Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilket ekkolodd er greit i bruk?


kit
 Share

Recommended Posts

Hvorfor Hummingbird? Anbefaler Lowrance eller Eagle. Brukervennlige og gode lodd. Har 3 stk av forskjellige modeller.

Hva skal du bruke loddet til? Typisk dybde. Ferskvann eller saltvann? Hvor mye er du villig til å betale for et lodd.

Når du har svart på dette kan jeg veilede deg til et egnet (Lowrance eller Eagle[ :D ]) lodd.

Ta også et søk på ekkolodd her på fiskersiden, da finner du mye om ekkolodd. Der finner du også flere anbefalinger fra meg.

Siden jeg mange ganger her har kommet med varme anbefalinger på Lowrance/Eagle lodd (2 varemerker med tilnærmet identiske lodd fra samme firma) finner jeg det best å understreke at jeg ikke har noen forbindelser til Lowrance/Eagle, deres importører eller forhandlere. Er bare mer en middels interesert i ekkolodd og annen marin elektronikk. Jobber til daglig med elektronikk, siganalbehandling og akustikk for en applikasjon som ligner mye på ekkolodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du fisker ned mot 200m bør du vurdere et dobbel frekvens lodd. 200kHz er best ned til omtrent 100m. Pga av mer deming jo høyere frekvens på signalene, er lavere frekvenser å foretrekke for større dyp. Hummingbird bruker 83kHz på de fleste lodd, 50kHz på den nye store og dyre 900 serien, Lowrance/Eagle (og de fleste andre) bruker 50Khz. Lavere frekvens gir bedre gjennomtrenging men dårligere oppløsning. Ved 200m dybde tviler jeg på at det er noen paraktisk forskjell på 50 og 83kHz.

Hummingbird kaller sine dobbeltfrekvensfunksjon dualbeam. Det må sjekkes i spesifikasjonen for det enkelt lodd om det har dobbeltfrekvens. For Lowrance/Eagle er det enkelt da loddene har betegnelsen DF etter modellnavnet.

Grunnen til at jeg ikke liker Hummingbird er at de i mange år har hatt hovedfokus på 3D lodd. De har typisk også brukt fiskesymboler på skjermene på allt marketingmatriale. Dette har jeg tolket som at de har vært mer optatt at gimmicker enn av seriøs fiskeleting. 3D lodd har jo vist seg å være en flopp (Lowrance hadde vel også et 3D lodd en gang i tiden, men det ble med et), fiskesymboler brukes jo ikke av noen seriøs ekkoloddbruker.

I diskusjonforane for marinelktronikk i USA er det stort sett Lowrance og Raymarine lodd som gjelder. Tror Raymarien loddene er bra, de har ny avansert digital signalbehandling, men jeg vil vente til jeg har fått prøvd de selv før jeg kommer med en anbefaling. Raymarine har dårligere skjermoppløsning enn Lowrance og er også mye dyrere.

Antar de vi kan kalle mellomklasselodd er mest aktuellt for deg. Dobbeltfrekvens lodd med bra utgangseffekt og en bra skjermoppløsning. Mellomklasse loddene til Lowrance har 480x480 punkters skjermoppløsning både for farge og sort/hvitt lodd. Eagle har 320x320 eller 480x480 for sort/hvitt og 320x240 for fargeloddene i mellomklassen. Matrix serien som er mellomklasserserien til Hummingbird har allt fra 240x160 til 620x320 punkters oppløsning på sort/hvitt loddene, fargeloddne har 320x240 punkters oppløsning. Utgangseffekten på lavfrekvenssvingeren er for alle lodd mer enn godt nok til ditt bruk. Typisk 4000W peak.

Kjøp i hvertfall ikke et lodd med mindre enn 240 vertikale punkter, da blir fiskebuene for dårlige selv ved kraftig zooming.

