Gå til innhold
Fiskersiden

Micron P, noe å satse på?


Havengel
 Share

Recommended Posts

Har brukt Micron PS til gjedde og andre rovfisk i et par år nå, og er veldig fornøyd!

Helt klart de beste alarmene til gjedde, ål, gjørs, abbor osv.

Det geniale med disse rovfisk-alarmene er at de indikerer veldig bra på både vanlige run og på back-drop napp, noe som er veldig viktig når man fisker etter arter som fort kan sluke agnet hvis man ikke er rask på stanga og gir tidlig tilslag!

En annen bra ting er at de piper konstant ved napp/etter napp, slik at du er nødt til å sjekke stanga, når noe har vært borti agnet, for å få stoppet hylingen. Ellers er det jo praktisk at pipingen stopper automatisk da man løfter stanga opp fra PSen ved napp i forhold til Micron P der man må slå av og på selv hele tiden.

Jeg la ut noen bilder av Micron PS i bruk i en gjeddetråd i høst(05).

Har fått tak i batterier på noen bensinstasjoner i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slett ikke nodvendig med alarmer som Fox P og PS.

En helt normal front alarm i kombinasjon med Fox Pike Swinger eller Fox Drop Arm Indicator fungerer minst like godt og er benyttet av den overveiende majoriteten av Engelske gjedde fiskere.

http://www.leslies-fishing.co.uk/acatalog/...PikeAlarms.html

De nye utgavene av Fox sin swinger & drop arm indikator, med forbedret sene klips, er vaert hver eneste krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat: Slett ikke nodvendig med alarmer som Fox P og PS.

En helt normal front alarm i kombinasjon med Fox Pike Swinger eller Fox Drop Arm Indicator fungerer minst like godt og er benyttet av den overveiende majoriteten av Engelske gjedde fiskere.

http://www.leslies-fishing.co.uk/acatalog/...PikeAlarms.html

De nye utgavene av Fox sin swinger & drop arm indikator, med forbedret sene klips, er vaert hver eneste krone.

Er enig i at vanlige alarmer sammen med en pikeswinger/dropoff-arm eller lignende fungerer bra i de fleste situasjoner. Har disse selv og har brukt de en del også, men jeg og en kompis har merket noen svakheter med f.eks kombinasjonen av Micron M(X) og pikeswingere, og det er at alarmen i blandt ikke gir fra seg lyd på forsiktige backdrop-napp! Dette gjør at man stadig må følge med på stengene for å unngå dyp kroking! Slitsomt! Men det finnes jo mange andre typer alarmer som kan gi bedre backdrop-indikasjon.

Ellers synes jeg at alarmer(Micron P,PS og E.T. Ultimate Backbiter) som gir konstant piping ved napp er mye bedre til nattfiske eller når det er mye bakgrunnsstøy! Da må man bort til stengene for å sjekke pga pågående hyling! Mens ved bruk av vanlige alarmer, så kan et forsiktig napp fort kun gi bare et par pip som kan være vanskelig å få med seg(i hvertfall da man sover)!

Det er også forskjell på om man fisker i elv vs stillevann og med forskjellige metoder som glidende bunnmeite vs sunkenfloatpaternoster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt planer om å kjøpe meg et sett PS en stund, må bare vente litt til de er finansierte...

Når det gjelder batteriene: Stemmer at Clas Ohlson (og Biltema) har disse nokså rimelig - men bestiller en fra ytlandet koster de ingenting... Kjøpte meg 20 stk for til sammen 8USD inkludert frakt for en stund siden - det kostet 1 dollar for batteriene og 7 i frakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av AAB

sitat: Slett ikke nodvendig med alarmer som Fox P og PS.

En helt normal front alarm i kombinasjon med Fox Pike Swinger eller Fox Drop Arm Indicator fungerer minst like godt og er benyttet av den overveiende majoriteten av Engelske gjedde fiskere.

http://www.leslies-fishing.co.uk/acatalog/...PikeAlarms.html

De nye utgavene av Fox sin swinger & drop arm indikator, med forbedret sene klips, er vaert hver eneste krone.

