Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger SNELLE!


fiskeguten
 Share

Recommended Posts

Heisann alle sammen! Kom nettopp hjem fra fisketur ute ved vestkysten, nermere bestemt nautnes fiskecamp, dro dit med forholdsvis gode stenger! fenwick seahawk 12-30lb og antares 15-20!

Men min nyinnkjøpte BG10000 snelle, fant jeg fort ut at det var meget tungt redskap å operere på dybder fra 150-250M! IKKE et vondt ord om ambassadeuren, som folk sikkert vet, så er dette kvalitet på HØYT nivå!

Men nå sikler jeg etter en litt større snelle som ikke er spesielt tung å sveive opp fra større dybder(uten fisk altså) ! skal bruke ca 2500 - 3000! har sikla på tiagra 16, men forstår ikke en dritt av ebay osv osv, å stoler ikke helt på det! :D også sett litt på tld 2 30lb'en, og penn 4/0.. noen som har noen meninger? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En penn Vsx er en veldig bra snelle, men blir vel litt i det dyreste laget og for tung etter ditt bruk??.. Du har jo også okuma titus.. Tica team er jo satt ned på skitt fiske, du kan jo gå å se litt der. :P Vet ikke helt om dette hjalp deg noe videre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Tiagra 16 via Ebay i fjor høst. Kosta meg 2600kr inkludert frakt når eg bestilte det frå firmaet Ministor Tackle i Malaysia. Bra service og rask levering. Pakken vart sendt som gåve og unngjekk dermed tollen. Har ikkje fått testa snella på stor fisk endå, men sålangt er eg kjempefornøyd med den. Absolutt å anbefale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EBay er konge! Bare man sjekker at de man kjøper av har god feedback, og at de gidder å sende til Norge, OG de bruker PayPal eller BidPay, så er man "garantert" bra service. Det største problemet jeg har hatt når jeg har handlet på eBay, er at Posten Norge har klart å rota til forsendelsen på et eller annet vis... Tar litt over ei ukes tid å få sendt pakker fra USA, og det er MYE billigere enn å sende pakker TIL USA. Det er uansett en fordel å spørre om hva portoen vil bli FØR man byr, så slipper man overaskelser. Fort gjort å spare et lass med spenn ved å handle på eBay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimano Torium 20 er også en liten og nett godsnelle om du ikke må ha to-speed og drag brems. Torium har forøvrig en nydelig stjerne brems og 6,2:1 utveksling. Prefekt til sei fiske m.m. Ligger innenfor ditt budsjett om du handler i Norge også.

Den er vel ikke ideell om du skal fiske på 150-250 m, og har vel ganske likt bruksområde som en Ambiss 10 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

disse spørsmålen har vi fått sååå mange ganger...søk deg frem på forumet. er så mye utpå markedet. ville dratt til litt større butikker og sett på sneller. husk at de fleste sneller holder-det kommer mest ann på hva du synes ser bra ut og den følelsen du får når du holder i snella...dette er også ganske viktig...jeg ser mye på utseende, farge osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er vel ikke ideell om du skal fiske på 150-250 m, og har vel ganske likt bruksområde som en Ambiss 10 000.

Jo faktisk, den har en utrolig bra sveive kraft selv med så høy utveksling. Jeg kjøpte min først og fremst for storseifiske + litt plundring på moderate dyp, men har testet den med søkker på over kilon på 300m fiske og det synes jeg funka bedre enn forventet. Så til bruk på 150-250m er den fullt brukbar. Til mere heavy havfiske vil jeg ikke anbefalle den snellen. PS! Hvem er det egentlig som bruker lavgir på to speed sneller når de sveiver opp fra 2-300m?

PS! Bare nevner denne snella som et billigere alternativ til langt dyrer to-speed sneller, kjøpt i Norge. Når sef ikke opp til Tiagra o.l.

;-)

Endret av Flemms
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt lavgiret til å løfte en lange de nødvendige meterene fra dypet jeg...

Mest for å teste hvordan lavgiret var, og så fort langen var løftet de meterene som trengs koblet jeg inn høygiret.

Ser helt klart fordelen ved lavgir dersom man får stor fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke Toriumen passa til bruk ved tyngre pilker(over 500g) og da snakker jeg om dyp ned mot 100meter. Denne snella er nok genial om man fisker med max 300g og ikke på de største dypa. Jeg har fått stor fisk på denne snella, så er ingen tvil om at den takler det. Men på 20kilos torsken, måtte jeg faktisk holde tommelen på spolen for at jeg i det hele tatt skulle klare å sveive..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavgir er en knapp på sveiva men kan trykke inn og få en utveksling på rundt 1,8:1. Vanlig utveksling er omtrent 3,8:1. Blir omtrent som første og tredje gir på en sykkel. Fordel å ha to gir når man fisker stor fisk på dypt vann eller bruker tunge søkker.

