Gå til innhold
Fiskersiden

Åseral 27.-29. juni


elvas venn
 Share

Recommended Posts

Så var ventetiden over, endelig skulle jeg på fisketur igjen med fiskekameratene Hasse og Knut. Jeg var helt utmagret på fiske i hovedstaden og utover vinteren og våren har sulten på ørret vært nærmest ulevelig. Men fredag 27.juni skulle jeg forhåpentligvis igjen kjenne lukten av verdens nydeligste fisk.

Turen startet med at jeg skulle ta Sørlandsbussen fra bussterminalen i Oslo med tre (3!) store kolli bestående av kano (Ally 15), lavvo, fiske- og fritidsutstyr for en helg i Sørlandsfjellet. En ”smule” overvekt kan man si. Litt smånervøs entret jeg riktig plattform og jeg prøvde å spre oppakningen min mest mulig slik at turen ikke skulle ende her, i asfaltjungelen - ikke alle bussjåfører er nemlig like enkle dersom man har med overvekt. Men som den Sørlending av en bussjåfør han var, var det kun en respons fra han - "de' går så greit atte".

Jeg fant meg et sete i bussen og det tok ikke lang tid før trøttheten gikk over i drømmen om den store Åseral-ørreten - den bet på flue, den bet på wobbler, den bet på meite, den bet på spinner og det knaket i stanga og sluren på snella gikk varm...........helt til jeg våknet i Arendal, klam og svett i en buss full av ungdommer som også skulle på telt-tur, dog med et helt annet mål enn meg - Hovefestivalen...........dem om det.

I Arendal ble jeg møtt av en smørblid Hasse og begge var oppildnet som småbarn som venter på pakkene på julaften. Vi hentet Knut og med ett var fiskekameratene nok en gang samlet og vi var ikke så reint lite optimistiske. På veien opp mot første stopp, Evje, hvor vi skulle hamstre det nødvendige til turen, så tror jeg vi diskuterte fiskemulighetene i alle tjern, vann og vassdrag vi passerte. Konklusjonen var at det måtte jo være fisk i dem, mye fisk - den ettermiddagen var optimismen så stor at jeg ville sett muligheter i badekaret mitt.

Som nevnt handlet vi inn det "nødvendigste" innenfor mat og drikke i Evje før vi endelig, ca kl 17, var vel fremme i Åseral. Ingen av oss hadde vært her før, men førsteinntrykket var veldig positivt. Etter ca en times sondering i området fant vi en perfekt plass å campe, rett ved en nydelig elv.

223217.jpeg

Etter enda en time, med utpakking og rigging av lavvo og kano, sto vi der som tre vårkåte "pelsjegere", ikledd vadere og med hver vår stang. Etter et-par timers fiske hadde vi landet ca 20 ørreter og 1 bekkerøye. Selv om størrelsen ikke var allverdens, var likevel følelsen av å kjenne naturens vakreste under en nytelse bare likesinnede kan forstå.

223221.jpeg223222.jpeg

Sulten på mat kom nå også snikende og ikke overraskende stod mye ørret og ”bittelitt” bekkerøye på menyen……..sammen med nypoteter og et par iskalde øl fra kjølebagen (et-par drammer var det selvsagt også plass til) – kroppen klagde ikke akkurat.

Etter at måltidet var fordøyd og før kvelden var omme tok vi jomfruturen i min nyinnkjøpte Ally og hvilken vidunderlig følelse det var å padle oppover den rolige elven i solnedgang - det ble mer fisk før vi drev ruset på inntrykk tilbake til campusen.

223228.jpeg

Der ble vi sittende våkne i flere timer og bare nyte livet mens de samme gamle fiskehistoriene ble gjenfortalt - eneste forskjell var at hovedrolleinnehaverne (les: fiskene) hadde blitt større og finere. Timene gikk unna og faktisk rakk jeg og Knut en liten padletur i morgenskumringen før vi la oss i lavvoen etter en dag som vi egentlig bare kunne drømme om.

Etter å sovet utrolig godt i 6-7 timer våknet vi på formiddagen til sol og nydelig temperatur og elva viste seg om mulig fra en enda flottere side.

223223.jpeg

Vi lagde frokost og det ble vår favoritt - egg og bacon. Etter litt diskusjon rundt "frokostbordet" ble vi enige om å kjøre en tur mot snaufjellet da vi hadde hørt at det var mange spennende røyevann i umiddelbar nærhet. Uten at vi hadde noen mer presise referanser enn dette valgte vi en mer eller mindre tilfeldig rute selv om vi visste at en av elvene i den retningen var full av bekkerøye. Da denne fantastisk vakre elva var på vei mot dagens mål stoppet vi flere plasser langs den og prøvde bettet.........

