Gå til innhold
Fiskersiden

Gjeddefiske på steinsfjorden med pers og sik innsl


Gjest pikewallis
 Share

Recommended Posts

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Grattis med vakker gjedde. Var desverre for kaldt til gjeddemeiting her i helgen. Får tro det har gått bra med denne fisken da... Ett lite tips til deg neste gang du skal ismeite gjedde, du må ha mye større hull! Du kan fort få mange søvnløse netter hvis ti-femtenkilosen butter i iskanten! Etter min mening er til og med 200mm for lite, dette hullet er 60cm i omkrets, og det går en del gjedder i norge som fort kan være mer enn dette i omkrets. Dessuten er det ofte vanskelig å få vridd hode til gjedda opp i så små hull..[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt enig i Det med hullstørrelsen, el Toro. Det er stooor forskjell på hva som går opp i et 150-hull og et 200 (205). Hullet til Caddis var 150. Et 150-hull er 47 cm i omkrets (ca) mens et 200 er 62,8 (ca). Problemet var ikke å få gjedda gjennom omkretsen av hullet, snarere å få den vinklet riktig, slik at den kunne sklis opp. Det problemet vil man uansett oppleve. Det skulle likevel være artig å høre noen av "gjedde-ekspertenes" uttalelser med tanke på omkrets, da jeg svært sjelden har brukt tid til å måle omkretsen på gjeddene jeg har fått, men jeg mener å huske at jeg har sett at f.eks JL og AAB har oppgitt omkrets ved noen anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JL bruker 200mm og Børresen bruker 250mm. Jeg personlig bruker 155mm som jeg borrer tre hull i hverandre, dette syns jeg blir fine hull til gjedda. For det førse så fins det ikke gjedde som er for store til hullet og for det andre blir hullet ganske langt så det er enklere og vinkle hodet opp i hullet. Omkrets på 47cm tillhører skjelden gjedder over 10kg på isen. Da må den være utgytt og lang. Nesten rart at denne gjedda glei opp av hullet. For noen år siden, før Raymond og jeg begynte seriøst med ismeite etter gjedde dreit vi oss ut på grunn av dette en gang. Det skjer ikke igjenn!! For en g****** opplevelse! Jeg mener bestemt at det ikke er bra og presse ei feit gjedde på over 13kg gjennom ett 200mm hull. Det kan fort gå utover indre organer i fisken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn så tror jeg ikke det går så mange gjedder i Norge som ikke fås opp i et 200mm hull[ ;) ]

Det er vel heslt måten man gjør det på, og hvordan fisken er kroket på som avgjør hvor lett den "glir" opp i hullet.

Har selv et UR i 200 mm som jeg bruker til gjeddemeite..., og får jeg på gjedde som ikke kommer opp her, ja da skal jeg gi meg med å fiske[ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200mm(motor)/205mm(Rantanen) borr/hull holder, som det nevnes her, til de fleste gjedder i Norge, men de drøyeste Jaren og Øyerngjeddene vi har målt har hatt en omkrets på 60cm+, så da bør man ha større hull for å være på den sikre siden!

Det kan fort bli skader på slimlaget, skjellene og indre organer hvis gjedda blir dratt opp igjennom et hull som er for lite! Ellers går jo også landingen av fisken lettere jo større hullet her!

Bruker selv Rantanen 205mm borr i tynn(5-10cm) is og motorborr på 250mm på tykkere(10cm+) is for at landingen skal gå så lett som mulig og for at sjansen for skader på fisken skal bli minimal!

Oppsumering:

Isborret til gjeddemeite på isen bør være minimum 200mm!

Husk ellers avkrokingsmatte og stort nok veienett, og at kleppen kan kastes da gjedda landes best ved bruk av hånda! Det er også smart å ikke fiske etter gjedda da det er kaldere enn minus 5 grader pga store sjanser for frostskader på øyne, slimlag og finner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av SCOTT_3

For å si det sånn så tror jeg ikke det går så mange gjedder i Norge som ikke fås opp i et 200mm hull[ ;) ]

Det er vel heslt måten man gjør det på, og hvordan fisken er kroket på som avgjør hvor lett den "glir" opp i hullet.

Har selv et UR i 200 mm som jeg bruker til gjeddemeite..., og får jeg på gjedde som ikke kommer opp her, ja da skal jeg gi meg med å fiske[ :D ][ :D ]

Syns dette er dumdristige holdninger. Har eksempel på ei gjedde fra sverige som veide 11kg, den målte 109cm og 60cm rundt buken. Det var ikke my klaring i 200mm hullet da for å si det son. Selv har jeg jo tatt gjedde på 13,8 på isen, denne målte vi ikke omkretsen på men sammenlignet med andre gjedder jeg har tatt så var den nokk 60cm. Fredrik Mortvet har jo ei 14,5kg med omkrets på 60cm. Ismeiterekorden i sverige er 17,6kg hvis jeg ikke husker feil og over 130cm. Denne ble tatt gjennom ett 200mm hull, han sleit no voldsomt. den ble foresten avlivet. Jeg personlig fisker altid med håp om å ta gjedde på over 15kg og da er det dumt å ta slike sjanser! For gjedde på over 15kg, det fins også i norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal på isen for å fiske gjedde er 155 bor for tynt.

