Gå til innhold
Fiskersiden

Utskrift av store bilder


ulff
 Share

Recommended Posts

Har noen bilder her som jeg vurderer å få printet i store størrelser. Har ikke utstyr til printing selv, så jeg må bruke en leverandør. Er snakk om forstørrelser i ca 20*30 cm og 30*40cm. Vet at fotoknutsen, japan foto, eurofoto osv tilbyr dette, men hvem er best? Noen med erfaringer? Er kanskje mer proffe fotolabber der ute også som tilbyr printing?

Er vel en viss risiko for at fargeprofiler og sånn ikke blir helt 100% når man ikke printer selv, men den risikoen får jeg ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god nok fotoprinter er da ikke sååå dyr i disse dager Ulff ?

f.eks Canon Ip6700D og Epson r320 (eller var det 340) går for rett over 1000 lappen på nett...

Men mener at digital foto hadde en test på dette for ikke så lenge siden, skal se om jeg ikke finner igjen det bladet, så kommer jeg tilbake til deg

Da var bladene funnet frem

Her er klippet litt fra test i norske Digital Foto 10/2006

Testvinner er Pixum.com med karakter 8.1

Kvaliteten er bra, de har rask levering og er billige. Spesielt på større utskrifter.

Prisekspempel er 20 x 30 til 9,04kr!!!

Ellers nevnes Fotolabo.net med karakter 7.6

Her nevnes høy billedkvalitet. Men de har litt tett beskjæring, og en tendens til varme farger

Komplekse motiver med en enkelt dominerende farge gikk ikke fullt så bra.

Pris for 20 x 30 29.95kr

Svenske Digital Foto 9/2006

Her blir svenske Crimson.se testvinner

Her er det som blir skrevet om billedkvalitet :

Bildekvaliteten är det inte mycket att klaga på. Både småbilder og förstoring höll en hög klass!

Pris for 20 x 30 14.00SeK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel blekket som er det dyre leddet om man ikke printer mye(tørker opp).Det går selvfølgelig an og lade selv ved å kjøpe blekk fra div. nettsider(stikke nål inn i den blekkpatronen du allerede har i skriveren).Så om du ikke printer mye,så er nok nettbutikk det billigste i lengden.Patronene tørker opp før man får snudd seg ,synes jeg :)

Hvilken leverandør som er best,vet jeg ikke:)

Endret av los
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel blekket som er det dyre leddet om man ikke printer mye.Det går selvfølgelig an og lade selv ved å kjøpe blekk fra div. nettsider(stikke nål inn i den blekkpatronen du allerede har i skriveren).Så om du ikke printer mye,så er nok nettbutikk det billigste i lengden.Patronene tørker opp før man få snudd seg ,synes jeg :)

Det er det jo en fordel med en dedikert fotoskriver. Her er det minst 6 blekkpatroner, slik at blekket som går til spille med skriving blir mindre. Men selvsagt er det en fordel om man skriver ut en del. Men da får man til gjengjeld som man vil ha det.. både når det gjelder foormat og farger.

Når det er sagt, så har det innimellom gått månedsvis uten at jeg har skrevet noe, og det uten at patronen har tørket ut av den grunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt, så har det innimellom gått månedsvis uten at jeg har skrevet noe, og det uten at patronen har tørket ut av den grunn

Får du et bra resultat på første forsøk er jeg imponert.Jeg må som oftest kjøre gjennom en masse surr før det funker.Regjøring av printer hoder ,fargekalibrerig osv..Alt dette bruker blekk. så om det er bare for noen få bilder,så vet jeg ikke om det er noe lønnsomt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den printeren jeg har nå (kun hatt en måneds tid) så renser den hodet hver gang det har gått mer enn en dag siden den ble brukt sist... det blir det bra resultatet av, og da kan jeg tåle at det går litt mer blekk.

På den gamle så tok jeg alltid en testutskrift først.. men jeg ble ikke fattig av den grunn :)

men først og fremst så skriver jeg ikke ut selv for å spare penger, men fordi det gir meg kontroll og at det er gøy og sitte og dille selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at en utskrift har ikke samme holdbarheten på farge og falming som om du får bildene "fremkalt" hos fotoknudsen e.l. Men de finnes jo skrivere som garanterer at det holder i mange år , bla, bla men det er ofte dyre skrivere, og holder de det de lover ?

Jeg har opplevd stor forskjell på dette med at blekket tørker, F.eks (en dyr i sin tid ) epson Stylus skriver som jeg hadde kunne stå noen uker uten å tørke opp, men når den ble ladet med uoriginalt blekk så tørket den inn etter 2 dager.

Hp sin Officejet G85 (svindyrt multifunksjon i sin tid ) kunne stå 2-3 uker etter min erfaring.

Nå har jeg en billig multifunksjon fra Brother, den står overraskende lenge iallefall et par uker før den tørker opp. Men denne leverer ikke fotoutskrifter da.

Jeg bruker hovedsaklig s/h laser til utskrift, de bildene jeg skal ha sendes inn. Det blir billigst og best resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holdbarheten på utskrifter (på godt papir) fra en dedikert fotoskriver odag har en levetid på ca 100 år. Det er ett institutt i Tyskland/Sveits/Øtserrike eller deromring som tester dette, og det stemmer meget bra med hva leverandørerene opplyser. Nemlig 100 år. Husker ikke hva dette instituttet heter, men antar at en eller annen googler finner ut av det. At en skriver til 195/395 ikke leverer utskrifter av kvalitet/holdbarehet bør vel ikke overraske noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... Ser ut til å våre en tråd å spørre i. Jeg skal til å kjøpe en A3-fotoskriver. I min faste butikk har de Canon PIXMA iX4000 til 2.700,- (INKL MVA).

85_343944.jpg

http://www.canon.no/For_Home/Product_Finde...X4000/index.asp

Dette er såvidt meg bekjent rimeligste A3 fotoskriver. Den har samme oppløsning som de langt dyrere A3-skriverne fra Canon, men færre blekkpatroner. Jeg skal bruke den til foto og plakater. Jeg er noldus på slikt, så om noen har stalltips om hva jeg bør vurdere så er jeg mottakelig for det.

Regner med den blir brukt en del, og da med masse farger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den kommer til å bli brukt en del, og kvaliteten har noe å si, så ville jeg gått for storebroren, som vel heter Pro9000 eller noe slikt. Denne har 8 farger, og dermed bruker du kun blekket til de fargene du faktisk bruker.

Prisen er vel ca 5-5500. Men om den skal handles inn på butikken så betyr vel ikke prisen så veldig mye, samt at man da får mer moms igjen ;) Så om du har råd, gå for kvalitet først om sist. Spesielt om den skal brukes en del til viktige foto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte pixum.com, men der fikk jeg sidefeil etter endel steg i wizarden... Så den utgikk. Så prøvde jeg Aker foto som visstnok skulle være bra i flg noen på diskusjon.no. Det funket. Også prøvde jeg crimson.se som så veldig profft ut. Crimson var fleksible på størrelse også, ikke bare 20x30 og sånn. Ene av bildene jeg skal printe er 29x29cm. Kommer med en oppdatering når bildene er i hus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.