Gå til innhold
Fiskersiden

Ører på ørekytene?


Recommended Posts

Etter at Karleif hadde vært og hentet seg en ny art på Strandalandet, var jeg litt nervøs for at han hadde gjort et uhelbredelig innhogg i ørekytebestanden, men nei :D ørekyter var det nok av.

Grunnen til at fisken kalles ørekyter, er vel at de utvikler "ører" (eller gytevorter) under gytingen på våren.

Jeg hadde egentlig sett for meg fisk med skikkelige mikkemusører ;) , men i steden fant jeg noen kvisete små utvekster på ørekytene.

Er det noen som kan si at vortene på fiskene på de vedlagte bildene er disse gytevortene?

I følge Pethon skal hannene ha rød strupe og buk, men det så jeg ikke noe til.

Det var heller ikke så mange av fiskene som hadde vorter. Noen som har en formening om jeg kanskje var litt tidlig/seint ute?

Kunne godt tenke meg bilder av fisk med litt mer farger i.

Her er bildene av vortene.

5906_s.jpg

5907_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg får gjøre et fremstøt og se om de har fått røde mager siden siste tur for et par uker siden. Vannet er ennå kaldt, men det kan jo være at det er andre forhold enn temperatur som spiller inn her?

Problemet med ørekytene er at de er nesten umulige å fotografere så lenge det er lyst, så det blir nok en lang natt før den rødmagede ørekyten er festet til minnekortet :D

Takk for tipsene forresten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vel la seg gjøre å fôre de inn.

Det er enorme mengder ørekyte i vannet. Problemet er at de skvetter unna når det ikke er mørkt og holder seg utenfor skuddhold av kameraet. På natta blir de mye roligere når de får en 50 watt halogenlykt i trynet B)

Men, jeg har ikke prøvd å fore dem. Gyltefisker f.eks. kan en jo godt fore inn slik at en får fotografert dem på dagen, så det er mulig det funker på ørekyter også.

Hva ville en brukt for å fore inn ørekyter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at det er ganske vanskelig å finne ørekyte i gytedrakt på stille vann. Den gyter jo på rennende vann så du må i så fall til plasser hvor bekker renner inn i vannet. På slike plasser har jeg flere ganger sett mengder med ørekyte.

Takk for tipset. Det var jeg ikke klar over. Det er en bekk like ved stedet "mitt", men jeg tror den renner ut av vannet. Må kanskje sjekke i andre enden av vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyte får du fôret inn på så og si alt, men brød er jo alltid en sikker vinner. Hiver du uti en brødskive vil ofte stimen gomle smuler av denne der den flyter i overflata. Vil du ha de ned på bånn istedet bruker du tørket oppmalt brød du deretter fukter og klemmer til baller du hiver uti. Også oppbløtt havregryn funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyte får du fôret inn på så og si alt, men brød er jo alltid en sikker vinner. Hiver du uti en brødskive vil ofte stimen gomle smuler av denne der den flyter i overflata. Vil du ha de ned på bånn istedet bruker du tørket oppmalt brød du deretter fukter og klemmer til baller du hiver uti. Også oppbløtt havregryn funker.

OK. Dette må prøves.

Takk igjen for tips.

Utrolig hva en kan plukke opp av nyttig informasjon på dette forumet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Det var jeg ikke klar over. Det er en bekk like ved stedet "mitt", men jeg tror den renner ut av vannet. Må kanskje sjekke i andre enden av vannet.

Om det er vesentlig at bekken renner inn i vannet vet jeg ikke, men det er der jeg har observert ørekyte som skal gyte. Godt mulig yngelen slipper seg ned i vannet på et tidlig stadium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.