Gå til innhold
Fiskersiden

Daiwa og Shimano lavprofil-sneller


kjs
 Share

Recommended Posts

Er det noen som har noe erfaring med Daiwa og Shimanos lavprofilsneller?

Har alltid sverget til Ambassadeur når det gjelder multier, men lurer litt på å prøve en Daiwa eller Shimano lavprofilsnelle til lettere fiske[ :) ] - synes de ser ok ut, spørsmålet er bare hvordan de er i praksis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VEEELDIG GOE! I hvertfall Daiwa sine, shimano har jeg bare titta på, ikke fått brukt dem i praksis. Man får og ambisser i lavprofil varianter, Tornö, EON EXL, LP 1003 og SM 3000, PGS LP og så videre.

Jeg bruker mine amb. lavprof. til abborfiske med spinnere/wobblere osv. ned til under 10 gram.

Men som med mye annet "spesial" utstyr er det lite utvalg i Norge, Daiwa har noen modeller 3 stk tror jeg, men bare 2 av dem er noe å satse på, de hadde den ene (husker ikke modellnavnene nu) til 1/2 pris i en butikk her i Oslo.

Snellene er digge og kaste med da de palmer godt, når man kaster mye.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av pma

Jeg bruker mine amb. lavprof. til abborfiske med spinnere/wobblere osv. ned til under 10 gram.

... til 1/2 pris i en butikk her i Oslo.

Snellene er digge og kaste med da de palmer godt, når man kaster mye.

Michael

Ja nettop, ja. Jeg er også svoren multi-bruker, til både surfcast og slukfiske, da ofte 20-50 gram. Jeg går i disse dager å lurer på hva jeg skal kjøpe til HA og SØ fiske, med sluker typsik 7-15 gram - stang på minimum 9 fot ... her finnes mye snadder med haspel men jeg har sett lite multi ... tips?

Har kikket litt på Fenwick stenger for multi lett fiske, men disse er ofte bare 6-7 fot... snelle heller kanskje mot den minste C3 modellen (4000 ett-eller-annet) men gode tips/erfaringer på f.eks Daiwa mottas med takk.

Hvor i Oslo er det du finner gode Daiwa multi'er til 1/2 pris? Skal til Oslo til uken som kommer ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alnabru er Oslo Nord - hvis du kommer deg fra Sandvika til Oslo S (f.eks. med tog) burde det gå an å finne en buss til Alnabru - sjekk hos Trafikanten (www.trafikanten.no)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nix, på www.prima-villmark.no . Har butikk i Oslo sentrum, men også netthandel.

Klipp: Daiwa Procaster er en ny smidig multiplikatorsnelle for den kresne spinnfiskeren. Den har alle finesser som direktestopp, magnetbrems, Super Speed Shaft, rustfrie kulager og maskindreid sluminiumspole. Veil pris kr 1.499,- NÅ HALV PRIS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av kjs

Er det noen som har noe erfaring med Daiwa og Shimanos lavprofilsneller?

Har alltid sverget til Ambassadeur når det gjelder multier, men lurer litt på å prøve en Daiwa eller Shimano lavprofilsnelle til lettere fiske[ :) ] - synes de ser ok ut, spørsmålet er bare hvordan de er i praksis...

Har en rekke forskjellige Shimano og Daiwa lav-profil sneller, og her er mine anbefalinger i en tilnermet vettig prisklasse:

Daiwa Alphas 103/Left-hand wind:

http://www.japantackle.com/Daiwa_reels/Dai...aiwa_Alphas.htm

Shimano Scorpion 1001/Left-hand wind:

http://www.japantackle.com/Shimano/Shimano...ion1000_159.htm

Begge snellen er Japan utgaver som ikke er tilgjengelig i hverker Europa eller USA. Snellene som selges av bade Shimano og Daiwa i det Japanske markedet ligger minst et par aar foran Europa/USA utgavene i teknisk utvikling.

En av de beste kildene for a bestille sneller direkte fra Japan er:

http://www.japantackle.com/index.html

Jun pa Japan Tackle sender alle ordrer med Postens EMS (Tar 3-4 dager), og merker med glede sendingen som gave slik at det er en veldig god sjanse til a slippe unna Toll & Moms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel den samme snella som jeg opprinnelig så på - de har den på Cabelas for USD59.99. Regnet det kjapt ut til å bli 695,- inkludert frakt, mva og fortollingsgebyr (og nå regnet jeg mva av frakt slik Havengel ganske riktig påpekte en skulle, selv om jeg har sluppet unna dette før).

Tilbudet hos Prima ser dermed svært ok ut - nesten nede på amerikanske priser, jo[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var prima jeg tenkte på. Snella er ganske ok.

Shimano Scorpion er tilnærmet lik curado 101, som er en av de billigere shimano snellene, og finne noe som er like ok i USA skulle derfor ikke være noe problem.

Skal du evt uansett bestille fra USA, så kan du jo og se på Quantum snellene.

Denne tror jeg at jeg skal kjøpe bare for bøll (kan desverre ikke fiske med annet enn Ambiss :) )

41204.jpg

Jeg bruker en 11 foter med kastevekter 11-32 gram og en EON snelle til lette sluker, når en jeg fisker med det. Har og andre små ambisser, som jeg bruker i ferskvann, Tournament Pro 3600c bla, denne finnes og i lav profil, sikle. Denne snella kaster jeg nesten tom med 6,2 fots stang...

