Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 13. okt. 2018 in all areas

  1. 3 points
    Siden jeg er lat og ikke orker å lime inn all tekst og bilder her så legger jeg inn noen linker til oppdateringer på den nye båten her. https://teamkrokodille.blogspot.com/2018/10/ny-bat-karnic-2250.html https://teamkrokodille.blogspot.com/2018/10/rigging-av-bat-del-1.html https://teamkrokodille.blogspot.com/2018/10/rigging-av-bat-igjen-del-2.html
  2. 2 points
    Lite som skjer på båt og fiskefronten. 5 uker fri har gått nå og en tur på sjøen som resulterte i at jeg har all agnsild jeg trenger i vinter og til våren i agnfryseren. Driver egentlig og sparer til frontmontert el motor, men det kommer stadig endringer som gjør at det blir utsatt. Siste nå er at det dukket opp et naust til salgs. Lagringsplass er alltid kjekt å ha minstemann fikk nytt vinterbosted og skal etterhvert få selskap av masse hagemøbler så jeg får frigjort en garasjeplass som skjærgårsdsjeepen skal få overta. Da har jeg plass til alle 3 innomhus. Blir godt å slippe de forbaska presenningene
  3. 2 points
    Dag R på teamet fikk tak i en PE-plate, og den fikk jeg igjen forsyne meg av. De tre bitene skal brukes til dagens prosjekt, flytte TM185HW, og to fremtidige prosjekter i form av elmotorfeste på akterspeilet og rekkemontert ekkoloddgiverholder. (Sistnevte et must hvis jeg skal få testet litt nyheter fremover, feks HDS Live.) Som nevnt før stod min TM185HW for lavt etter første runde med montering/ justering. Men siden mitt «transducer mounting board» bare var så høyt som det var, kunne jeg ikke endre på det uten å få tak i en plastplate til. Siden PE-platen hadde samme tykkelse (2 cm) passet den perfekt til formålet. Det var bare to utfordringer. Den første er to gjennomgående bolter i akterspeilet, den andre er at jeg nå kommer så høyt opp på akterspeilet at jeg treffer treplaten som forsterker aluminiumen og fordeler vekten fra påhengeren. De to boltene stikker litt ut fra akterspeilet så platen min måtte freses litt for å tilpasses bolthodene. Fresingen var enkel og gikk fort unna, mens jeg så oppdaget at boltene mine ble for korte til å komme gjennom alt av PE-plate, aluminumsskrog og treplate i akterspeilet. Jeg hadde bare bolter opp til 50mm liggende og de var ikke i nærheten av å gå helt gjennom. Løsningen ble en snartur til min favoritt-pusher av syrefaste bolter, skiver og muttere. Clas Ohlson hadde 6X80mm bolter og de holdt med litt over 10mm klaring. Så dermed fikk jeg på PE-platen over den gamle platen, og dermed kunne min TM185HW nå nye høyder, helt bokstavelig. Jeg har også byttet om plassen på TM185HW og P66, foreløpig uten å montere tilbake P66 så den ligger og slenger i motorbrønnen inntil videre. Jeg er litt spent på om TM185HW nå havnet litt vel nære Mercuryen, med maks rorutslag er det ca 15 cm mellom og anbefalingen er gjerne minst 30. I morgen blir det forhåpentligvis testtur, spent på om jeg ender med enda en flytting av giverbeistet eller om jeg nærmer meg «sweet spot» nå. En annen liten modifisering er ny montering av min Point-1. Nå med større avstand til støykilder.
