Gå til innhold
Fiskersiden

Lei av dyre blysøkker?


Royskatten
 Share

Recommended Posts

Etter å selv å ha sponset G-sport med alt for mye/dyre "blypenger" fant jeg en som selger bly til under halve prisen. Dette var spiralbly og du kunne selv bestemme vekten. (10,15,20 gram) Kjøpte 1 kg til 150 kr. Var netopp og henta søkkene så nå kan regnet bare komme[ ;) ]

Siden jeg fisker for det meste i steinete "makkaelver" går det ganske mange kroner i bly etterhvert som sesongen skrider frem.

Han som solgte blyet snakket om at han skulle legge en annonse ut på finn.no

Gjør han ikke det så kan dere sende en pm til meg og få nummeret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, er enig i det med miljøsøkker...er nok ikke lenge før blyforbudet innhenter oss fiskere også[ ;) ]

Garntau passer fint for fiske i rolige partier av elva der det e ikke er for sterk strøm. Dabber fint nedover sandbunnen og du kjenner hver mindste berøring...

Derimot i strie, fosselignende "vestlandselver" der fallhøyden skremmer di fleste nytter det ikke med garntau. Egenvekten i forhold til størrelse gjør at garnsøkker blir alt for fort tatt av strømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bortsett fra at stein kontra bly i samme vekt blir store greier da, om du ikke finner noen stein som inneholder mye tungmetall...

Avbalanseringslodd var jo ikke en dum ide... Bor et hull gjennom dem, og visst du vil være snill mot sena, en bit strømpe gjennom hullet. eller dytt inn en svivel og glem sammen loddet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt avbalanseringslodd til smelting/støping av søkke. Brukte da tomhylser med binders e.l. som form, og søkket blir holdbart, og "lekker" ikke så mye bly, da det får en kappe av messing.

Fikk tak i 7,62 hylser på en skytebane i nærheten. Disse kan evt. kappes for å lage lettere søkke.

Tungsten-søkkene jeg nevnte er stoooore ift. vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av MP

sitat:Opprinnelig postet av Lasse_88

Gå på stranda, pell stein til du blir blå i de vektene du vil ha, lim på svivel og fisk til du spyr [ ;) ]!!!

Miljøvennlig i det minste! Har du prøvd det?

Jepp Morten, har prøvd det. Funker bra på de fleste steder. Jeg bruker de mest til bunnmeite etter ørret da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Arbiter

Tungsten-søkkene jeg nevnte er stoooore ift. vekt.

Hva menes egentlig med "tungsten" her? Tungsten på engelsk er jo wolfram, som har vesentlig høyere tetthet enn bly, men dessverre også vesentlig dyrere. Skjønner egentlig ikke hvorfor søkker ikke lages i støpejern tilsatt silisium eller nikkel-krom-stål, ganske rustfritt (i ferskvann i hvert fall, og ikke såå mye lavere tetthet enn bly.

EDIT: endret ordlyd, var uklart formulert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved støping/smelting må dere for all del stå et sted der det ikke er mulig å få vann ned i smeltegryta. En dråpe i badet og vips så har dere bly over alt!!!

Et tips er å ta en liten bjelke. bor mange hull i lengden på to sider. Sett ståltrå eli hullet og fyll på med bly. Snu etter stund og fyll andre siden. Når de er avkjølet er det bare å ta øksa å kløyve bjelken i to.

Stå for all del ute.

Mikkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.