Michael

Det ligger faktisk en ny Amb SSC3 og venter på meg på posten nå, som jeg ikke får henta i dag pga deadlines og overtidsjobbing ARRRGH, den har ligget der i 2 dager nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av pma

Ja det var prima jeg tenkte på. Snella er ganske ok.

Shimano Scorpion er tilnærmet lik curado 101, som er en av de billigere shimano snellene, og finne noe som er like ok i USA skulle derfor ikke være noe problem.

Skal du evt uansett bestille fra USA, så kan du jo og se på Quantum snellene.

Denne tror jeg at jeg skal kjøpe bare for bøll (kan desverre ikke fiske med annet enn Ambiss :) )

41204.jpg

Jeg bruker en 11 foter med kastevekter 11-32 gram og en EON snelle til lette sluker, når en jeg fisker med det. Har og andre små ambisser, som jeg bruker i ferskvann, Tournament Pro 3600c bla, denne finnes og i lav profil, sikle. Denne snella kaster jeg nesten tom med 6,2 fots stang...

Michael

Det ligger faktisk en ny Amb SSC3 og venter på meg på posten nå, som jeg ikke får henta i dag pga deadlines og overtidsjobbing ARRRGH, den har ligget der i 2 dager nå..

Shimano Scorpion er en Japansk ugave av Curado, men har en helt annen spole og bremse system enn Curado. Spolen paa Scorpion er en Titaniums belagt lettvekts spole (med hull drillet) som gir unike kaste egenskaper med vekter helt ned mot 7-8 gram.

Det mekaniske bremse systemet (4x4 SWS) er ogsa unikt, med utvendig regulering pa gavelen, og kan bare finnes paa andre Shimano sneller i prisklassen over 300USD.

Shimano Scorpion er i Japan og USA generellt regnet som en av de beste, om ikke den beste, multiplikator sneller i priskalssen opptil 250USD.

Hvis du onsker a vaere oppdater paa det siste innom sneller og stenger, ta en titt pa dette forumet med jevne mellomrom.

http://www.dealtackler.com/T3Forum/viewfor...932903fa4092319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titter ofte innom den siden(for å se på tester/nyheter), men aldri lagt merke til at det er et forum der...takk for tipset :) Må begynne å surfe på andre tider enn tidilg på morran..

Og tilbake til topic, en liten EON snelle, om man skulle komme over det til 1/2 pris eller no, skulle og være perf. til det bruket du, kjs, skal ha den til.

Men nu er det posten.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av pma

Titter ofte innom den siden(for å se på tester/nyheter), men aldri lagt merke til at det er et forum der...takk for tipset ;) Må begynne å surfe på andre tider enn tidilg på morran..

Og tilbake til topic, en liten EON snelle, om man skulle komme over det til 1/2 pris eller no, skulle og være perf. til det bruket du, kjs, skal ha den til.

Men nu er det posten.

Michael

Eon 3600 Sport er et veldig godt alternativ hvis du kan fa tak pa en, til en fornuftig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved valg av snellemerke tenk også over hvilke muligheter som finnes for å få snella reparert en gang i fremtiden. Eller kaster de fleste snellene sine og kjøper nytt bare evighetsskruen eller lignende er litt slitt?

Som ivrig fisker og samler av gammelt fiskeutstyr har jeg skrudd endel sneller gjennom årene. For meg er det kun Shimano og ABU som gjelder på spinn/haspel-siden. Alltid kjempeservice og tilgang på alt jeg måtte trenge av deler; ABU skaffer fortsatt de fleste slite- deler til 30 år gamle ambassadeurer!

Andre merker,f.eks Mitchell og Daiwa,lider her i Norge under hyppig skifte av leverandører og har medført at selv slitedeler til noen få år gamle sneller er umulig å skaffe. Ekstra ille blir det når enkelte importører ikke har peiling på utstyret de selger!!!! Etter 3 feilsendinger av snørefører til en 4 år gml Daiwa Regal har jeg gitt opp!

Ved ny-anskaffelse tenk også over hva du skal bruke den til. Når det gjelder haspelsneller for bruk i saltvann mener jeg det faktisk er mulig å kjøpe for fin og dyr snelle! Produsentenes higen etter å stappe kulelagere overalt fører bare til problemer. Uansett hvor godt du skyller av snella er ikke rustdannelser til å unngå. Spesielt skjer dette i snøreføreren på modeller hvor kulelager er integrert. Glidelager som kan demonteres, renses og smøres fungerer mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Veldig enig med Tore (Cascapedia), men vil korrigere litt ved å si at Mitchell ligger nå under Pure Fishing og vi kan vel forvente at deler til disse snellene kan skaffes fremover. Når det gjelder deler til gamle Mitchell-sneller er det dessverre det å si at de tidligere importører har ikke reservedeler liggende, og som oftest kan de ikke skaffes direkte fra produsent og nåværende importør sitter ikke på noe reservedeler fra gamle Mitchell-sneller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.