Gå til innhold
Fiskersiden

Stryneelva


Kremfjes
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg og en kompis har tenkt oss en tur til Stryn om noen uker, og jeg har tenkt å ta med utstyr til fluefiske, slukfiske og markfiske (for å helgardere :D ). Er ikke sikker på hvor i elva vi kan fiske, men jeg tror det i hovedsak er opp mot vannet.

Jeg er nok klart mest komfortabel med sluk og markfiske, og lurer på om det er noen spesielle sluker eller eventuelt fluer som er et must i Stryn... Alle andre tips tas også imot med takk. :)

Endret av Kremfjes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil fiske øvre delen av stryneelva, kan jeg anbefale hølene som Else Lunde (www.stryneelva.no) Leier ut. Vi er en gjeng som har fisket på hennes retter i en del år nå. Vi fisker og har fått fisk på både makk, sluk og flue.

Sluker jeg kan anbefale er blå toby og kleppesluken. Har også fått fisk på spinner med blad som ligner kleppesluken. Fluer som funker er heggeli og peter ross. Sunray shadow er alltid grei å ha med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Fisket i Stryneelva fra 13.07-20.07. første dagene var det bare ett par timer om dagen i nederste del av elven. Fikk en tert på 2,0 kg. Her har de satt opp prisene med 100% fra i fjor. Fisket øvre del fra 16. til 19.07 og fikk ingenting. De jeg fisket med fikk to laks, en kort feit kubbe på 8,5 kg og en lang tynn en på 9,0 kg. Skal se om jeg ikke kan få lagt inn bilder senere. Det utrolige er at vi fisket billigere i øvre del av elven enn det vi gjorde i nedre. En aldri så liten skandale at det er blitt så dyrt i nedre del av elven.

Endret av Strynefantasten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Det er bedre å legge inn bilder sent enn aldri. Så her er bilder av to fine lakser som min onkel og far fikk på Lunderetten i Stryneelva i sommer.

Vi reiste opp i håp om å ta nok laks til at forretten til bryllupet mitt skulle være sikret. Og det klarte vi.

Fisket samme retten i fjor og da fikk vi bare en laks. Da var det jeg som perset med en laks på 7,2 kg. I år håpet vi på at min far skulle få sin første laks. Han fikk to terter i Gaula i sunnfjord for 20 år siden, og har ikke fisket laks etter det. før han var med i fjor.

32189_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/13144/32189.jpg

Dette er din onkels laks på 9kg. Dette er pers for hans del.

Så dagen etter min onkel fikk fisk, var det min fars tur til å kjøre en skikkelig fisk.

32190_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/13144/32190.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Han fisket med wobbler, og hadde bremsen virkelig stramt på. Både jeg og min onkel kom stormende til når fisken tok, da ingen av oss hadde noe tro på at han ville komme i kontakt med fisk der han fisket i hølen. Løpte bort og slakket bremsen og etter ett kvarter med aktiv coaching landet jeg min fars første laks. 8,5 feite kilo. treblekroken på wobbleren var nesten helt rettet ut, så litt flaks skal en ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.