  4. 2 points
    Jeg gjør: Ferskvannskjør motoren om den har gått i saltvann, tilt så opp og ned flere ganger så alt vannet i kjølesystemet renner ut. (Og en motor lagres alltid tiltet ned.) Det med frostvæske skal egentlig ikke være nødvendig på en nyere motor, men kan være lurt hvis du mistenker at du ikke får ut alt kjølevann. Feks på en litt eldre påhenger der du må regne med avleiringer av sot, kalk og annen morro i motoren som blokkerer vannet helt eller delvis. Jeg har aldri brukt frostvæske i mine påhengere. Skift begge oljer (om 4T), både motorolje og girolje pluss oljefilter. Da får du både ut den lille kondensen som alltid dannes, og får sjekket at motoren ikke lekker inn vann. Feks vil vann i girhuset kombinert med frost fort medføre at du trenger nytt girhus neste sesong og det er en dyr lærepenge. Ta av propellen, rengjør akslingen, legg på nytt marint fett og monter på propellen igjen. Bruk en fettpresse og press nytt fett inn i ALLE nipler. Og mens du er i gang, gjenta med niplene på hengeren din også. Du skal presse på til du ser det tyter ut fett i den andre enden. IKKE kjøp de aller billigste fettpressene, da må du belage deg på å forvarme fettet før du får det ut. Den dyreste pressa på Biltema har fungert bra for min del. Skift bensinfiltre, eller i det minste sjekk om det står vann i de. Har du uttagbar tank så bruk opp bensinen i den (feks ved å fylle den på bilen) for bensin mister tenningsevne på sikt. Om du ikke får til dette er det ikke krise, men topp da på med BF98 før første start neste sesong. Unngå å lagre bensin på steder med frost om du kan unngå det. Har båten fast tank og den tanken er av metall, bør tanken fylles så full du får den for å unngå kondens. Inspiser offeranoder og tennplugger, de behøver sjelden å skiftes men sørg for at du har kontroll. (Jeg har faktisk aldri skiftet en tennplugg på en 4T-påhenger, men offeranoder har jeg skiftet.) Inspiser motoren ellers, gjør ren med klut og spray på et TYNT lag med korrosjonsbeskyttelse. Står båten på henger, så jekk opp hengeren og legg noe (feks lecablokker) under ramma på hengeren så ikke hjul og fjører bærer vekt. Siden jeg sklei ut her med info om henger... Hva du enn gjør så sørg for at at det IKKE står vann noe sted i båten din. Frostspreng er potente greier og kan lett lage sprekker alle steder der det står vann. (Lært av egen erfaring etter en lekk presenning.) Bruk feks tomme spylevæskekanner som du fyller halvfulle med enten skikkelig salt saltvann eller en miks av vann og frostvæske for å holde presenningen på plass. Tomme kanner får du på de fleste bensinstasjoner. Kombiner med en taustump og en karabinkrok så kan de lett hektes av og på, noe som ikke minst er fint om lysten til enda en «årets siste båttur» kommer.
  5. 2 points
    Tipper ringene som vanligvis brukes er for å få kroken til å henge noenlunde fritt bak sluken, med kun gummiperle vil den ligge relativt låst i en posisjon når snøret er stramt. I tillegg vil man kunne bytte krok via splittringen uten å demontere alt sammen. Jeg har de siste månedene kun bruk den plastdingsen han promoterer. Siden den er flyttet ut fra sluken kan du bruke en trippelkrok i størrelse 12 og med en så liten krok vil skadene bli mye mindre enn ved bruk av en krok i vanlig størrelse (tror det er størrelse 3 på en 15 grams Møresild) Jeg har fått mellom 20 og 30 sjøørret opp til 1,1 og havabbor på 1,7 på denne løsningen uten at det har vært noe problem at kroken har vært for liten. Har også fått mengder av lyr opp til ca 4 kilo som bifangst og de vanlige makrellene. Ingen av fiskene har vært så hardt skadd at det ville være uforsvarlig å sette de ut igjen. og det har stort sett alltid gått greit med avkroking. Eneste problemet er at de små krokene er så spisse at man lett setter de fast i klær, håv og fingre.