Må inrømme at Hummingbird loddene ut i fra spesifikasjonene ser mye bedre ut i dag enn de gjorde for bare et 2-3 år siden.Den nye "high-end" 900 serien fra Hummingbird ser veldig bra ut, men den er jo mer jo i bunn og grunn en kopi av hva Lowrance introduserte med LCX serien i for 5 år siden.

Konkrete anbefalinger:

Lowrance 126DF, 136DF, 107C DF

Eagle Seafinder 320DF, Seafinder 480DF, Seafinder 500C DF

Priser og litt mer info om loddene finner du på sidene hos importørenen. Ikke alle lodd som er i salg i Norge er listet der:

Lowrance:

http://www.seawave.no/lowrance.html

Eagle:

http://www.sleipner.no/phpix/bilder/pdf/Ea...%20brosjyre.pdf

Forskjellen på Lowrance og Eagle er liten, men vær oppmerksom på at selv om spesifikasjonene er identiske er det sannsynligvis en dyrere og bedre skjerm på Lowrance loddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en tråd som omhandler portable ekkolodd:

https://www.fiskersiden.no/forum2/topic.asp...p?TOPIC_ID=1033

Portable lodd har ikke nok effekt for store dyp (tar for mye strøm). Vil uansett ikke anbefale portable lodd for noen, ta et standardlodd og gjør det portabelt som forklart i tråden over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Jeg er for tiden på utkikk etter et ekkolodd. Grunnet at jeg egentlig har null peiling ang montering etc er jeg veldig interessert i den linken over som ikke virker:P

jeg har en 14fots med påhengsmotor og er lite villig til å begynne å bore hull:) Har søkt både her og trolling forumet uten veldig mye hell når det kommer til enkel og grei montering for noe som skal være portabelt. Er de portable ekkoloddene helt ubrukelige på 150-250m dybde? Feks: http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q...516204;c:100143

mvh

kim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor Hummingbird? Anbefaler Lowrance eller Eagle. Brukervennlige og gode lodd. Har 3 stk av forskjellige modeller.

Hmmm rart, i følge deg er jo akkurat dette akilleshælen til Lowrance. Brukervennligheten. Jeg ville gått for et FCV 620 eller 585. I statene kommer 585 på 6500+ svinger og frakt. 620 kommer på 3793 + svinger og frakt.

Da har du lodd som holder i massevis til ditt fiske og ikke faller bunnen ut for deg heller. Jeg klokker bunn i 25 knop på 400 meters dybde i ferskvann med et 620, og da klokker du lett 200 i forholdsvis lav fart i saltvann også. Har hekk og IKKE gjennomgående svinger. Videre har du på FCV loddene brytere du skrur på for å justere diverse ting. f.eks skifte mellom 50 og 200khz effekt, cruicing, fishing eller no gain. Og masse mer jeg ikke har satt meg inn i enda. Prisen spiller en rolle, men ikke avgjørende skriver du. Ett FCV 620 kommer i Norge på ca 8500kr, veiledende pris er 7200 + svinger, men si du driver med trolling så er mulighetene for % absolutt til stede.

Video av 25.5knop og 440-452meter med FCV 620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kartplotterdelen til Lowrance som ikke er brukervennlig, ekkoloddelen er det nest beste jeg har sett når det gjelder brukergrensesnitt etter Furuno FCV-585/620.

Og innlegget du siterer er i fra 2005, et år før FCV-585 og 620 kom på markedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det abbor... det så jeg faktisk ikke i min iver på å endelig arrestere deg på noe

12V elektronikk. Men du kunne jo anbefalt et av LS loddene da :blush:

Synes faktisk lowrance sin plotter er ganske brukervennelig i forhold til loddene, men jeg har vel noen timer

med trykking på de... Når sant skal sies kommer en seg fortere inn i FCV loddene, men spent på om

jeg fikser MFD-8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furuno stiller seg vel i en klasse for seg når det gjelder lodd.

Combo til fiske? Garmin sine G2 kart er helt sinnsyke. Fiskekarta er veldig detaljert, og selv de nye fra Lowrance kan ikke måle seg. Utrolig bra Garmin!

