Gå til innhold
Fiskersiden

Rage fisker mai - langt oppsummert


Rage
 Share

Recommended Posts

Siden det har blitt "inn" å skrive rapporter så får jeg skrive min første rapport på årevis jeg også :)

Jeg kan starte tidlig i Mai - som er den beste perioden hvor ferskvannsfisket setter igang her på Østlandet.

Men først tok jeg, Marius, Irvin, Ole-Håkon og Leif en tur til vestlandet for å fiske i de dype fjorder der.

Målet var som vanlig stor blålange, uten at dette slo til denne gangen heller.

Startet den første dagen med å kaste litt jigg etter lyr.

Den uteble men jeg fikk ny pers på jiggfanga sei med en fisk på 4760g som gav en heftig fight på det lette utstyret bestående av en 8' jiggstang og en liten 2500 snelle.

IMG_2816.JPG

Videre utover dagen ble det ikke noe annet spennende enn en balje full av lusuer og noen sypiker.

Dagen etter blåste vi nesten bort og prøvde å søke le i ei svær vik nord for campen.

Fisket var ikke noe å rope hurra for, men fikk lurt opp en liten brungylt, de vanlige brosmene og en lysing på tampen som en slags "bonusfangst". Lysingen tok på 250m dyp forøvrig.

IMG_2838.JPG

Dag nummer tre var planen å vente på at vinden roa seg for så å gnu på dypet til vi fikk noe spennende.

Fant en plass som så lovende ut, men med avdrift som ikke lignet grisen var vi nødt for å slippe 300m fra plassen jeg ville fiske for å kanskje ha en realistisk sjans til å treffe plassen.

Traff gjorde vi - men å holde bunn var det ikke snakk om.

Etter å ha nærmere 800m sene ute på 460m dyp merka jeg noen småpirk og prøvde et mothugg og jaggu ble det tungt!

Irvin som fisket like bortenfor oss rakk vel omtrent å lage seg en tre-retter, ta dritepause og sveive opp før jeg hadde fått inn halvparten av sena.

Etter noe som føltes ut som fire timer med sveiving kom det ettervært topshot og 20 meter fra båten lå det plutselig 3 blålanger og duppa i overflata.

Traff noe som ville spise agn der nede! Suksess!

IMG_2846.JPG

Blålange trippel

IMG_2855.JPG

4150g + 3960g + 1220g

IMG_2871.JPG

Ny pers med slips på 4150g

Resten av dagen ble brukt på grunnere vann da strømmen ble i overkant vanskelig - det ble rett og slett ikke mulighet til å få til noe mer fornuftig på dypet.

Det ble så 50-60 drift etter lusuer, hvor jeg hadde et ørlite håp å kanskje bikke 400 gram som jeg har forsøkt på i mange år. Har aldri hatt noe flyt på den arten,

og ikke ble det mer flyt denne gangen heller. Perset 11 ganger og endte opp med en fisk på 380g i tillegg til en lyr på nesten 4kg tatt på 200m dyp, og en kolmule.

IMG_2888.JPG

IMG_2896.JPG

Tullefiskene

IMG_2902.JPG

Driftet ble visst litt langt.. hekle med #2 kroker og reke på 380m dyp så ble det kolmule på 310g. Yay.

Siste dagen ble jeg med Master Irvo ut på tur da Marius heller ville fiske mikro.

Etter lange og heftige diskusjoner hvor jeg nesten ble kastet på sjøen endte vi på en plass hvor vi hadde ca 520m dyp under kjølen.

Vi rakk tre slipp hver på 4 timer hvor jeg klarte å rive opp 3 blålanger. Ble mye fin filet!

IMG_2916.JPG

2940g + 3340g + 3380g

IMG_2922.JPG

Kor æ tyskarane?!

Så over til litt ferskvann.

Datoen ble så 4. Mai og målet var sørv. Målet er alltid å få fisk over kiloen når man reiser ut å fisker etter de og denne dagen skulle jeg visst sette standarden for en flyt som fortsatte ut Mai måned.

Etter 13 turer til et vann i Østfold ifjor uten fisk over 870g hadde jeg ikke de største forhåpningene (som jeg aldri har når jeg fisker sørv - men noenganger slår det feil!)

Kom frem til plassen og møtte kompis Terje som allerede hadde fått en bra sørv tidligere på dagen og som fortalte at "ikveld blir det".

Jeg hadde fisket en times tid og hadde fått 10-12 sørv før jeg endelig fikk det karakteristiske "stor-sørv-nappet" hvor tuppen gynger rolig noen sekunder før det strammer opp.

Tilslaget satt og jeg kjente fort at dette ikke var noen 300-grammer jeg hadde fått et knippe av tidligere på kvelden.

