Gå til innhold
Fiskersiden

Sene til Ismeite


Lak
 Share

Recommended Posts

Hei isfiskere...

Har såvidt begynt å plukke frem ismeite utstyret og trenger litt tips til sene. I fjor kjørte jeg på en sene som var altfor stiv i diameter o,45 til gjedde. Til abbor testet jeg forskjellige varianter uten at jeg følte jeg ble ekstremt mye klokere av det. Så det jeg søker er en mono som er forholdsvis myk og samtidig slitesterk mot iskanten. Høy bruddstyrke er selvfølgelig ingen bakdel men det viktigste er slitestyrken og mykhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitestyrke mot iskanten er aldri noe problem. Sena er mye hardere enn isen uansett. Men Stroft er ikke noe dårlig valg. Sjøl bruker jeg 0.40 Trolling Line (kjøpt på bulk) til ismeite. Funker helt fint. Stivhet har stort sett med vekta på søkket å gjøre. Å forstrekke sena før man slipper ned er aldri dumt heller. Til balanse etter abbor kjører jeg på 0.25 Tectan. Works 4 me.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

0,23 stroft på meg til abboren, stroft all the way down!!! Ingen fortom!!

Ja dette er vel det beste hvis det ikke er for mye smågjedde der man fisker!

Har ellers tenkt til å teste fortress fortommen til abboren. Den er forholdsvis myk. Blir nok til å bestille noe stroft da virker som det er det det går i. Takk for tips alle sammen! Onsdag er første dag på isen for min del!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først snakker om sene og Stroft, bruker selv mye Stroft og kjørte på 0.18 Stroft(til abbor...sommerfiske) og det var helt utrolig hva den sena tålte av belastning. Kan også legge til at jeg drilla ei gjedde på 8kg på denne sena uten fortom, fisken ble landa! Ved bunnfast og osv måtte det virkelig tas i for å ryke sena, og slitasjestyrken var helt rå. Samtidig kjøret en kompis samme sena i 0.16 og den var bare søppel. Så det er nok viktig med å få fesk sene, mulig det var noe galt med den 0.16 kompisen brukte eller at det var gammel sene!

Ismeite abbor bruker jeg også 0.20-23, og gjedde 0.40-45.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.