  6. 2 points
    En måned siden sist fisketur for min del, det er for lenge midt i årets beste fisketid. Tidlig høst og høst er og blir høysesong for det meste av predatorer, men jeg må nøye meg med en liten morgentur. Om ikke annet er påhengeren min alltid like tøff i soloppgang. Jeg hadde egentlig en plan om å ta en tur til en for meg ukjent sjø i Haldenvassdraget i går, men planen måtte skrinlegges av hensyn til andre plikter. Jeg bestemte meg derfor for en morgentur, litt sånn på sparket. Havabbor og sjøørret er også trivelige fisk, og med en kilometer fra meg og ned til båtrampa er det ikke lange biten mellom "skal jeg ta en tur tro?" og fiks ferdig ute på vannet. XID fungerer som det skal, giveren velges automatisk. Bortsett fra selve fiskingen var det to tekniske ting jeg ville teste litt mer ute på vannet. Siden sist har min trofaste Airmar TM150M blitt pensjonert og en Airmar TM185HW har tatt dens plass. Da må selvfølgelig ting testes, ikke minst at ekkoloddgiveren har fått korrekt høyde og vinkel i forhold til båtens akterspeil. Fra venstre til høyre; P66, TM150M og TM185HW. Det neste som måtte prøves var ny plassering av min Point-1. Etter at jeg trakk om endel kabler i båten var ikke den gamle plasseringen min helt heldig lengre, kompasset ble påvirket av de nye kablene og viste feil kurs. Så da var det frem med dobbeltsidig tape og teste noen nye plasser. Denne ser ut til å være bra, både for kompass og GPS-mottager. Point-1 på nytt sted I praksis kommer jeg til å ta bort det originale festet for stangholder som du ser til høyre for Point-1 i bildet over, og så montere Point-1 over hullet etter det festet. Da slipper jeg å lage (enda) ett hull i relingen, pøkken kommer lengre vekk fra kryssholtet og jeg blir kvitt en stangholder som egentlig bare irriterer meg siden plasten er for myk.Jeg kom meg dessverre litt sent avgårde i dag, så sola hadde allerede begynt å krabbe over horisonten innen jeg tok det første kastet. Jeg droppet derfor havabborplassene i dag, og konsentrerte meg om sjøørretplasser. Noen kjente gamle plasser, og en ny plass på utsiden av Langåra som så spennende ut på kart og flyfoto men som jeg ikke har besøkt før.De kjente plassene leverte bare makrell. Greit nok som tidsfordriv og mat men ikke helt dagens mål. Det ble uansett liv i live-wellen hvor jeg oppbevarer makrellen til jeg kommer hjem og får tatt hånd om dem. Soon-to-be mat. Jeg la over til dorging og satte kursen sydover til utsiden av Langåra. I det jeg kommer inn på den antatte nye godplassen, smeller det til på en IMA Komomo II 90mm. Dagens vinnerwobler. 40 centimeter sjøørret. Ørreten var både kort og litt tynn for min smak, så den ble returnert ned i matfatet. Og den nye plassen var virkelig et matfat, i motsetning til plassene jeg prøvde først var det godt med byttefisk her. Byttefisk 1 Byttefisk 2. Det ble et par makrell etter ørreten også, så var det på tide å gi seg. På vei hjem fikk jeg bekreftet min mistanke om at den nye ekkoloddgiveren min står for lavt, dårlig prestanda i plan og vannsprut fra giveren allerede fra 17-18 knop er noe som må utbedres. Mye vannsprut = for lavt montert ekkoloddgiver. For lavt montert ekkoloddgiver gir også turbulens rundt giveren, og elendig bunnkontakt i plan. Derimot fungerte prøvemonteringen av Point-1 meget bra, så den skal få en permanent plassering nå. Jeg er litt usikker på når jeg får tatt neste tur, så vel hjemme fikk båten en skikkelig vask. Jeg håper inderlig det ikke blir en hel måned til neste gang lunsjen er på dette nivået.... Kortreist mat - fersk makrell med salt og pepper.
  7. 1 point
    Som antydet i andre poster, har jeg en stund sett etter en høvelig alubåt. Slik jakt har likhetstrekk med skyting på bevegelig mål, men nå er jeg nærmere enn noen gang. Westsystem har holdt av en slik båt til meg ut fredag: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=130793601 Selv om båten var på salg og i et begrenset antall, fikk jeg altså reservert den. All honnør til Westsystem for det. Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg en enda lettere båt, kanskje til og med at typen som kan fraktes på tak. Fordelen med denne båten, kontra for eksempel den enkleste versjonen av Alumarine 14 fot, er at den kan laste nesten 600 kg og 6 personer. Hvilket betyr at jeg faktisk kan få hele familien oppi, om det en sjelden gang skulle være aktuelt. Dessuten er denne båten CE godkjent i kategori C og ikke bare D, som de fleste andre mindre alu.båter. Det bør bety at den takler litt mer vær. Båten veier 78 kg, og selv jeg skjønner at jeg ikke kan basere meg på å frakte den på taket (selv om bilen min er godkjent for 100 kg). En båthenger av enkleste sort står derfor på handlelista. Hengeren bær være så lett som mulig, slik at hele lasset kommer under grensen på 300 kg, og lar seg frakte i 80 km/t. Westsystem fører hengere også, og det gir jo en svært fristende logistikk, men jeg ser an noen dager for å se om det dukker opp noe brukbart på Finn. Jeg har en 3,5 hk motor liggende, men selv om jeg prøver å innbille meg at jeg skal forsøke båten med den motoren, så ville det overraske meg om det ikke dukker opp en større i løpet av vinteren. Jeg tror 3,5 hk blir ganske nitrist .. Båten er godkjent for 20 hk. Om noen har svært gode argumenter for at jeg bør holde meg unna denne båten, så skrik ut før fredag ... TT
  8. 1 point
    Jeg krøp ut av vektrommet og begynte å jogge i en alder av 42, og den viktigste drivkraften er at det er så utrolig mange fisketurer jeg ikke har vært på ennå og det hadde vært trist å daue av infarkt når man omsider får litt fritid igjen ... Jeg får sette på skiltet igjen. Jeg har tilsyn et par ganger i uka. Det får duge. Lengre perioder med oppbevaring skal skje et annet sted. Men først må det noe oppå hengern ... Om man ser nøye på bildet, så kan man skimte en feit kjetting gjennom hjulet nærmest fortauet. Så dette hadde jeg faktisk tenkt på. Brekket skal av, ja. Takk for tipset!
