni ca.

Selv skal jeg fiske gaula fra 20-30 juni i år,er forsikret med 2 vald nedenfor fossen,og noen strekk ovenfor,regner med vi har laks ovenfor i uke 26 men det er jo ingen selvfølge i år.

Det ene valdet nedenfor jeg skal fiske er evjen,har blitt fortalt at dette er et kongevald på mye vann i juni,blir første gang for meg her,men det høres spennende ut.

Er det observert noe laks i elva enda,regner med de er på plass alt,ser tempen har ligget på rundt 5 grader i det siste.

Blir deilig å komme til gauldalen igjen,årets høydepunkt er kun ett speykast unna :rock:

Mvh Kvinalax

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal og fiske nedenfor fossen i juni, men har ikke anelse om valdet vi skal fiske på mye eller lite vann! Kun at det ble tatt ok med fisk sist sesong på de 900 meter som valdet er..Evjen har/var vel to vald mener jeg, og rett som du sier. Kjent for godt fiske på mye vann det ene. Mer jo bedre. Mulig Evjen er forandret. Men før var det i hvertfall to evjen vald om jeg husker rett. Et du kunne få kort på og et som vær leid ut på fastbasis i uker. Nå vet jeg at det andre ble kortsone i fjor eller forfjor. I hvetfall et visst antall. Hadde kort der sist sesong, men droppet det da vannet ikke ble høyt nok. Og tok og fisket litt høyere i stedet.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:startle: søkki ta, slår værmeldinga til, bør en nok tjore fast kyr og garasjer - Dette tror jeg blir i overkant spennende.....................

Man får vel ta og tjore seg fast i en nærliggende bjørk og håpe det beste, eller alliere seg med NRK og spørre om man ikke kan få henge i en av wirene de har rigget til.

Hvor stor skal elva bli før den anses som ufiskbar, og hvilket sikkerhetsutstyr bruker man når man vader?. Er flytevest like obligatorisk som ispigger på isen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye vann kan det fort bli, men tror dere er heldige og får av en del føre åpningen. Så få man se hvor mye..... Utfordringen er at det blir få plasser der man i det hele tatt kommer til om det blir ekstremvannstand. Og samtidig kommer vel hele tynningsskogen og all mulig dritt seilende nedover slik at det gjør det nærmest ufiskbart. Blir det kaldere om natta i fjellet så spretter elva litt opp og ned i løpet av døgnet. Krysser fingrene! jeg har sluttet å ta åpninga for lenge siden. Å ta verdiful ferietid i et slikt tjansespill tør jeg ikke. Så venter et par uker...Men klart noe eget å være der når startskuddet går. Men om jeg hadde bodd i Trøndelag ville jeg nok ha vært på plass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt laks på over 700 kbm/s jeg. Hvis det har gått bra med laks i siste 14 døger i mai så er jo laksen der. Men det er svært begrensede muligheter på 6-700 kubikk så man skal fiske på de rette kvadratmetrene. Og der står det gjerne både 1 og 2 og 3 lakser :shifty: Og mark er tingen, når elva går stor og er farget. Og ikke minst iskald, den er jo nå bare 5 grader. Særlig såpass langt ned i elven. Og flytevest er for pingler. Trenger jo ikke å vade når elva er stor K.A. :shifty:

Og Silver har tjent inn sesongkortet ved å la NRK bruke mine private bilder til promotering av programmene som skal sendes på åpningen (glis, glis). Bra betaling for ett bilde eller to :rock:

Fikk mail fra NRK i morges. Det vil bli sendt på NRK 2 fredag 00:00-18:00. Og NRK 1 tar over 20:05-23:00 (direkte alt). Og sendingene streames i tillegg på ut.no. Så dette skal bli noe !

Får bare håpe Veg kommer på åpninga, så får han sørge for showet :lolu: Jeg kommer til å plante ham midt foran linsa på beste plassen, i beste sendetid !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:startle: søkki ta, slår værmeldinga til, bør en nok tjore fast kyr og garasjer - Dette tror jeg blir i overkant spennende.....................

Dette kan det bli mye vann av ja, beste råd til tilreisende som skal være med på åpninga er å ta med tursag, her blir det til å fiske langt inne i krattskogen og da kan det være lurt å ha med utstyr slik at man iallefall får laget seg en liten åpning :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å se her det Tequila. Mye snø enda ja ! Og med den varmen som er meldt fremover nå så spretter nok elva dønn i været vil jeg tro. Og vil bli svær i minst 14 dager så lenge varmen holder. Hører at det er mye snø i fjellene rundt Grong også.

http://www.senorge.no/mappage.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at den vil sprette i været, men at den kan bli så stor i 10 dager, kan jeg ikke skjønne. Det er jo ikke bare Gaula og Namsen som skal ta unna. Flere elver, sjøer, bekker, grunnvann, myrer m.m. I tillegg er det vel ett vannkammer eller to som skal fylles også. Men at vi får liten elv, kommer nok ikke til å skje, så fluestanga og vadere blir nok høyst sannsynligvis igjen i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåh, alderen tynger vet du. Med tanke på den fysiske tilstanden til Sølvreven (han har lurt seg unna alle treningsoppleggene til arbeidsgiveren..) - så blir det nok bare kjøpamark (fysjom!!) :shifty:

Ps. Vi starter sorteringsfiske på Kåsen 00.00, presis. Så det kan bli stusselig for NRK :fish:

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt korrekt. Vi er i rute. Tittet på elva "vårres" igår. Jæven sprute, den var lekker. 170kbm/s og konjakk ! Men det er den alltid i mai, sukk. Kriblet langt nedi hår-rota til en gammel kaill-snok ! Kanskje på tide å gå over fesk-utstyret snart B) .

Nåh, alderen tynger vet du. Med tanke på den fysiske tilstanden til Sølvreven (han har lurt seg unna alle treningsoppleggene til arbeidsgiveren..) - så blir det nok bare kjøpamark (fysjom!!) :shifty:

Ps. Vi starter sorteringsfiske på Kåsen 00.00, presis. Så det kan bli stusselig for NRK :fish:

Synes æ sjer dokker på 500 kubikk, tipper det er noen på lagene der nede som er skitnervøs nå :jig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.