Gå til innhold
Fiskersiden

tomic


Sean
 Share

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt meg noen tomic wobblere og er litt usikker på den beste måten å rigge dem på.

Jeg har vert inne på tomic sine nettsider å tittet litt på modifisering, men er som sakt litt usikker..

hvilke måter rigger dere tomic på for å oppnå ønsket resultat...? Eller er det noe vitts i å endre noe på dem i det hele tatt...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt meg noen tomic wobblere og er litt usikker på den beste måten å rigge dem på.

Jeg har vert inne på tomic sine nettsider å tittet litt på modifisering, men er som sakt litt usikker..

hvilke måter rigger dere tomic på for å oppnå ønsket resultat...? Eller er det noe vitts i å endre noe på dem i det hele tatt...?

Ja och nej. Oftast fiskar de helt ok som de kommer. Tomic är väl den wobbler/ plugg som fiskar bäst " rätt ur lådan ". Men det finns undantag:

Om du vill ha stressigare gång på den, sätt en gummistrikk över den främre delen av pluggen och kläm in senan i mellan. Då rör den sig mycket hissigare vid lägre fart. Dvs när det är kallt i vattnet.

Om fisken bara nafsar i wobblern/ pluggen är det läge att byta den stora orginalkroken mot en mindre treblekrok med splittringar och svivel i mellan.

Men bara genom att knyta en vanlig betesknut som du drar åt ordentligt och justerar upp eller ner i fästpunkten på pluggen kan du ändra gången ordentligt.

Om du kör planers/ rigg så håll bra avstånd mellan pluggarna då de kan göra märkvärdigt stora kast i sidled. Onödigt att du ska behöva uppfinna krutet en gång till menar jag... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp kjøpt meg noen tomic wobblere og er litt usikker på den beste måten å rigge dem på.

Jeg har vert inne på tomic sine nettsider å tittet litt på modifisering, men er som sakt litt usikker..

hvilke måter rigger dere tomic på for å oppnå ønsket resultat...? Eller er det noe vitts i å endre noe på dem i det hele tatt...?

Jeg fisker veldig mye med tomic det eneste jeg gjør med de er å bytte ut kroken med en trebbel krok og en splittring så kroken kommer litt lenger bak på kroppen.

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg på Nyholt her.

På Vänern i fjor høst testet jeg og en kompis ut Tomic med orginal krok kontra owner st41BC.

All fisken vi fikk opp i båten satt på modifisert Tomic, noen få som slet seg, ALLE slet seg på

orginalkroken. Så det første jeg gjør når jeg kjøper en ny Tomic er å bytte ut kroken.

Ellers er strikk kjempefint om en kjører under 1.6knop, over det går den bra med slukknute i øyet

syns jeg.

Men bytt for all del krok... Det gjelder alle wobblere/pluger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på nettsidene til tomic att det også ble buttet til 2 trebbelkroker, Noen som har prøvd å kjøre tomic med to trebbel kroker? Er det noe point i det, eller er det smør på flesk. blir gangen forstyrret av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del bytter aldri ut enkelt kroken med treblekrok da jeg har best erfaring med enkeltkrok. Har ikke prøvd med en ekstra splitring, men min erfaring er at jeg mister mere fisk med treblekrok :blink:
r litt enig med deg her.

Men blir mye falske napp også...men med singel kroken (møkkadriiiit) blir den pent kroket når den sitter.

Til de av dere som lurer på hvorfor den bare er med singel er det pga lov verket over there somi kke tillater treble.

de som er laget orginalt med treble er for utenlandske markedet. ofte kalt multi (2 set treble)

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at de leveres med enkel krok,er vell de brukes mest i sjøen etter laks i usa og canada.

Med enkel krok ungår man at "dritt" som tang, tare,vasspest osv setter seg på kroken.

Med andre ord ...i vann med mye "dritt" i vannet er helt klart en fordel med enkel krok.

Og en liten tanke..Bytter man ut enkel kroken med en treble krok...Hvor mange av krokene kan fisken krokes med? mest sansynlig den enne som stikker ned...De 2 andre ligger intil kroppen på tomicen..

For mer info om rigging og antall kroker som levers orinalt se:http://www.tomiclures.com/

GRattis med ny båt Wiberg..Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en liten tanke..Bytter man ut enkel kroken med en treble krok...Hvor mange av krokene kan fisken krokes med? mest sansynlig den enne som stikker ned...De 2 andre ligger intil kroppen på tomicen..

Hele jævla treble kroken sitter med alle krokspissene i kjeften som vanlig her i gården. :blink:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del, så klipper jeg av den gjennomgående ståltråden som går igjennom. Bruker deretter en tang for å nappe ut pinnene. Tres sena gjennom det øverste hullet. Setter på en Owner trippel via en svirvel og splittring.

Fordelene er at ørreten ikke får brukt Tomicen som brekkstang, da den vil gli opp på sena. Hvis en av de grønne djevlene skulle bite, og raspe av sena, så vil Tomicen flyte opp igjen. Gjelder også ved senebrudd pga bunnapp:-)

Bakdelen er at Tomicen ikke får så hissig gange, men av erfaring så har ikke dette noe å si på antall ørreter i kassa...

For min del, så bruker jeg bare Tomic. Den suser etter båten i min. 3 knops fart.

Har aldri prøvd med orginal single krok.

Mixerman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.