  9. 1 point
    Jeg anbefaler deg bare å avvente. Saken har blitt eskalert opp i systemet i Navico og jeg tror det er sannsynlig at de vil sette på nødvendige resurser for å fikse problemet denne gangen.
  10. 1 point
    Fisker på isen med en gang den er gangbar. Røyefisket er jo aller best på første isen, på varpene.
  11. 1 point
    Øhhh, hæ? Det aller beste isfisket er nettopp det som er på tynn og klar is tidlig i vintersesongen. Når så den første snøen kommer og slukker lyset for fisken kan man legge fiskesakene på hylla en stund og returnere med sola en gang mot slutten av februar..... Ørretpersen min på isfiske har jeg nettopp på tidlig blankis. Det var riktignok etter jul, men igjen så var det pga mild start på vinteren og ikke basert på kalenderen.
  12. 1 point
  13. 1 point
    Hei Fikk plutselig ny mail i dag, Ser ut som noen har fortalt noe Du vil trenge svart 9-pin plugg for å få både temperatur og XiD. Jeg sjekker med andre og prøver å finne en god løsning til deg. Jeg kommer tilbake med svar snarest....
  14. 1 point
    NEI! Det der er IKKE det du skal gjøre sånn helt uten videre. Kan du sende meg navnet på personen på melding så vi får stoppet denne galskapen?
  15. 1 point
    At du gjør noe annet enn jeg anbefaler lever jeg godt med. Alternative ideer og utprøving av de danner grobunn for interessante fremtidige foruminnlegg om ikke annet. Det er nok ikke lenge før vi ser deg på V-sjøene med ti stenger ute.... Trackeren over lever i beste velgående den, og hvis man som jeg nå sitter på toget og vil se at båten venter på en hjemme i hagen, er visshet bare noen tastetrykk unna.
  16. 1 point
    Det enkle er ofte det beste. Jeg bruker en vanlig tradisjonell svenskepilk, med størrelse avhengig av strømforholdene, men en 250 grams pleier å holde lenge. Mer enn det blir det litt tungt for stanga jeg bruker. Over der har jeg gjerne 3 røde eller to røde og en hvit gummimakk med reltivt kort mellomrom siden jeg da fisker fra gummibåt. eller blir takkelet så langt at jegmå dra opp de siste meterne for hånd... SÅ det blir ca 20-30 cm fra pilk til første gummimakk (rød), så en halvmeter til en hvit eller rød, og en ny halvmeter til den siste som er helt opp ved snueren jeg bruker mellom takkelet og braiden. Det blir til sammen bare litt over halvannen meter. Bryr meg ikke om strekkfortaum, stanga er tross alt en fjær....
  17. 1 point
    Pr i dag er eneste fix å kjøpe Carbon, Live, Evo3 eller S5100 slik at en kan bruke 9-pins kontakt, da får en både analog temperatur og XID.
  18. 1 point
    Nå har det vel ikke så mye interesse hva en fersk servicemann i Egersund tror Det er nå fire og et halvt år siden jeg første gang koblet XID til 7-pins blå kontakt, og siden det har mine poster på THT om dette hjulpet tusenvis til å få dette til å virke. Problemet med at temperaturen forsvinner henger sammen med problemer med XID kretsen i svingeren. Tror eldre svingere har større problemer enn nyere. Jeg sliter med å få Navico til å fikse dette, jeg vet hvordan det kan ordnes men får ikke mye respons selv om jeg har kommunikasjon dypt inn i Navico organisasjonen.
