Gå til innhold
Fiskersiden

Fisketurisme til besvær?


Recommended Posts

Ble omtrent som jeg hadde tenkt meg. Fikk faktisk bekreftet mye av det jeg ment. Hadde kanskje regnet med at de nevnte antisolskinnshistoriene der de fisket i oppdrettsanleggene, men nå fulgte de en gjeng på tur, og da skal man være bra wacho for å dra det stuntet der...

Har vel også vært endel tsjekkere som har fisket i mærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reisen til Norge, drivstoff (selv om visse fyller avgiftsfri diesel), båtleie og rorbuene koster selvsagt kroner. Men generelt sett er denne formen for fiske ikke dyrt sammenliknet med mye annet. Vet ikke hva gutta brukte på Røst jeg, men vi blåste ikke mer enn etpar lapper pr. mann, og kvaliteteten på fisket tatt i betraktning er det jaggu verdt det (selv om jeg kun fikk 5 timer fiske grunnet været). At tyske turister nærmest føler at de har kommet til himmelen (Alaska i miniatyr ble nevnt) er ikke så rart om man har kjørt bil i Europas kanskje kjedeligste natur, og når turen toppes av ei kveite på over 60 kilo skjønner jeg også godt at selv voksne menn feller ei tåre eller ti. Hvordan man skal håndheve antall kilo de tar med seg bør ikke være så vanskelig. Det burde eieren av rorbuene kunne fikse ved f. eks de gis myndighet til en enkel kontrollveiing og plombering av fryseboksene. Om turistene fyller ut et skjema de tar med seg til tollstasjonen der de har skrevet under på at innholdet er frossen fisk og at vekta er maks 25 kilo pr. pers skulle det være grei skuring. Om man er raus setter man maksvekta på enkle kjølebokser til 30 kilo brutto, slik at man har tatt høyde for vekta på boksen samt eventuelle kjøleelementer. Går man over dette med noen kilo kan man få en symbolsk bot ala overvekt på fly eller ei flaske for mye i tollen, men får med seg fisken hjem. Spekulerer man i det og tar med seg alt for mye kan man risikere å få hele fangsten beslaglagt (tilfaller da det lokale gamlehjemmet eller sykehuset) og bot på toppen. Bare sånn forslagsvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.