Gå til innhold
Fiskersiden

Fluestang og saltvann


Kjellebass
 Share

Recommended Posts

Ringene kan korrodere, spesielt om du fisker flere dager uten å skylle. Ødelegges ikke, men ser ikke like pent ut.

Ringene slites raskere i saltvann, skyll godt og pass på å fjerne sand og smuss som der er mer av i sjøen enn i elva og ferskvannet. Det kan nemlig oppstå sår i snakeringene/recoilringene dersom man ikke er påpasselig og hvis ringkvaliteten er dårlig. Har sett ringer med spor etter lang tids bruk. (selv på en Loomis fant jeg dette)

Snella kan ødelegges om den ikke har bremsesystem som er tett eller som er laget saltvannsbestandige materialer. Grafittsneller er billige og geniale.

Håndtak i tre kan over tid bli styggere, lakken kan sprekke eller bli skjoldete, oer tid kan faktisk hele trehåndtaket sprekke.

MEN: skylder du og passer på bør det gå bra.

Snørene bør behandles oftere enn normalt da de slites raskere både pga saltet, men og pga av større mengder sand og dritt. Snører beregnet på saltvann er å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke jeg, snører for saltvann eller ikke. Uansett så ryker(krakkelerer) de fortere enn i ferskvann. Salt og generellt mere sand og dritt tærer på snøret. Skylling og godt stell øker levetiden, men for meg så holder ikke snørene lenger enn 1-1.5 sessonger før der er gåent. Derfor kjøper jeg billig(men bra) snører i saltvann. Gidder ikke å legge 8-900,- i et snøre til bruk i sjøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker en del i sjøen med fluestang. Har loop blueline saltwater 8'8 7-8#, med ein Loop CLW 7-8#. Snella er gangske billig og har tett lager. Skyller utstyret hver gang etter bruk. Korken på stanga blir for "stygg" men vaskes fort vekk med en skrubb :D . Jeg foretrekker å bruke tunge snører, av erfaring at det fisker bedre. Jeg har derfor en 550 grains klump på 9 meter. Har også en på 850. Det er en viss risiko for at stanga skal ta skade av dt, men tar rolige kast. Har ikke skjedd noe til nå. Har forsatt ikke prøvd 850 grains snøre. Disse snørene ble bestilt fra en nettside fra USA.

Men saltvannsfiske kan by på overraskende fangster, så det er bare å stå på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei Loomis stang som jeg har brukt i saltvann i 10 år og kan ikke se at den har tatt skade av det.

Den blir skylt en gang i mellom og feiler ingen ting.

Snørene skyller/renser jeg av og til for å få saltet av pga etter en tids bruk i sjøen begynner de å bli trege.

Snellene skyller jeg vanligvis etter hver tur.

Dette går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjöper man som oftest et line merke som koster 8-900kroner (feks til Scientific Angelers eller Rio for å nevne noen veldig gode merker) og du skyller, kanskje til og med renser lina en gang i mellom og itillegg påförer en linebehandling.. så vil lina vare MANGE sesonger fremover, og disse er av hoy kvalitet også ;) sparer langt mer på dette enn å kjöpe billig liner som varer max noen få sesonger og som heller ikke kan måle seg med mange av de bedre line merkene ;)

dette har iallefall jeg stor erfaring med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.