  19. 1 point
    Antar jeg har svart på dette på epost. Det er orange og ikke hvit som skal kobles fra Airmar CHIRP svinger til Lowrance gul for 7-pins kontakt. Hvis hvit kobles får en analog temperatur, men orange (XID) er ikke koblet slik at svingeren blir ikke identisert. Dette medfører at det er umulig for en Medium svinger å få korrekt CHIRP båndbredde, egendefinerte frekvenser vil mangle og utgangseffekten blir ikke 1 kW.
  20. 1 point
    Fort gjort å blande de ja! jeg trodde også det het piggskate... hehe
  21. 1 point
    Mange vil sette tilbake havabbor for å få opp bestanden men samtidig fisker mange med wobblere påmontert to treblerkroker. Hvor lurt er det når man vil praktisere c&r? Der jeg fisker er det lite eller ingen havabbor . Men med en treblerkrok på wobbleren opplevde jeg at små sjøørret gapte over alle krokene og satt bom fast. Ikke lett å få ut alle krokene selv med inneklemt mothake. Jeg har klippet bort en av krokene men selv med bare to kan de sitte svært godt. Har faktisk begynt å bruke en enkeltkrok og mister ikke mere fisk. Hvis man stort sett skal sette fisken tilbake er det, etter min mening, i ordets rette forstand overkill å fiske med to treblerkroker. Det finnes lakseelver hvor det kun er tillatt med en treblerkrok og det finnes steder hvor det bare er lov å bruke enkelkrok på for eks wobbler og sluk. Noen som mener noe om dette? Friluftsfjorden!
  22. 1 point
    Fra båt eller fra land? Under begge forhold er det jo klin umulig å ikke få disse selvmordsfiskene som sluker agnet totalt. Men om det er til matauk fra båt holder jeg en knapp på den gode gamle svenskepilken, gjerne med stang for om mulig å få fisket av verdens kjedeligste fisk litt morsommere. Men selv da er det jo som å dra inn et gammelt laken. Du kan også prøve orange gummi-shads om du vil ha litt forandring. Fra land er det mest effektivt med en 40 grams eller deromkring stingsild type grønn eller rød. Det er plent umulig å ikke få en torsk eller tre på dem. Om man da liker taregjedd. Vil du gha litt større fisk fra land kan du prøve kystmeitemetoden og egne med reker eller hva som helst da torsken tar alt. Det eneste jeg har funnet effektivt når jeg ikke vil ha torsk er å egne med torsk eller sei. Bruk gjerne et glidende takkel med sikrelkrok, om du skal sette den ut igjen så den kan daue selv. Men du må regne med å omtrent filetere den !"¤%!"#¤§3 agntyven for å få ut kroken, selv med sirkelkrok. Skitt fiske!
  23. 1 point
    Vi har ingen arter i Norge som heter piggrokke. De vanligste er kloskate og piggskate, men dette er en kloskate.
  24. 1 point
    Porsangerfjorden bør vera interessant fo dei med små krokar og interesse for sære artar. Så vidt eg har fått med meg, er artssamansetjinga her omtrent lik som artssamansetjinga nord og aust for Svalbard .
  25. 1 point
    Joda jeg leser den, men en gjeddesaks er et redskap som blir agnet slik at fisken biter frivillig på slik sett så er denne redskapen å sammenligne med en agnet treblekrok. Jeg vet at noen overivrige fiskere tok opp noen gjeddesakser som var satt ut på isen i Mjærvann og overleverte disse til Lensmannen i Enebakk. Lensmannen gikk gjennom lovverket og enden på visa var at lensmannen måtte dra ut og levere tilbake redskapen til de som eide den da det ikke var forbudt å bruke gjeddesaks! Det du uthever er egentlig myntet på redskap som kjekser/stikker fisken uten at det benyttes agn mens gjeddesaks er et agnet redskap som fisken faktisk biter på frivillig, og det er en stor forskjell. Og helt riktig det du skriver om at en gjeddesaks ikke skal slukes av fisken, noe som heller ikke skjer. Saksa klapper igjen i nebbet på gjedda om den er agnet riktig.