Gå til innhold
Fiskersiden

Ferskvannsturné med gode venner


obbien
 Share

Recommended Posts

Til innlandet på jakt etter nye arter, 08.06.2013

Forrige helg var vi på besøk på Lauklines. Der bestemte Kim seg for å teste micromeite fra kaia, noe som skulle vise seg å være en god idé. På kort tid fikk han nemlig to nye arter; tangsprell og dvergulke. Dette var noe som ga mersmak, og da han foreslo en heldagstur til Indre Troms for å fiske etter arter vi ikke har på lista var jeg ikke sein med å takke ja. Truls stilte villig opp som guide, han hadde nok av plasser å teste for de aktuelle artene. Vi fikk også med oss Stig Thore på turen. Dette skulle bli spennende.

Lørdag morgen kl. 08.00 kjørte vi ut fra byen med kurs mot Nordkjosbotn. Her skulle vi nyte en bedre frokost på Vollan Gjestestue.

IMG_2105-frokost.jpg

Vi legger planer for dagen over en bedre frokost med god kaffe og det som hører til.

Den første arten vi skulle fiske etter var abbor. Ja, du hørte riktig, abbor. Jeg vet at omtrent hele Norge har fått den, men Kim og jeg har faktisk aldri fisket etter den. Nåvel. Etter litt kjøring og navigering på GPS'en var vi framme ved det første vannet. Det var en del myr i området, så mygga kom fort svermende til. Men for ille var det heldigvis ikke.

Her ligger abborvannet og venter på oss:

IMG_2114-abborvannet.jpg

Vi rigget oss opp med små spinnere, samt dupp og meitemark. Truls var den første med fisk, og ikke uventet var det en abbor.

IMG_2107-truls+abbor.jpg

Vår tur neste?

11-oyvind+fisker+abbor.jpg

Det fiskes. Godt tildekket p.g.a. myggsvermene. Foto: Truls C. Olsen

Og abboren var ikke vanskelig å be i dette vannet. Etter kort tid kunne jeg notere ny art.

9-oyvind+kjorer+abbor+2.jpg

10-oyvinds+forste+abbor.jpg

Stor var den ikke, 320 gram, men jeg var glad og fornøyd med art nr. 38.

IMG_2111-ogsaa+Kim.jpg

Kim fikk selvfølgelig også arten.

Etter å ha fått 5-6 abborer hver satte vi oss i bilen igjen og la kursen mot neste vann. Målet var minifisken ørekyte, som gjerne kan opptre i store stimer. Det burde vel være enkelt? Skulle man tro da..

Her er vi framme ved plassen:

IMG_2132-orekyte.jpg

8-ikke+enkelt.jpg

Sånn kan det se ut når et gjeng artstullinger meiter ørekyte...

Det skulle utrolig nok vise seg vanskelig å få disse "tullefiskene" til å bite. Det virket som de hadde samlet seg for å gyte eller noe slikt i dette området.

IMG_2127-mye+fisk.jpg

Mye fisk der nede, men den vil ikke ta.

Til slutt klarte Stig Thore og jeg å lure opp et par stykker.

4-stig+thore+orekyte.jpg

Stig Thore har arten fra før, men for meg er den ny.

13-veiing+av+beistet.jpg

Her skal beistet på vekta. ÅÅÅÅH, DEN E FIN! KIM!

12-orekyte+oyvind.jpg

2,84 gram er min første og antakelig eneste pers på ørekyte.

Kim fortsatte å plages og klarte ikke å lure opp arten. Derfor byttet vi plass og her var stimene større og enda mer bitevillige. Men ingen av dem var mulig å kroke. Helt til Kim gikk ned til krokstørrelse 24 agnet med meitemarkfragment. Da kunne han endelig vippe opp sin nye art.

2-orekyte.jpg

2,56 gram. Vi brukte vel totalt 3 timer på ørekyte - aldri mer... :)

Et stykke ut på ettermiddagen var vi endelig ferdig med tullefiske og kunne sette oss i bilen igjen. Turen gikk mot ei elv som skal inneholde harr. Vi parkerte ikke langt ifra, og vandret gjennom skogen og ned til elva. Og for ei nydelig elv - i flotte omgivelser!

6-truls+i+elva.jpg

Her satset vi på hhv. søkke med meitemark og dupp m/mark. Ikke lenge etter at vi hadde kastet uti kunne vi se tunge skyer komme sigende fra indre strøk, etterfulgt av tordenskrall. Det begynte å høljeregne. Heldigvis var regnet over på 5 minutter, deretter ble det sol og finvær igjen. Varmt var det også, 22 grader.

Etter en liten stund annonserte Stig Thore rolig at han hadde fisk.

IMG_2141-stig+thore+fisk.jpg

Et par luftige sprang avslørte at det dreide seg om harr. Det var en helt grei debutfisk også.

IMG_2147-harr+780g.jpg

780 gram og ny art på Stig Thore.

Ikke lenge etterpå tok han jammen en til.

IMG_2148-ny+fisk.jpg

IMG_2151-harr+nr+2.jpg

820 gram

Vi bestemte oss etterhvert for å forlate denne plassen da det var vanskelig å fiske alle 4 p.g.a. høy vannføring. Truls fant derfor fram plotteren på telefonen og fant fram til en ny fiskeplass litt lenger ned i elva. Her var elva stilleflytende og bred.

IMG_2152-fiskeplass+nr+2.jpg

IMG_2155-det+fiskes.jpg

Vi kjørte samme fiskemetoder som lenger opp i elva, men lot her agnene ligge for det meste i ro. I dette området det mulig å få ikke bare harr, men også stor ørret og røye.

Det tok ikke lange tida før Kim fikk fisk og det viste seg å være rette sorten.

IMG_2159-ny+art+for+Kim.jpg

En harr på nesten 400 gram og Kim kunne juble for ny art.

Nå var det virkelig liv i elva. Det begynte å vake mange plasser og vi så store fisker som var oppe. Så hogg det til hos Truls og samtidig hos Kim. Dobbeldrilling!

Kim sin fisk var en harr på ca. 470 gram. Men Truls hadde noe bedre:

IMG_2165-truls+kjorer+fisk.jpg

7-truls+med+%C3%B8rreten.jpg

En vakker ørret på 1 kg.

Det gikk mot sein kveld og jeg hadde enda ikke lyktes å få harr. Skulle jeg ende harrløs? Det hadde tatt seg godt opp med mygga og svermene begynte å bli plagsomme. Men jeg ga meg ikke. Og til slutt satt den endelig.

IMG_2172-den+e+fiiin.jpg

DSC_0319-oyvinds+harr.jpg

440 gram er den foreløpige persen. Den skal forbedres etterhvert.

Kl. 22.30 kunne vi sette kursen hjemover etter en svært vellykket dag på innlandet. 3 nye arter ble det på Kim og meg, samt 1 ny til Stig Thore. Vi fikk ikke tid til å teste etter gjedda denne gangen, så det får bli ved neste anledning.

Tusen takk til Truls for ypperlig guiding og til de andre for godt selskap. Takk også til Truls for tilsendte bilder. Fotografer er meg selv, Truls, Kim og Stig Thore.

Til slutt en liten film som Truls har laget fra harrfisket oppe i elva. Husk å se i HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.