Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilket Seletøy Bør Jeg Velge?


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

Lurer på om jeg skal spandere på meg noe stasj til å feste redskapen i.

Hadde gjort seg å kunne sette enden på stanga i egnet "belte" under kjøring av stor fisk, evt. også bruke festeøyne på snella.

Har aldri brukt denne slags ekstrautstyr før, så jeg trenger anbefalinger og erfaringer fra dere andre på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har själv BM och den funkar. Fördelen är att stanga kommer djup ner. MEN min rasade faktiskt på ascension, gimbalen vreds loss under en SG fight.

Hade jag köpt idag hade jag gått för braid. Testade ett strax för vi åkte och tyckte det var lite vassare än BM. http://www.cabelas.com/products/Cpod0002230.jsp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Braid Sailfish belte som henger over lårene og en kidney harness som festes bak nedre del av ryggen, og synes det funker utmerket når jeg fisker på dypt vann med tunge søkker. Fordelen er at man får null belastning på overkroppen. Vest eller kryssreimer gir mest belastning på ryggen og høyere tyngdepunkt, og er slitsomt å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva du velger, velg ett som gir fri overkropp og full støtte i korsrygg. Så får du ta stilling til om du ønsker bøtte eller bleie varianten i tillegg. ;)

Ps: min variant, Numark, kan kjøpes hos Baardsen i Haugesund. Husker ikke pris nå, men den er ikke standard og jeg har trikset litt for å få den slik jeg har den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke antydet pris nei, kommer litt an på når jeg kjøper.

Regner uansett ikke med at jeg vil/kan blåse bort et par tusen kroner, skal ha råd til agn også vet dere. ;)

Er vel ikke helt sikker på om det blir norsk handel heller, nettet åpner jo noen flere dører for en som ikke akkurat driter gryn.

Avbildet numark modell ser jo bra ut den, men henger den ikke litt langt ned på låret??

Ser for meg at det blir som å gå med buksa på knærne.(sagge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke antydet pris nei, kommer litt an på når jeg kjøper.

Regner uansett ikke med at jeg vil/kan blåse bort et par tusen kroner, skal ha råd til agn også vet dere. ;)

Er vel ikke helt sikker på om det blir norsk handel heller, nettet åpner jo noen flere dører for en som ikke akkurat driter gryn.

Avbildet numark modell ser jo bra ut den, men henger den ikke litt langt ned på låret??

Ser for meg at det blir som å gå med buksa på knærne.(sagge)

Underkanten skall vara strax över knät. Poängen är att krafter från ryggen ner till röven :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke antydet pris nei, kommer litt an på når jeg kjøper.

Regner uansett ikke med at jeg vil/kan blåse bort et par tusen kroner, skal ha råd til agn også vet dere. ;)

Er vel ikke helt sikker på om det blir norsk handel heller, nettet åpner jo noen flere dører for en som ikke akkurat driter gryn.

Avbildet numark modell ser jo bra ut den, men henger den ikke litt langt ned på låret??

Ser for meg at det blir som å gå med buksa på knærne.(sagge)

Jeg har hatt begge deler av seletøy og seler som går over skuldrene er totalt UBRUKELIG!

All belastning blir overført til ryggsøylaover skuldrene, det blir vektstang prinsipp og momentet blir ganske formidabelt.....

ved dette settet som er avbildet her er det lårene som bærer belastningen, ryggen (korsryggen) får støtte fra beltet.

Om du ser for deg den lille "trekanten som blir dannet mellom stangkopp-snelle-belte, avstanden fra stangkopp til belte blir ganske liten i forhold til at du skulle kommet ned til snella fra skuldrene...

Det er rein fysikk som virker her....

(for de som vil prøve teorien ,kan de ta ei ti litersbøtte med vann i hver arm og hold disse 20 cm ut fra kroppen med strake armer nedover, det er ikke så tungt, men om du holder hendene 50 cm ut fra kroppen ,Vinkelem blir større, med de samme bøttene så vil de fleste få problemer etter noen sekunder..)

om du har muligheten så gå innom på baardsen å prøv begge typene, spenn fast ei stang og la en person dra stangtuppen mot gulvet....dobbelt så tungt (MINST!) for ryggen med de "tradissjonelle" selene kontra standup kittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da skulle det vel ikke være tvil om hvilken type sele som skal anskaffes... ;)

Regner med at de to delene(sele og belte) ikke trenger å høre sammen.

Tenker da på dersom jeg kommer over den ene delen billig, og senere finner resterende utstyr av annet fabrikat.

Ser at de selger denne veeldig billig på Ebay.

Kommentarer til denne??

TSM2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke gått for den utgaven der, den er "liten" og beltet er for smalt. Men billig er den nok....

Min mening når det gjelder havfiske er at seletøy er like viktig som stang og snelle, og det bør ikke spares noe på kronene når det gjelder selen.

En dårlig sele/stankopp forringer hele fisketuren/opplevelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en av de enkle og billige (underkant av 200kr), men vil ikke anbefale dem til noen.

Du sliter deg ut med den "koppen" hengende mellom beina, ingen behagelig opplevelse.

Jeg har samme som Asmund AA har også, og den er en helt annen opplevelse.

Du bruker ikke krefter for å holde orden på stanga lenger, alt går av seg selv... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det ser litt for høyt ut på bildet jeg Asmund..

Selv fisker jeg med det en del lavere, har beltet omtrent midt på hoftene og platas nedre kant omtrent helt nede ved knærne. Slik at man står bortmiot i hockey når man kjører/sveiver fisk. (slik som på det første bildet du la ut. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det ser litt for høyt ut på bildet jeg Asmund..

Selv fisker jeg med det en del lavere, har beltet omtrent midt på hoftene og platas nedre kant omtrent helt nede ved knærne. Slik at man står bortmiot i hockey når man kjører/sveiver fisk. (slik som på det første bildet du la ut. )

Noen fordeler skal du jo ha med å være minst :D ...

Noen fisker andre står på ski...smaken er som baken.....delt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stor lange og brosme og kanskje en skrei og ei kveite :)

hovedgrunnene til det "ekstreme" seletøyet er vel at det "normale" ssom har vært å få kjøpt her til lands allrtid egentlig er "ubrukelig" til vårt fiske..

vi fisker her på 250-350 og av og til ned på 600 meter :D dyp, med 1,5 kilo lodd blir armene laaaaaaaange uten seletøy B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.