Vel i håven og over på matta kom raskt fniselatteren på plass, fisken var kort og feit og ble veid til ny pers.

IMG_2936.JPG

IMG_2928.JPG

1210g og 40cm herlig sørv

Alle dagene med kjøring frem og tilbake og alle tankene på hva jeg gjorde feil forduftet i løpet av sekunder og jeg var i ekstase - og dette var bare første kvelden!

Kort fortalt ble det ikke noe annen kul fisk, bortsett fra ei flire jeg veide til 520g. Men om det kan kalles fett vet jeg ikke helt...

Våknet på lørdagen til snø og frost som utover dagen utviklet seg til kaldt og forblåst vær men gnudde på videre helt til søndagen. Kunne dog like gjerne dratt hjem etter første kvelden..

IMG_2944.JPG

520g / 33cm

IMG_2942.JPG

Snø...

Har blitt en del turer i etterkant etter sørv uten noen spesielle resultater annet enn småfisk, mye og liten ål (som selvfølgelig blir sluppet ut igjen) og masse mygg. Hurra!

Videre på planen var å teame opp med Irvin for noen netter etter grom-gjørsen men før det hadde jeg et par turer i Dynovika for å miste stor asp. (4-5 kilos..) Typisk.

Irvin hadde trua på at jeg kom til å få ny pers som i mange år har vært 1500 gram. Det skal ikke stå på innsatsen, har hatt tosifra turer etter gjørs hvert år siden jeg fikk min første,

uten å ha noe å slå i bordet med. Noen på duppmeite og noen på jigg er det eneste som har blitt, og alle har veid rundt en kilo.

Vel fremme på fiskeplassen var Irvin godt i gang med å pakke ut rundt fire tonn fiskeutstyr, mens jeg pakka ut snoopi stanga mi og en lukka haspel med 30 år gammel 0.30 abulon.

Det startet å regne sekundet jeg svingte ned på parkeringen og jeg hater regn.

Første ut på agendaen var å fiske agnfisk - sørv.

Tror vi brukte 2 timer på å skaffe et knippe fine agnfisk før vi la oss til på plassen.

Det regnet fortsatt men det var om ikke annet vindstille. En halvtime senere kom kveldens første napp, jeg kroka og fisken datt etterhvert av etter å ha tatt en runde rundt dreggtauet. Sannsynligvis en fin gjedde som jeg tippa var en plass mellom 8 og 12 kilo etter tyngden å dømme.

Sutra ikke så veldig lenge over det, en time senere nappa det nok en gang på min stang, lot fisken få noen sekunder før jeg kroka for Konge og Fredreland.

-Gjørs! roper Irvin og jeg får totalt fiskeskjelven. Tar det pent og rar fisken stå litt i mellomvannet før jeg presser den opp til håven.

Plutselig er det to fnisejenter på speed som befinner seg i båten - jeg har persa! Årevis med gjørsfiske, så får jeg en fisk som øker persen med 660%. Superhappy!

IMG_2999.JPG

LITT glad!

IMG_3005.JPG

IMG_3010.JPG

9900g og 92cm med deilig gjørs!

IMG_3027.JPG

På gjensyn!

Det ble ikke noe mere fisk på oss denne kvelden. Jeg var allerede grisefornøyd. Og gjennomvåt. Det sluttet ikke å regne før jeg var godt nede i Telemark..

Dagen etter var planen å møte opp med Roger N og Oz for en tur ut med Jera II i Langesund for et 12 timers pass - men først fikk jeg lurt til meg 3 timer sørv på gjestesenga til Roger. Takk igjen Roger!

Vi dro så langt ut vi klarte og la oss til på dregg. Været var sinnsykt dårlig, så vi måtte fiske med rundt seks hekto bly og kunne ha stanga i stangholder.

IMG_3045.JPG

Ingenting er som å plante ræva i en agnhaug sånn tidlig på morran..

IMG_3051.JPG

Skippern har trua og kroker 12 kilos brosme på direkten etter 8 sekunders fiske

Plassen vi lå på var uten tvil bra, alle de andre gutta på båten bagga stor brosme mens jeg mista et par. Typisk at når man først skal miste fisk på dypet så skjer det her. Kan ikke huske sist jeg mista fisk på dypt vann :(

Etter rundt tre timers fiske er det endelig min tur til å få fisk i båten, en slem lange på 15.5kg som var så grei at den svømte i alles liner før den dukka opp i overflata og fikk kleppen i skallen. Idiot!

IMG_3064.JPG

15-kilos

IMG_3078.JPG

IMG_3076.JPG

Ekkelt vær, og mye havhest-satans møkkafugl

Åsmund var uten tvil kongen idag, og fikk double på double med 10 kilos brosmer. Har også prøvd mye etter stor brosme, men har aldri lykkes. Brosme har det blitt mye av, men aldri noe størrelse.

