Gå til innhold
Fiskersiden

Havfiskeutstyr


Svenskepilken
 Share

Recommended Posts

Har ingen erfaring med havfiske og stenger. Når fisk skal fangast i djupet, har det vore med trål, ev en svær pilk å tjukk mono på ei trefjøl. Tenkte å invistere i "billi" havfiskeutstyr. Har blitt anbefalt ei stang på 50 pund, huska ikkje kva den heitte, men det var ikkje ei pilkestang (tenkt til lodd og agn). Dessuten den nevnte snella. På den er det 450m med krafti multi, som burde holde? Rekner med at fleire her kjenner den snella bedre enn meg, og lurte på om den kunne dekke mine behov. Prisen på herligheita var i overkant av 2000,-

(Må prioritere hard, enten klasse 2 flugestang eller ei havstang sei sjefen, håper det er rett prioritering)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4/0 HS koster ca 1800,- veiledende, og er en bra snelle som er svært populær. Har den snella sjøl. Jeg antar at du skal fiske utenfor bergen etter brosme, lange og torsk, og da er det en grei snelle. Hvis det er mer innaskjærs synes jeg den blir for stor og tung. Når det gjelder snøre, er det must med multi snøre. Men det trenger og eventuelt bør ikke være så kraftig. Vet ikke hva du har, men 0,25-0,32 er grei dimesjon. Tykkere snøre gir fort mere avdrift, og det er vitig å tenke på hvis en skal fiske noe dypere. Det snøret tåler mer enn nok når det kommer til styrke. Bare ha en mono fortom på ca 2m mot slitasje fra tenner og berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan være smart å sjekke priser i utlandet....betydelig billigere.

ebay,cabelas osv

Ei Penn 113H 4/0 får du i usa for ca 100 dollar (Snaue 700 kr) + mva + tollbehandlingsgebyr + frakt = ca ??

Hva gjør du dersom du får problemer med snella i garantitida? Tror ikke du får dekket noe rep av Seeberg

:D

Det jeg vil frem til er at det er ikke mange kr å spare dersom du bare bestiller 1 snelle. MEN dersom flere går sammen og deler på frakt + avgifter er det noe annet :rolleyes:

De fleste seriøse forhandlere selger denne snella for snaue 2 store lapper ;) og da har du snelle for livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte selv denne snella i fjor. Fra å bli garantert laveste pris på Vestlandet hos Norsk Fletteri, tok jeg turen innom tre andre foretninger og fikk tilslutt snella for 995 kr hos S Tvedt i Os. Det var 700kr mindre enn hos Norsk Fletteri... Forøvrig hadde alle tre butikkene bedre pris enn Fletteriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei Penn 113H 4/0 får du i usa for ca 100 dollar (Snaue 700 kr) + mva + tollbehandlingsgebyr + frakt = ca ??

Hva gjør du dersom du får problemer med snella i garantitida? Tror ikke du får dekket noe rep av Seeberg

:unsure:

Det jeg vil frem til er at det er ikke mange kr å spare dersom du bare bestiller 1 snelle. MEN dersom flere går sammen og deler på frakt + avgifter er det noe annet :lol:

De fleste seriøse forhandlere selger denne snella for snaue 2 store lapper :D og da har du snelle for livet.

Og det vill si 1200kr før den er hjemme hos deg og en masse venting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, å snøre kosta vel nærmere 1000 det med, so ej tru ikkje der e so veldi mange hundrelappane å spare på å kjøpe ei slik snelle frå USA, dersom en ikkje skal bort da. Men ej kan np røve å presse prisen litt til.

Spørsmål 2: Skal prøve etter torsk i påska, rundt Ålesund (veit at ej e seint ute). Tidligere he ej kun brukt en svenskepilk på rundt ett kilo, å det he funka greit. E d nåkken som he gode ideer til andre alternativ som fungerer? Ev agn, som ej va tenkt å bruke, funka d? Makrell? Eller e pilk d beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei Penn 113H 4/0 får du i usa for ca 100 dollar (Snaue 700 kr) + mva + tollbehandlingsgebyr + frakt = ca ??

Hva gjør du dersom du får problemer med snella i garantitida? Tror ikke du får dekket noe rep av Seeberg

:o

Det jeg vil frem til er at det er ikke mange kr å spare dersom du bare bestiller 1 snelle. MEN dersom flere går sammen og deler på frakt + avgifter er det noe annet :angry:

De fleste seriøse forhandlere selger denne snella for snaue 2 store lapper :P og da har du snelle for livet.

Har man bruk for garantien har man kjøpt katta i sekken, satt lit på spissen da. Slike ting går jo gjerne i stykker fordi at brukeren slurver med stull og stell, som ikke dekkes av garantien, somregel. Har og tilgode og oppleve å få brukt garanti uten at det faktisk har ikke har kosta meg noe.. hm blei litt av en setning der der.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål 2: Skal prøve etter torsk i påska, rundt Ålesund (veit at ej e seint ute). Tidligere he ej kun brukt en svenskepilk på rundt ett kilo, å det he funka greit. E d nåkken som he gode ideer til andre alternativ som fungerer? Ev agn, som ej va tenkt å bruke, funka d? Makrell? Eller e pilk d beste.

Skal sjøl reise opp til Longva på torsdag fra Oslo for å fiske etter blant annet torsk. Skal du kun ha torsk er pilk og makk det greieste. Svenske pilk fungerer så lenge man ikke står tett i båten. Men 1kg?? Jeg bruker ufatelig sjeldent pilk over 500gr. Skal du pilke 1 hel dag og sveive opp en del ganger, blir du sliten etterhvert. Jeg ville ha ordnet meg noen lettere pilker. Har tidligere fisket en del rundt Godøy, og kan anbefale dyprenna syd for øya etter blant annet sei. Har også fått lange, brosme, steinbit, kveite der. Men da bør du finne fram makrellen og meite. Seien har gått litt opp i vannlaget, og den tok på mer aktivt fiske. Nordøst for Godøy er det også en topp på rundt 30m tror jeg (husker ikke hva toppen heter), der har jeg fått mange pene lyr. Har også hørt det har vært fanget kveite der. Toppen var merket sist jeg var der med en hvit plast dunk. Jeg har kart på pc over området rundt Godøy du kan få, hvis du er intresert - send pm.

Skit fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var på leierskole på runde like ved ålesund. masse torsk,sei og lyr. største lyren jg fikk var på 5 kilo.

det var rundt denne tiden.. litt senere. satte også line, og fikk steinbit. ville prøvd med slange, spinnerblad evt. beads og seifilet. vi fisket på rundt 40 meter med jukse(pilk gummimakk osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, men når du først skal kjøpe så kunne du kanskje kjøpe en fra 30-50 lbs så du har litt å gå på, har du sett på denne saltist snella eller blir dette kanskje litt for liten for deg??

Men allikevel

Skitt fiske

Mvh

Tollef

:)

tollef.....skal du fiske i ålesund holder 30 lbs mer enn nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.