Gå til innhold
Fiskersiden

Minigraver ?


Lennart
 Share

Recommended Posts

Hvis du er litt nevenyttig så kan du jo grave rundt huset selv. Men det er jo somregel litt mer enn drensen som skal legges. Nye takvannsrør, ny drenskum, platon ( grunnmursplast ) på veggene. Er huset gammel så er det jo ikke feil å skifte noen kloakkrør i samme slengen.

Kommer an på hva du rekner som minigraver, men med en 5 tonns gravemaskin greier du jobben greit. Men dete innebærer at du faktisk kan grave.... Har du aldri sittet i en gravemaskin før, så bør du kanskje ikke begynne med å skifte drens.

Vet ikke hvor mye det koster å leie. Men hør med de store utleiefirmaene.

En plass mellom 50000 og 90000 kr tipper jeg det vil komme på hvis du har folk til å gjøre jobben, kommer an på hvor stor hus og hvor mye de skal gjøre. Sjekk priser!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen bestemmes av utleiefirma.

En 3,5 eller 5 tonns maskin gjør jobben ja, men du bør ha kjørt bittelitt før.

Selv hadde jeg vel klart å gjøre gravejobben for 10% av overnevnte pris, men det er uten fører(snart utdannet fører selv) og billig leie hos hertz maskinutleie.

Dersom det er greie forhold så kan du leie meg, jeg graver og du spanderer havfiskesnelle. :angry:

Hvor dypt snakker vi egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en vanlig minigraver bom rekker du 240cm med.

lei den for en helg,det er billigst.pass på å få med 2 skuffer.kjøp med deg ekstra diesel.få den tilkjørt hvis du har vanlig bil.Sjekk på forhånd m teknisk etat ang diverse strøm/vann.

NB viktig:se over graveren for knuste glass osv,kjedelig å måtte betale for ting du ikke har ødelagt.

Fatter hadde 5 stk for utleie før,mange som ble levert tilbake skadet.

Sto det om dårlig drenering i tilstandsrapporten når du kjøpte huset? Hvis ikke så kan du kreve avslag i kjøpesummen.

Som kjetil sa sjekk priser og referanser,grisesurt hvis du ikke får varen til avtalt tid.

Håper dette hjelper deg noe på vei :angry:

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, klart hvis man er nevenyttig, har litt god tid og kanskje har snakka litt med fagfolk så går jo det meste godt.

Vil uansett anbefale singel over drensen og opp langs hele veggen, er det mye leire så er det ofte smart å legge en fiberduk mellom leira og singelen.

Hvor mye har du tenkt å gjøre? Er det ny eller gammel drens? Skal du opp med grunnmursplast på veggene? Hva slags vegger er det under bakken? Går takvannet rett i bakken?

Mye å tenke på. Planlegg nøye før du begynner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå er det ikke så veldig dyrt å leie en 7-8 tonner med en mann som kan å grave...

han får gravd mye på en dag, mitt råd er å sjekke hva en lokal enrepenør skal ha for en graver med mann pr dag.

det tar fort en dag å lære seg å fylle skuffa på en minigraver :) ..

er ikke så enkelt som det ser ut, du vil bruke 10-15 ganger lenger tid (minst) enn en proff

Prisen bestemmes av utleiefirma.

En 3,5 eller 5 tonns maskin gjør jobben ja, men du bør ha kjørt bittelitt før.

Selv hadde jeg vel klart å gjøre gravejobben for 10% av overnevnte pris, men det er uten fører(snart utdannet fører selv) og billig leie hos hertz maskinutleie.

Dersom det er greie forhold så kan du leie meg, jeg graver og du spanderer havfiskesnelle. :D

Hvor dypt snakker vi egentlig?

Har en gravejobb i Førde (sveio) der du er en "hot" kanditat til grave jobben :) med prisene dine..