223224.jpeg

jo da, den var full av bekkerøye men vi gav oss ganske raskt da ikke engang nåla på fiskevekta bevegde seg da vi prøvde å veie dem. Vel fremme ved vårt hovedmål for dagen, ca 700-800 meters moh, fant vi et vann omgitt av barsk fjellnatur som vi ville prøve og faktisk tok det ikke mer enn 10 min før jeg satt røyepers. 800 gr tatt Panther Marthin spinner…..YES! - for en følelse og ikke minst, for en fisk! Skinnende blank på utsiden og ildrød på innsiden.

223225.jpeg

Drømmen fra bussen hadde blitt virkelighet - eneste forskjell var at ørreten var byttet ut med røye. Jeg var ikke sen med å sende mms til min fiskeglade samboer som var hjemme i Oslo. Hun ble nok rimelig misunnelig på oss :-)

Vi ble værende ved Åserals tak i et par timer før vi vendte tilbake til ”tomta” vår ved elva, med middagen sikret. På vei ned ble Knut sliten og ”litt” dårlig - det var ikke gårsdagens mat som var årsaken for å si det sånn. Jeg og Hasse derimot var om mulig blitt enda mer fiskekåte. Vi valgte å ta kanoen nedover elva for å utforske dette området også, og med ca 20 grader og solskinn kunne vi ikke hatt det bedre mens vi småpadlet og fisket nedstrøms. Fisket var vidunderlig, og ørreten viste seg å være noe større nedover enn de vi fikk lengre oppe dagen i forveien. Etter at ca 30 200-300 gr ørreter lå i bunnen av kanoen padlet vi tilbake til leiren hvor Knut hadde stått opp etter et-par timers "skjønnhetssøvn". Middagstid - menyen var egentlig ferdigkomponert av naturen (med litt hjelp fra Prix på Evje). Den ble til slutt slik:

"Åserals tre-retter"

Forrett: Toro Fiskesuppe med tilsatt nykokt Åseral-Ørret, gulrøtter og purre à la Knut. Drikke: Øl

Hovedrett: Grillet fjellrøyefilet med løk, smør, rømme og nypoteter à la Christian. Drikke: Øl

Dessert: Fjellets dram bestående av kaffe, brunt sukker og blankt à la Hasse.

223227.jpeg

Det ble et minneverdig måltid som man kan kun kopiere i tilsvarende omgivelser - det finnes ingen restaurant som naturen selv. Det ble ikke mer fisking den dagen/kvelden, til det varte desserten for lenge :-) Fiskehistoriene satt nok en gang løst selv om vi også begynte å fokusere på neste tur som egentlig er i slutten av august........til et annet fiskeeldorado; Hardangervidda. Men nå spørs det om ikke vi skal prøve å lure inn en liten tur før den tid, og ikke bli overrasket om neste rapport også kommer herfra. Etterhvert tok Åseral-natten oss og vi forsvant inn i drømmeland, eller rettere sagt videre inn i drømmeland. Søndagen kom egentlig litt for tidlig for vi skulle gjerne vært her lengre, men ingen drømmer varer evig. Nå gjenstod det bare å pakke ned, stoppe i Evje for litt "junkfood" for så å ta bussen fra Arendal tilbake til Oslo. Lang tur, men med opplevelsene av et fiskeeventyr friskt i minne gikk hjemturen egentlig ganske greit.

Dette var balsam for kropp og sjel!

Jeg vil takke Ryan (Wiggy) for gode tips og ikke minst Åseral for å ha gitt oss en vidunderlig tur.

Mvh

Christian

Endret av elvas venn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefin rapport. :P

"Åserals tre-retter"

Forrett: Toro Fiskesuppe med tilsatt nykokt Åseral-Ørret, gulrøtter og purre à la Knut. Drikke: Øl

Hovedrett: Grillet fjellrøyefilet med løk, smør, rømme og nypoteter à la Christian. Drikke: Øl

Dessert: Fjellets dram bestående av kaffe, brunt sukker og blankt à la Hasse.

Høres ikke vondt ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg pleier å lasta bileta opp på http://www.fiskevatn.no/foto/, så får eg ei linje med kode som eg limer inn i posten min.

Akkurat no er imidlertid fiskevatn.no tom for lagringsplass, men er snart tilbake. Kanskje du kan bruka bildr.no eller noko slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder...litt merkelig oppsett på de;)

Kjenner meg veldig godt igjen på disse bildene, da det bare er et par minutter fra her hjeg sitter nå. Har dratt mang en fisk på disse traktene som jeg kjenner bedre enn min bukselomme. Hyggelig dere også fikk en positiv opplevelse fra disse områdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.