Selv har jeg 585

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt Lowrance fra 94, men skifta i år og kan ikke si meg mer enig med det kongen hevder.

Må i allefall veldig opp i prisklasse før en finner noe som kan måle seg.

Combo... njei... foretrekker 2 eller 3 skjermer, men kan jo godt være 2-3 kombi skjermer.

Men men ble avsporing dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kartplotterdelen til Lowrance som ikke er brukervennlig, ekkoloddelen er det nest beste jeg har sett når det gjelder brukergrensesnitt etter Furuno FCV-585/620.

Liten avsporing

Har kjøpt meg Lowrance plotter. På kartet på skjermen, står navnene riktig kun når jeg kjører syd-nord. Kjører jeg andre retninger, kommer navn frem enten skrått eller vertikalt.

Kan jeg gjøre en innstilling på min plotter for å endre på det, slik at navn alltid står vannrett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at du ikke har tatt i bruk de mer avanserte funksjonene på kartplotteren som å lage ruter, slå av informasjonslag osv enda Darcon. De er disse funksjonene som ikke er spesiellt bra på Lowrance, enkle funksjoner er greie.

LS4100/6100 har et heller dårlig brukergrensesnitt, historisk er Furuno kjent for solide og gode instrumenter men med et heller dårlig brukergrensesnitt, det var først ved FCV-620/585 at dette endret seg.

Det jeg har sett av Garmin G2 Vision kart er ikke bedre enn Navionics Platinum som brukes av Raymarine og Lowrance, synes Platinum har bedre 3D visualisering av havbunnen.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøpte du, og hva er med i "pakka"?

Kjøpte det på ebay fra en sikker selger/leverandør.

EAGLE SEAFINDER 640C DF

Brand New in the package!

EAGLE® SEA FINDER 640 DEPTHFINDER

Amazing, high-definition, 640Vx480H pixel, 256-color, sunlight-viewable TFT display! Deep 50/200 kHz dual-frequency operation gives you the power for saltwater and Great Lakes operation! Includes water temp/trolling speed/distance readings!

Features

Display:

Ultra-bright, 5" (12.7 cm) diagonal screen

256-color, active matrix TFT LCD

High-definition 640Vx480H resolution

Fluorescent cold-cathode backlit screen and keypad

Unique Resize Window to adjust split-screen display

Overlay Data feature displays select digital readings over the sonar graph

Sonar:

Depth capability to 1500 ft* (457 m) with 4000 watts of peak-to-peak power (500W RMS) at 50kHz

High-performance, low-profile 50/200 kHz Skimmer® dual-frequency transducer with built-in temp sensor delivers an extra wide angle of fish detection area with high sensitivity settings - Operates at boat speeds up to 70 mph (61 kts) - Variety of other transducer purchase options available

SP-U transom-mount sensor included for precise trolling speed/distance log readings

Adjustable ping speed with automatic HyperScroll™ to display fish targets at higher boat speeds

Choice of six color display modes to match outdoor light conditions, and to help reveal fish hidden in underwater cover

FasTrack™ vertical bar flasher displays real-time sonar returns and relative strength of each target

Advanced Signal Processing (ASP™) automatically adjusts your settings for the best sonar picture

COLORLINE™ separates fish from nearby structure and bottom, and helps define bottom composition and hardness

Advanced Fish I.D.™ shows underwater targets in different sizes of fish symbols

FishTrack™ displays target depth readings above fish symbols

Surface water temperature readings come from a built-in temp sensor in the transducer

Zoom with zoom bottom tracking

Selective on/off sonar alarms: Shallow, Deep, Fish and Zone

Performance:

Instant screen updates during depth range changes for uninterrupted viewing

Internal back-up memory for key sonar settings

Rugged, reliable, completely sealed and waterproof casing, even for use in harsh saltwater environments

Full one-year warranty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.