100 meter bein grøft i fin sand ca 1 meter dyp, hva kan noe sånt koste? havfiskesnelle med snøre? ;):rolleyes::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at de fleste maskinentreprenør firmaen tar betalt for å "rigge" seg til. Så kommer pris på singel, drens, grunnmursplast, rør osv. Så blir det kanskje ett lastebil lass med overskuddsmasse og kjøre vekk.

Blir spennede og høre hva du velger lennart, men gjør det skikkelig når du første er i gang!!

Endret av Kjetil L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gravejobb i Førde (sveio) der du er en "hot" kanditat til grave jobben :) med prisene dine..

100 meter bein grøft i fin sand ca 1 meter dyp, hva kan noe sånt koste? havfiskesnelle med snøre? :):rolleyes::)

Den er grei..men du holder selvsagt maskin da... :D

Får ellers bare si meg enig i at planlegging er gull verdt, og det er lurt med dreven mann bak spakene.

Tror en 3,5 tonner koster 1500-2000 kroner per døgn eller helg(7,5t), så med rett mann bak spakene får man mye gjort for 5-9000 kroner Kjetil L... ;)

Endret av BINN LADDEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo, noe får du gjort. Prisen på 50000-90000 kr var med alt inkludert. Drens, singel, litt vekkjøring, nytt takvann. Alt etter hvor dypt og hvor stort hus.

Men du graver ikke rundt ett hus ( normal størrelse ) på en dag med 3,5 tonner, selvom du eller andre er rett mann. Husk du skal fylle singel inntil muren og masse utenfor, går en stund bare på tilbakefyllingen og opprensk rundt huset.

nå er det ikke så veldig dyrt å leie en 7-8 tonner med en mann som kan å grave

Cirka 500 kroner i timen for en 8 tonns gravemaskin.

Endret av Kjetil L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hus med vanlig størrelse. Hadde en kamerat som jobber i entrepenørfirma til å grave, og han hjalp til med allt det andre også. Vi rakk allt på en helg, men jobbet til 22-23 alle dagene også. La bobleplast, takvann til kom osv, men han hadde gjort det før, og det gjorde at det gikk bortimot 3 ganger så fort som om man skulle holdt på med det selv.

Hadde fått priser fra firma på å gjøre hele jobben først. Og de skulle ha nesten 60 000,- for jobben. Det kosta meg vel max 10 000 inkludert et par lass med singel !

Riktignok fikk vi sliti av vannledningen, men rørleggere har jo også utrykning :-) , så det ordna seg fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok det beste. Alliere seg med en innenfor et entreprenørfirma. Får god pris på alt utstyr og leie av maskin+ fagkompetanse og en effektiv arbeider.

En vannledning fra eller til er ikke så farlig..hehe. Plastvannledninger er enkle og fixe selv. Kobberrør og gamle jernrør er "rørleggermat"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har muligens en på hånda som har drevet med dette i mange år,

men har ikke fått tak i han enda.

Men det er snakk om å legge drensrør,"svart luftepapp"(husker ikke navnet)

også singel.....Jeg bor akkurat nå i en firemannsbolig og her la 2 stk fra ett firma ny drenering rundt hele på 2 dager, med en gravemaskin.

De måtte også fjerne noen trapper, grave under hverandaer osv...

Huset det skal graves rundt er standard med ca 80 kvm grunnflate og ca 2 meter å grave ned, og ja det går takrenner ned i bakken sånn som det er nå, og ingen vanskelig veranda å grave under ....er bare rette vinkler rundtom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som en fin jobb. Viktig at du får leda takvannet til drenskummen. Er det en eksisterende drenskum, så kobler du alt til denne.Hvis ikke så må du til med ny drenskum.

Er huset gammelt, grunnen til jeg lurer er at mange ønsker å senke kjelleren. Greit å huske på å legge drensen dypt nok til dette, hvis det er aktuelt med kjellersenking.