IMG_3070.JPG

Kungen sveiver opp nok en rå fangst med lubb i et forjævlig vær!

En times tid før vi skal trekke dregg og komme oss i land klarer jeg endelig å perse på brosme. Om ikke over ti, men nesten!

IMG_3086.JPG

9760g

Takk for turen gutter - den var episk!

Så bar det tilbake til Irvin igjen for mer gjørsefiske, men først noen timer søvn.

Dagen etter var vi på plass i båten igjen. Ingen fisk på meg, Irvin fikk. Mer om dette kommer nok på bloggen hans :-)

Natt til 23. Mai og vi er nok en gang på plass for å fiske gjørs.

Denne dagen kommer jeg til å huske lenge..

Etter å ha brukt opp all trollingtiden vi hadde planlagt på sørvfiske fikk vi tilslutt et tips om en plass de stod stabla i høyden og etter vi hadde fylt hele båten med agnfisk kjørte vi rundt for å finne en ny plass.

Mista ei gjedde på wobbler i mellomtiden før vi la oss til.

Kvelden var fantastisk. Vindstille, varmt og null regn - og ingen av oss hadde trua på fisk i det hele tatt. Typisk meitere!

IMG_3129.JPG

Irvin filmer seg selv når han sover. Creepy..

IMG_3133.JPG

"Øh - var det et napp? Var sikkert bare vinden..

Rett etter at jeg tok bildet over skjedde ting ganske kjapt. Først får jeg et litt i overkant bra run på høyrestanga som resulterer i avklipt fortom og vi konkluderer med smågjedde.

På med ny fortom og ny punktert sørv og kaster ut på samme flekken.

Noen minutter senere får jeg et 'pull' i den midterste stanga, løfter den opp og ingenting skjer. Står med fiskeskjelven i noen sekunder før det på nytt napper, senker stanga og venter på at det strammer opp før jeg setter et kraftig mothugg.

Fisken i andre enden svarer med å ta 10 meter sene og vi står begge og lurer på hva som foregår. Hver gang jeg får den noen meter opp i vannet leker den bajas og tar nye meter sene ut i frivannet, mot dreggen, under båten, rundt de andre stengene.

Knærne skjelver mer og mer og jeg er sikker på at jeg har kroka gjedde igjen. Fisken kommer etterhvert opp i overflata, Irvin håver sikkert og konkluderer med en 4-5 kilos fisk.

Får ut krokene ganske kjapt og konkluderer nå med fisk på rundt 7 kilo.

Så får jeg håven over til meg for å veie fisken og den er TUNG! Det er lett å bli blind på hva gjørsen kan veie, men etter å ha målt den er jeg rimelig sikker på at det er nok en bra fisk.

Nullstiller veienettet, legger fisken over i nettet, henger den på 10 kilos Electro Samsonen og får "ERR" i displayet. What now!?

Frem med 25-kilosen og på med veienettet på ny, løfter sakte opp fra båten og ser tallene fare forbi.. 7-8-9-10...

Er det mulig!? På nytt er fniselatteren på plass og jeg skriker et høyt "JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!" utover vannet så jeg er sikker på at halve fylket hører det.

Drømmefisken!

IMG_3141.JPG

IMG_3143.JPG

IMG_3148.JPG

10050g / 95cm görgös!

Halvannen time senere er det ny fisk på gang og også denne blir med helt opp i håven etter en i overkant hårete fight.

IMG_3159.JPG

6660g / 84cm

Takk for noen heftige dager med gjørsfiske Irvin, og takk for lånet av madrassen! :D

Planen videre i Mai var å ta det rolig - men som alltid - det er ikke noe som heter å ta det rolig.

Simen aka 2Fish hadde lyst til å fiske suter og suter skulle det bli.

En natt med suterfiske resulterte i 25 fisk på Simen og 10 på meg med toppfiskene på 2300g og 2310g. Får ta de enda større litt senere tenker jeg.

IMG_3197.JPG

IMG_3223.JPG

Morsomt med übersinna hannfisk på lett utstyr!

Dette var en "kort" oppsummering av 16 fiskedager i mai. Litt rusten på rapportskrivingen merker jeg, så ikke ta alt som står her 100% seriøst. Jeg prøver å være morsom. Jeg får det ikke helt til.

Takk for turene Irvin, Roger, Åsmund, Simen, Marius, Ole-Håkon, Leif og Terje. Og takk til alle som orket å lese alt dette tullballet.

Håper vi sees igjen snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan hvis du vil ;)

Strålans rapp! Takk for turen. Litt bittert med været, men det går det jo ikke an å gjøre noe med. Får bare gjøre det beste ut av det og håpe det blir bedre neste gang liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.