Gå til innhold
Fiskersiden

En liten tur nordover.


nanablag
 Share

Recommended Posts

Den andre helga i juni skulle brukes til en liten tur nordover til kaptein Stang.

Fisketurer med kaptein Stang har vist seg givende før og ikke minst har det vist seg lønnsomt for kapteinen å ha meg ombord som mannskap. Hans 3 største ørreter og persen hans på kveite er alle tatt med meg ombord. Kapteinen har hundrevis av timer etter stor ørret, men han har aldri hatt helt flaksen på sin side når det gjelder de riktig store (6+). Fisker på den størrelsen er blitt tatt av de som har vært med ham på tur gjerne å hans stang og hans wobbler.

Det var altså sjøørreten som var målet denne helga, men vi visste begge at bifangst av relativt pen sei så absolutt var mulig. På forhånd mente jeg at turen var vellykket om den leverte meg ørret på 6+ eller sei på 10+. Persene mine på disse artene var hhv 4,3 kg og 5 kg.

Reisen nordover startet tidlig fredag morgen. Før reisen knyttet det seg stor spenning til hvordan vekterstreiken ville påvirke det hele. Bussen til Gardermoen gikk 04:47 og ettersom jeg ikke er så lett å få opp om morgenen valgte jeg å holde meg våken, noe jeg senere skule bli straffet for. Jeg våknet ikke på flyplassen og ble dermed med bussen til Kløfta. Taxi måtte benyttes og dette kom på den nette sum av 500 kroner. Dyr søvn med andre ord. Gardermoen var preget av milelange køer, men jeg kom meg gjennom og på flyet til slutt. Etter flyreisen bar det videre til bestemmelsesstedet og det ble tid til litt søvn før første fiskeøkt.

Fredag 8.juni:

Vi skulle fiske med en stang hver. Jeg hadde satt på en rapala x-rap mag30 farge firetiger, hva Stang hadde hengt på husker jeg ikke. Etter endel venting bet det på min stang! Jeg kunne etterhvert lande en sei på 8,9 kg, som var pers og jeg følte at jeg kunne senke skuldrene. Det ble videre seier på 7,5 kg og 7,9 kg samt en uveid før det bet noe som ikke virket som sei..... Under fighten ble det diskutert torsk eller utrolig liten sei eller kanskje en sjøørret med litt snodig oppførsel. Vi var ihvertfall enige om at det ikke var rognkjeks.

Overraskelsen var stor da denne viste seg:

303511_10150857158062343_1858470929_n.jpg

Hyse på 2800 gram og pers med 25 grams margin. Tatt på dorging med 16 cm wobbler!

Kvelden ga meg to seier til, den ene uveid og den andre på 9 kg blank.

Stang blanket.

Lørdag 9.juni:

Det ble soving til langt på dag og bacon til frokost.

Vi ble enige om å endre reglene etter den skeive fordelingen på fredag. Vi skulle ta annenhver fisk. Kapteinen skulle få starte siden han hadde blanket dagen før. Han fikk nokså tidlig en ganske pen sei og vi fikk trua. En stund etterpå ble det en torsk på meg før det gikk lang tid uten hugg. Vi mistet trua og de merkeligste prosjekter ble foreslått. Jeg foreslo å parkere på dypet og gjøre et måfå-nedslipp etter uer, men dette utgikk da det blåste for mye til å ligge ordentlig i ro. Trua ble stadig svakere, men fiske skulle vi. Etter flere timer uten kontakt fikk kapteinen en torsk. Trua mi for til himmels og jeg så positivt fram mot nye timer i båten, mens Stang var mer oppgitt over at det ikke gikk an å få noe annet enn torsk. Omtrent samtidig med dette nådde nyhetene om at vekterstreiken var avblåst oss og det var dermed mye god fisketid også på søndag. Etterhvert ble det en sei på meg. Kort tid etter dette var det kapteinen sin tur. Jeg tok den andre stanga og skulle sveive inne for å unngå konflikter. Da hugg det. Utras av dimensjoner fulgte og jeg måtte styre stanga foran baugen for at ingenting skulle skjære seg. Jeg kunne konstatere pers på sei med en gang den viste seg og vekta viste 13,3 kg!

533359_10150857158247343_977850626_n.jpg

Bildene har gått litt i surr for meg, men jeg synes dette ser ut som den rette seien.

Turen var definitivt reddet. Da det etter et mellomspill ble min tur igjen bet det en fisk som gikk opp. Dette måtte være sjøørret. Jeg var forsiktig og kamerat Stang håvet den pent.

600273_10150857158157343_1615827572_n.jpg

3,8 kg sø og fornøyd fisker :)

Det ble en sei til på Stang og da min tur kom bet det igjen en fisk som gikk opp....

250645_10150857174367343_1370373432_n.jpg

Jeg perset på ørret! 5,7 kg. Svært nære målet, jeg var kjempefornøyd selv om fisken var litt tynn.

Etter dette ble det en sei på ganske nøyaktig 13 kg på meg, og kapteinen flesket til med ny pers på sei på hele 16,1 kg!!

Dette var altså virkelig turen med stor T. Det som startet så tregt viste seg å bli en dag med kjempegodt fiske. Vi var begge kjempefornøyde :)

Samtlige fisker tatt på x-rap. Ørretpersen tok på en x-rap mag20 i makrellfarge.

Søndag 10.juni:

Fisket startet med en pen sei på Stang. Da det endelig hugg hos meg mistet ejg den under kjøring. Kapteinen meldte at "her teller vi kun fått fisk, så den neste er din :)". Den neste ble en sei og jeg meldte at da fikk han sjøørreten. Neste napp var nettopp en sjøørret, men den satt dårlig og ble mistet rett ved håven, det var heldigvis ikke drømmefisken, men en grei fisk på rundt 3 kg. Jeg meldte tilbake at "her teller vi kun fått fisk, så den neste er din." Trege timer fulgte. 10 minutter før vi måtte gi oss hugg det hos Stang. Jeg sveivet inn den andre stanga. Søen han hadde kroket svømte imidlertid så fort rett mot båten at det ble kritisk. Jeg fikk såvidt satt fra meg stanga og grabbet håven for en keitete håving med venstrearmen... I håven lå en nydelig SØ. Den ble veiet til 6,2 kg og 81 cm! Til sammenlikning var min fisk 86 cm. Ny pers på ørret på Stang og verdens mest fortjente 6 kgs! Gratulerer :D

Hjemreisen sto for tur og jeg fikk selskap på flyplassen, hvor jeg spanderte pundingkake på den dyktige ørretfiskeren som skulle hjem og feire med en liten tår velfortjent gin :)

Vel framme på Gardermoen oppdaget jeg at det var vanskelig å komme seg hjem. Heldigvis har man en snill mor som kom og hentet og kjørte hjem sønnen sin sent på natt :)

Alt i alt var dette ei fantastisk fiskehelg, med 3 perser og mange pene fisker. Hvis det har virket som om jeg har fått veldig mye i mine beretninger, kan jeg opplyse om at det kun ble 15 fisk på meg på hele turen og at hysa på bildet var den minste av dem.

Flere bilder kommer kanskje etterhvert.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.