Får du tak i rette fyren/firma, kan du avtale at de kun tar seg av gravinga, at du legger drensen og slår opp platon ( luftepapp ) på veggen.

Uansett hva du velger, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt med på hva du mener med kjellersenking gitt.....

Har en svigerfar og far som har drenert før, og trenger vel egentlig bare gravinga....noen som da evt vet om bønder pleier å ha grab på traktorene sine ? Burde vel være mulig å betale en bonde noen tusinger og få han til å grave ? Har masse bønder i umiddelbar nærhet, overskytende masse kan dumpes på tomta da det er stor nok tomt til det, så det er ikke noe problem,

trenger å fylle på litt i ett par hjørner. Har jo selvfølgelig kjøpt hus 40 meter ifra vann med bekreftet 11,2kg's gjedder og større, pluss visstnok en slenger av en laks i ny og ne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener med kjellersenking. La oss si at takhøyden i kjelleren din er 2,00 meter og du vil ha den til 2,40. Da må du senke kjelleren 40 cm. Men hvis du er fornøyd med takhøyden din i kjelleren er ikke dette problem.

Det går nok bra. Ikke dum idè å høre med noen bønder om de kan grave.

Endret av Kjetil L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Har ikke drenert ennå, men det skjer vel iløpet av noen måneder nå.

Har fått tak i en gravemaskinsfører med maskin som graver pluss mange % rabatt på materialer

så sluttresultatet blir vel mange venner,familie og en innleid graver så kommer det på ca 15 000.-

alt i alt, og det synes jeg er en grei pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere drevet et lite entreprenørfirma. Vi har drenert endel hus etterhvert. Fyll pakke kom fort opp mot 50000. Da gjorde vi alt. Fyllte opp alt med singel etterpå for og være helt sikre. Har aldri fått høre at det har vært noe tull med dreneringen siden. Men er hellsikkes mye jobb på en enebolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...
Gjest LittleDevil

Av alle ting å finne på google med søkeordene "hvordan kjøre minigraver" så havner man altså tilbake til forumet vi alle elsker. Sinnsykt :)

Jeg skal til å drenere hus, to vegger, vi ligger i ei skråning og vil starte med de to veggene som ligger verst til. Huset er fra 1934, usikker på om det noengang er drenert tidligere, men takvannet er ledet ned i hvert hjørne i noen gamle betongrør. (Dette er også tegnet inn på originaltegningene fra '32).

Vi har nettopp kostet på huset 200.000 på nytt tak, og vil derfor nå gjerne gjøre så mye som mulig selv.

Jeg har kanskje 4 tommeltotter, så det bør være en sjans ;)

Jeg har noen spørsmål, og siden det later til at kyndige menn frekventerer forumet så håper jeg noen kan ta seg tid til å svare på noen spørsmål.

Vi ligger som sagt i ei skråning, og i veien er ikke noen kommunal overvannsledning som jeg vet om.

Er det i dette tilfellet jeg trenger en drenskum? Hva er dette? På originaltegningene ser det ut som om takvannet havner rett i kloakken, men dette er kanskje ikke tilfelle (?). Har ikke så veldig peil på sånt :)

Jeg har også vurdert å senke kjellernivået, så takk for tipset om å legge drensrøret under det tenkte nye nivået Kjetil L, det hadde jeg ikke tenkt på :)

Jeg har laget noen tegninger i det verdensberømte tegneprogrammet MSPaint. Er jeg på villspor med disse?

Tegning av sånn jeg ser for meg ting skal være dersom jeg ikke tar hensyn til senking av kjellergulv:

dren_gmlkjeller.jpg

Og med senking blir det noe slikt??

dren_nykjeller.jpg

Tusen tusen takk til alle som gidder å svare :)

Dersom ikke dere vil klusse til tråden med egne bilder etc er jeg tilgjengelig på msn og mail med <glowgrrr krøllalfa gmail punktum com> eller PM da :)

Endret av LittleDevil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.