Gå til innhold
Fiskersiden

Suterne i Jovann


 Share

Recommended Posts

sitat:Som Tom Ole skriver er lista di flott den, og det var ikke min mening å spekulere om du konsekvent måler/veier feil. Som du så stiller jeg jo like mye spørsmålet om jeg selv har gjort det samme. Sannsynligvis har vi begge målt/veid våre fisker ganske så korrekt, naturligvis med den vanlige usikkerheten, og forklaringen på avviket er trolig som vi har vært inne på at sutrene i Jovann (og andre relativt hardt fiskede vann) er jevnt over i bedre kondisjon nå enn i den tiden jeg satset som hardest på suterfiske. Jeg legger jo merke til at den nevnte suteren på 56-2640 (som ble tatt i 1999, riktignok verken i Jovann eller Åletjern) er like lang og eksakt 1 kilo (!) mindre enn den nye norgesrekorden til Johnny Braata! Braatas fisk er ikke bare mye fetere, den ser jo mye lengre ut også! Og dette illustrerer hvor vanskelig det er å bli klok på forholdet lengde/vekt hos fisk bare ved å se på bilder, jfr de tidligere diskusjoner om stam og vederbuk!

Når det gjelder gj.snitt vekta på sutere fra Jovann så har den gått opp mye de siste årene. Det er bare å ta en titt på NMU-listene Rune!!! På slutten av 90-tallet og til nå har vektene på fiskene blitt tyngre og tyngre, for så å gå litt ned igjen i det siste. Hvis du ikke har fisket der på 10 år så har du helt klart gått glipp av noe. Det har jo nesten virket som om suterene har spist mer etter at det ble mer og mer sørv i Jovann.

Og forskjellen mellom vann kan jo være stor. Noen steder holder fiskene alltid samme gj.snitt vekt andre steder går den opp og ned i løpet av noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi nå snakker om suterne i Jovann; er det noen her som har fått Jovannssutere med sår på kroppen? Jeg har tatt 15 fisk i år med sår eller antydning til sår, som for eksempel her:

sutersaar02b.jpg

sutersaar09b.jpg

Kan ikke huske å ha sett noe slikt i Jovann tidligere. Er det muligens furunkulose som har blitt spredd fra Molandsvann? Noen ideer om hva det kan dreie seg om?

Jeg har mekka ihop en "side" med flere bilder og litt mer info, hvis det er av interesse:

http://www.grida.no/inf/staff/privtpgs/sev...tench/suter.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe førstehåndskjennskap til suterne i Molandsvannet, men dette er hva jeg har hørt fra fiskeforvalteren:

Jeg har tidligere flere ganger sett suter fra Molandsvannet med tydelige sår, det er vel ca 15 år siden det kom inn noen eksemplarer første gang. De sårene jeg har sett har vært helt ferske og nesten helt sirkelrunde. For meg har de sett ut som sugemerker fra niøye, og jeg har forklart dem som det. Det ser nesten ut som skinnet er raspet av. Etter en tid vil sårene gro til med sopp og bakterier og de kan sikkert bli ganske stygge og uregelmessige, vil jeg tro. Det har kommet flere meldinger, seinest i 2003, om suter med sår i Molandsvannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stygt, men interessant. Vil tippe en bakterieinfeksjon. Vanskelig å si hvilken. Kanskje Aeromonas sp. kanskje en annen.

Hvis noen har muligheten til å skaffe slik sårfisk kan vi på seksjon for fiskehelse ved Veterinærinstituttet gjøre noen dyrkingsforsøk for å finne ut hva dette er.

Ta kontakt - send privat mail

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pkt. nr 1. All innsendelse må avtales på forhånd så vi vet at det er fisk på vei.

Pkt. nr 2. Fisken må ikke fryses

Best er det selvfølgelig hvis noen oslobaserte fiskere holder sutern i keepnett til de skal hjem og legger den i kjølebag under hjemferden. Evt som vi ofte selv gjør med ymse fisk - holder den levende i vannbeholder under hjemtransport. Hvis vi selv kan kakke fisken i hodet før vi tar ut prøver, slipper vi å være i tvil om mikropatologiske forandringer er reelle eller skyldes begynnende nedbryting (som starter svært for i indre organer)

Fisk kan også legges i pose med is/kjøleelement rundt og sendes med postens over-natt-bedriftspakke.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.