Til gjeddefiske krever det 200 mm eller mer. Jeg leser i innleggene her at 200 mm er for dårlig til ismeite etter gjedde. Det er ikke noe som tilsier at man må ha 250 bor på i 13 kgs gjedde. Hadde jeg bodd i Sør-Sverige hadde jeg helt klart foretukket 250 bor. Selvsagt har jeg ikke glemt gjedda til Mortvedt på Jaren, men selv den gjedda hadde gått gjennom 200 hullet uten skader.

Man må huske på at fisken er litt fleksibel også og hvis gjedda fyller hullet er ikke det noe problem. Det er først når man må bruke kraft for å dra fisken gjennom at skadene oppstår. Det har jeg gjort en gang for mange år siden og aldri mer!!

På Jarenvannet kan man selvsagt komme borti feite Norgesrekordgjedder og da er selvsagt et 250 bor helt klart å foretrekke.

Men ekstremkondisjonen på gjedda til Mortvedt tror blir meget vanskelig å slå i Norge.

Skitt ismeite alle sammen.

JL

Se

Man må bruke hue litt når man fisker på isen og bruke bor etter hva man fisker etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Mona Davidsen

Vanvittig spennende lesning dette, gratulerer!

Trodde aldri dere skulle få det beistet opp av det lille hullet. Tenker nok Caddis borer større neste gang, ja.

At den kom opp skal vi takke Espen for.[ ;) ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Vilhelm

Knallfisk Caddis, og som vanlig konge skrevet. Regner ikke med du lar det ligge med pers på under 10?[ :D ]

Dette kan være en engangs opplevelse, men en ting er sikkert jeg skal prøve mere på dette fiske[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjalt størrelsen på hull og gjedda så følte jeg i dette tilfelle at det gikk greit. Når vi fikk nebbet i hullet så fikk vi den greit opp, men det er vanskelig å si for der skjer alt så veldig fort og man rekker ikke å følge helt med, man er så fokusert på andre ting.

Men vi slapp den ut igjen samme vegen som den kom og kan ikke huske at det var noe problem. Vi pumpet den og den forsvant av seg selv.

Hvis hullet hadde vært for lite så hadde vi nok borret et hull med borret til Espen. Men det var ingen av oss tre som kom med det forslaget og da var nok ikke behovet der denne gangen.

Men klart skal jeg holde på slik[:I] så bør jeg vurdere et større borr.

Når det gjalt tempraturen så lå den nærmest på null denne ettermiddagen.

Føler vi gjorde det meste riktig under landing og ved utsettning ved denne gjeddefangsten.

Og vi får håpe at den svømmer rundt der nede å kanskje kan gi andre isfiskere samme opplevelse, og mindre blir den vel ikke[?][ ;) ].

Igjen må jeg få takk for alle hyggelige tilbakemeldinger og ja jeg er forsatt høy på gjedde selv om det nå er noen timer siden dette skjedde[ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ei gjedde lenge før din tid som gjeddefisker. Den gjedda du mener veide 14820!! Ikke 14,800.

JL

sitat:Opprinnelig postet av AAB

sitat: Jeg tok ei gjedde på 14,8 kg for endel år siden med rogn 56cm rundmål!!!

JL

Vi tok ikke noe rundmål av den jerkgjedda di på 14820g/120cm Jan, kun lengde! Jeg har fangsten på video!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gradestokken viste på Steinsfjorden denne dagen -6.

JL

sitat:Opprinnelig postet av caddis

Når det gjalt størrelsen på hull og gjedda så følte jeg i dette tilfelle at det gikk greit. Når vi fikk nebbet i hullet så fikk vi den greit opp, men det er vanskelig å si for der skjer alt så veldig fort og man rekker ikke å følge helt med, man er så fokusert på andre ting.

Men vi slapp den ut igjen samme vegen som den kom og kan ikke huske at det var noe problem. Vi pumpet den og den forsvant av seg selv.

Hvis hullet hadde vært for lite så hadde vi nok borret et hull med borret til Espen. Men det var ingen av oss tre som kom med det forslaget og da var nok ikke behovet der denne gangen.

Men klart skal jeg holde på slik[:I] så bør jeg vurdere et større borr.

Når det gjalt tempraturen så lå den nærmest på null denne ettermiddagen.

Føler vi gjorde det meste riktig under landing og ved utsettning ved denne gjeddefangsten.

Og vi får håpe at den svømmer rundt der nede å kanskje kan gi andre isfiskere samme opplevelse, og mindre blir den vel ikke[?][ ;) ].

Igjen må jeg få takk for alle hyggelige tilbakemeldinger og ja jeg er forsatt høy på gjedde selv om det nå er noen timer siden dette skjedde[ :D ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uansett om det var 0 grader eller -6, om hullet var 155 eller 250, det er en fin gjedde, den lever, forsiktig behandlet, stort nok hull til den gjedda, og fiskeren er glad for sin pers, ingen vist å pepre rapporten med synsing om hva som hadde skjedd om det var -20 og om gamle bertha på 15kg bet på!! Det skjedde ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kontroll på mye AA men ikke dette. Den ene gjedda ble tatt i mai og den andre i august. Nå er jeg ferdig med denne saken.

JL

sitat:Opprinnelig postet av AAB

sitat: Dette var ei gjedde lenge før din tid som gjeddefisker. Den gjedda du mener veide 14820!! Ikke 14,800.

JL

Ja, men de to store dine fra 1980-82 ble da tatt i august! Var det rogn i fisken på sensommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.