Gå til innhold
Fiskersiden

smestaddammen


staalel
 Share

Recommended Posts

Tar av og til en tur til disse dammene da jeg fisket der mye som barn. Har alltid vært

liten fisk der-iløpet av 20 år har jeg 7-8! abborer på mellom 250 og 300g-snittstørrelse på 70-80 gram. Men synet som møtte meg ga meg sjokk: Nedre smestaddam er halvert i størrelse -der hvor elva renner ut er det bare siv der det før var en renne på over 1 meters dybde. Og abboren er nå 20-30 grams størrelse-så på gjellelokkene og de var faktisk 4-5 år(!) gamle. Og fikk bare et par stykker-før fikk man mange-det var bare å kaste ut en spinner. Og smestaddammen var like sørgelig-bare mikroabbor der også. Noen som vet om de bare har tenkt å la dammene gro igjen og la fisken dø ut i nedre s.dam?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom jeg husker har søndre smedstaddam vært slik helt siden jeg første gang prøvde å fiske der. Det var vel kanskje mellom 5 og 10 år siden, men den gangen så jeg også et ørretbeist på nærmere kiloen sette avgårde fra land. Øvre dammen frister ikke akkurat til fisking heller, med alle endene og turgåerne langs bredden. Hvorfor måtte de absolutt ødelegge denne urbane perlen! [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på nærmere kiloen? Det høres utrolig ut-har herja rundt den dammen fra begynnelsen av 80-åra itl begynnelsen av 90-åra-ofte. Av og til var det fine ørreter der, men ikke på kiloen. En kamerat av meg fikk en ørret på

560g og en annen jeg kjenner fikk en på ca.sm størrelse. Jeg synes dammen har vokst dramatisk til de siste årene-ikke mer enn 5 år siden var den langt større enn i dag.

Men i øvre-der hegnar ligger nå-slapp byggherrene ut ørret i dammen samt reparerte demnignen-demningen her var sprengt gjennom hele 80-tallet. De murte den igjen og dammen kom tilbake(1990). Flere av ørretene vokste seg til over halvkiloen-fikk selv en på over 500 og en på 650g tror jeg-er så lengen siden. Og andre sa de hadde fått på litt over kiloen. men det er ikke like bra med ørret der i dag virker det som.(omtrent garantert!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.