Det finnes to slags bremseinnretninger, stjernehjul og spakbrems. Hvilke du velger er personlig smak. Dyrere havfiskesneller over en viss størrelse har som regel spakbrems (vet ikke om noen som ikke har det, faktisk...).

Hvor mye du bør legge i din første snelle kommer an på hva du vil fiske, hvor mye du har tenkt å fiske og hvor mye cash du har å svi av. Har du tenkt å fiske mye på dypt vann vil jeg anbefale en Shimano Tiagra 16 eller 20 (16 holder til det meste), denne koster ca 2500-3000 kr hvis du velger å handle på Ebay. Vil du legge mindre penger i snelle, kan du klare deg med for eksempel Penn Senator 4/0 High Speed. Denne koster ca at par tusenlapper, men kan godt kjøpes brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke Toriumen passa til bruk ved tyngre pilker(over 500g) og da snakker jeg om dyp ned mot 100meter. Denne snella er nok genial om man fisker med max 300g og ikke på de største dypa. Jeg har fått stor fisk på denne snella, så er ingen tvil om at den takler det. Men på 20kilos torsken, måtte jeg faktisk holde tommelen på spolen for at jeg i det hele tatt skulle klare å sveive..

Vil vel påstå å si at vi fisket begge med overdimensjonert utstyr på turen du ref. til :D . Du med TicaTeam 30 og jeg med TG 20-II. Toriumen var det jo du som fikk låne, og var etter min mening perfet til denne turen. Bremsen var for veik sier du...? Tror jeg neppe du fikk justret den godt nok, for der er det mer enn nokk å gå på.

Ikke uvandlig at det blir fisket med overdimensjonert utstyr man kunne temmet sydhavstorpedoer med i Norge. Men som sakt tidligere skal du fiske mere heavy havfiske på store dyp, så ville jeg gått for en noe kraftigere snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...jeg ville like så godt legge inn ganske mye i en havfiskesnelle (dvs.2500-3500kr)- da har du som oftest. snakker i hvert fall av erfaring at jeg kjøpte og solge mange sneller-uten at jeg fikk prøvd de ordentlig..noen virket dårlige, andre var stygge osv...greit vet jeg er litt geek... :D

menmen..trenger også en liten innføring i two-speed..

det blir jo mye lettere å sveive når du trykker inn knappen..men hva skjer inni snella...tar snella mindre sene når du kjører på lette giret?

hvorfor er ikke two-speed knappen inne hele tiden når du fisker-samma hvilket dyp,bruksområde osv...det blir jo lettere....???

det eneste jeg har forstått er at det blir BETYDELIG lettere å sveive... :D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg Tagra 16 selv på 10-graderen. Og da fisker man på dyp ned mot 500m. Trenger egentlig ikke noe større snelle enn det her til lands. Kanskje ved fiske etter håbrann??? Går 1500yards 30lb på den snella, og holder i massevis.

Har selv også Tagra 30WLRS, men det er nok 16 som er hyppigst brukt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...jeg ville like så godt legge inn ganske mye i en havfiskesnelle (dvs.2500-3500kr)- da har du som oftest. snakker i hvert fall av erfaring at jeg kjøpte og solge mange sneller-uten at jeg fikk prøvd de ordentlig..noen virket dårlige, andre var stygge osv...greit vet jeg er litt geek... :D

menmen..trenger også en liten innføring i two-speed..

det blir jo mye lettere å sveive når du trykker inn knappen..men hva skjer inni snella...tar snella mindre sene når du kjører på lette giret?

hvorfor er ikke two-speed knappen inne hele tiden når du fisker-samma hvilket dyp,bruksområde osv...det blir jo lettere....???

det eneste jeg har forstått er at det blir BETYDELIG lettere å sveive... :D;)

Spolen går rundt ca 4 ganger pr sveiv når den står på høygir. På lavgir ca 2 ganger rundt. Den tar da inn halvparten så mye sene pr sveiv, men det blir lettere å sveive siden tannhjulet som driver spolen er mindre.

Grunnen til at man ikke lar den stå på høygir er at du da trenger dobbelt så mange sveiv for å få opp takklet/fisken. Noen er imidlertid godt trent i arma, og de vil sveive opp like fort på lavgir som på høygir. Med tungt søkke i enden legger jeg gjerne stanga på ripa og sveiver opp på lavgiret i stedet for å pumpe opp søkket på høygir. Går omtrent like fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.