Er enig i at vanlige alarmer sammen med en pikeswinger/dropoff-arm eller lignende fungerer bra i de fleste situasjoner. Har disse selv og har brukt de en del også, men jeg og en kompis har merket noen svakheter med f.eks kombinasjonen av Micron M(X) og pikeswingere, og det er at alarmen i blandt ikke gir fra seg lyd på forsiktige backdrop-napp! Dette gjør at man stadig må følge med på stengene for å unngå dyp kroking! Slitsomt! Men det finnes jo mange andre typer alarmer som kan gi bedre backdrop-indikasjon.

Ellers synes jeg at alarmer(Micron P,PS og E.T. Ultimate Backbiter) som gir konstant piping ved napp er mye bedre til nattfiske eller når det er mye bakgrunnsstøy! Da må man bort til stengene for å sjekke pga pågående hyling! Mens ved bruk av vanlige alarmer, så kan et forsiktig napp fort kun gi bare et par pip som kan være vanskelig å få med seg(i hvertfall da man sover)!

Det er også forskjell på om man fisker i elv vs stillevann og med forskjellige metoder som glidende bunnmeite vs sunkenfloatpaternoster.

Hmm, gjedde fiske pa natten mens du sover - en helt uaktuell problemstilling her i England er jeg redd.

En slik fiske praksis ville fore til umiddelbar arrestasjon fra det selvoppnevnte "gjedde politiet", med pafolgende tiltale, dom og henrettelse, alt innen 24 timer [ :D ][ :D ]

Jeg liker a ta best mulig vare pa fisken som skal settes tilbake men her i England har det hele naadd et tilnaermet hysterisk niva [ ;) ][ :( ]

Vi har en haug av forsta seg paere som ser det som sin livsoppgave a fortelle alle som orker a hore pa, hvor mye bedre de er enn alle andre til a ta vare pa fangsten.

Det litt underlige er selvsagt at mange av de samme personene ikke vill tenke to ganger pa a bruke levende gjedde agn brakt med dem fra et helt annet vann enn det de fisker i, noe som er total forbudt her i England, og pa den maten spre arter til omrader hvor de ikke horer hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Hmm, gjedde fiske pa natten mens du sover - en helt uaktuell problemstilling her i England er jeg redd.

En slik fiske praksis ville fore til umiddelbar arrestasjon fra det selvoppnevnte "gjedde politiet", med pafolgende tiltale, dom og henrettelse, alt innen 24 timer

Jeg liker a ta best mulig vare pa fisken som skal settes tilbake men her i England har det hele naadd et tilnaermet hysterisk niva

Vi har en haug av forsta seg paere som ser det som sin livsoppgave a fortelle alle som orker a hore pa, hvor mye bedre de er enn alle andre til a ta vare pa fangsten.

Det litt underlige er selvsagt at mange av de samme personene ikke vill tenke to ganger pa a bruke levende gjedde agn brakt med dem fra et helt annet vann enn det de fisker i, noe som er total forbudt her i England, og pa den maten spre arter til omrader hvor de ikke horer hjemme.

Blir i grunnen lite med gjeddefiske i det mørkeste av natten kombinert med soving, men arter som ål, gjørs og lake er fortsatt aktuelle da, med oppsettet jeg har nevnt tidligere her, men det er nok ting vi gjør her i Norge ja som vi fort kunne blitt druknet for i England som du sier!

Japp, har skjønt at det er mye hysteri og diskusjoner runt fangster og hvordan man bør oppføre seg best mulig på fisketur på de Britiske Øyer! Følger stadig med på forumet på http://www.totalcoarsefishing.com/ for å plukke opp noe nytt innen metoder, agn osv, men det er mye krangling om det meste der også. Og de liker i hvertfall ikke at deres nye landsmenn slår i hjel all fisken de får!

Leser også bladet Pike&Predators og har merket meg at mange fisker med dobbelt alarmsett. Altså en vanlig Micron-alarm foran og PS-alarmene bak! Da får du både visuell indikasjon da dropoff-armen/hodet detter ned, konstant hyling fra PSen og piping fra den fremre alarmen da fisken drar ut sene! Men det høres ut som et jæ..a bråk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.