Gå til innhold
Fiskersiden

Trolling regler i Norge


Team Markström
 Share

Recommended Posts

Hej ,

jag undrar om någon kan förtydliga dom norska reglerna för trolling...(hav och insjö)

Vi skulle köra laxtrolling utanför Söröya 2002 ,men blev uppkörda av kustbevakningen som sade att all trolling (med djuprigg) är förbjudet i Norge.....

2006 körde vi efter Kveite....dock så gnällde yrketsfiskarna over vhf-en....

Vissa säger att man får andra säger att man blir av med båt och hela skiten.... :o

tack

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrensningen gjelder KUN fiske etter anadrome laksefisker i enkelte tidsperioder. Laks, ørret og røye som beiter i havet og går opp i elver for å gyte. Planerboard er forbudt, men paravaner er lovlig, og dyprigg er lovlig.

Fisker du etter kveite kan INGEN med loven i hånda skrike over at en bruker dyprigg.

Her kan du lese dorgeregler i sjøen

Fiskeregler i innsjøer er forskjellige fra innsjø til innsjø.

Besøk sidene til Norges Trollingforbund så finner du regler for de

mest brukte trollingvannene.

Så bare trekk med båten til sjøen i Norge, SKITT fiske

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Norges Trollingforbund står det at det er lov med tre stenger under dorging etter laks, sjøørett og sjørøye i sjøen.

Det er vel feil, på Direktoratet for naturforvalting sin side står det kun to stenger pr. båt. http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500014206#frabaat

Det er vel allment kjent at det er to stenger som er regelen for anadrome laksefisk i sjøen.

Litt dumt at man ikke kan ha riktig info på Trollingforbundets sider...

(selv de linker videre til riktig info)

:o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke noen her på FS som hadde fått det sort på hvitt at det var lov med planer ?

Vennligst meld deg og forklar :)

Det var ikke meg, men jeg leste noe om det på Direktoratet for naturforvaltning sine sider i dag.

Mener det stod at det var lov og bruke planer, men fortsatt kun to stenger. Og ikke innenfor 100 meter grensa for elveos.

Klarte ikke finne igjen hvor jeg leste det dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trollingregler i sjøen.

Dette er en jobb for oss som er i miljøet....

Sist gang regelverket ble forhandlet med direktoratet var det ingen som kom med innvendinger eller forslag til endringer annet enn Indre Østfold Trollingklubb som jeg kjenner til.

Med nok press og saklig begrunnelse skulle det være mulighet for å endre regelverket.

Forslaget den gang lød:

6 stenger/agn pr. båt

fri presentasjon

baglimit på 3 fisker.pr.fisker pr.døgn

Satt på spissen så kan en stangfisker fra land kakke 25sjøørret/laks i huet og reise hjem til mor.

Men en som sitter i båt må kun bruke 2 stenger....

Jeg prøvde å forklare direktoratet att det viktigste for bestanden er hvor mange fisker en har med seg hjem etter endt dag...(dette hadde de ikke lett for å fatte)

Forklarte også hvor lett det ville være å stå på brygga og spørre hvor mange fisker en hadde med seg i båten-fremfor å luske rundt i skjærgården og telle antall stenger.....

Ja vi elsker dette landet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meg, men jeg leste noe om det på Direktoratet for naturforvaltning sine sider i dag.

Mener det stod at det var lov og bruke planer, men fortsatt kun to stenger. Og ikke innenfor 100 meter grensa for elveos.

Klarte ikke finne igjen hvor jeg leste det dessverre.

Dette har jeg også lest og tolket som deg. Planner er nå lov, men kun med inntil 2 stenger for fiske etter androme laksefisker i sjøen uavhengig av om det er tre i båten. Sistemann får være hover :angry: Stor fare for å utradere laksestammen om vi hadde satt ut stenger til 3de mann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Norges Trollingforbund står det at det er lov med tre stenger under dorging etter laks, sjøørett og sjørøye i sjøen.

Det er vel feil, på Direktoratet for naturforvalting sin side står det kun to stenger pr. båt. http://www.dirnat.no/content.ap?thisId=500014206#frabaat

Det er vel allment kjent at det er to stenger som er regelen for anadrome laksefisk i sjøen.

Litt dumt at man ikke kan ha riktig info på Trollingforbundets sider...

(selv de linker videre til riktig info)

:huh:

Hei,

Herved er reglene på vår side rettet opp. Beklager dette på det sterkeste.

Oppfordrer alle til å ta kontakt med en av oss i NTF, hvis dere har spørsmål, eller kommentarer.

Endret av TeamBambus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm hvis det nå er lov med fjøl i sjøen?? Synes det er noe herk og fiske med stangparavan (sideparavan). Tungt og dra inn, løser seg ut osv. Kan jeg ta og feste paravanen til et fex rør på taket og bruke denne som en miniplanerbord?? vil dette funke? Noen som har prøvd?
funker det. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hm hvis det nå er lov med fjøl i sjøen?? Synes det er noe herk og fiske med stangparavan (sideparavan). Tungt og dra inn, løser seg ut osv. Kan jeg ta og feste paravanen til et fex rør på taket og bruke denne som en miniplanerbord?? vil dette funke? Noen som har prøvd?

Fest en gummistrikk bak bakre festet på sideparavanen, så vil den etter att den har løst ut snu seg og bli hengende der. Dvs-ikke skli ned til sviwelen foran draget.

Mye lettere å sveive inn og kommer fort inn til båten.

Bruker MH-planeren-den beste jeg har testet av disse typene: yellow, big bird, eiker, roverboard og great white.

mvh

Mr.Scotty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intresangt. Men fårstår ikke helt hvordan du fester strikken til lina. Strikken må den vere av den kraftige typen? Har du bilde av dette montert så hadde det vore gildt!

Legg bare strikken rundt lina og gjennom seg sjøl. Dvs løkke i løkke.

Stram så godt til rundt lina og fest løkka til sluklåsen i bakenden på paravanen. Utløseren festes som vanlig.

Fisken hugger og paravan løser ut, snur seg og blir hengende i strikken, uten å skli ned.

Kan brått hende jeg har ett bilde ett sted også....skal ta en titt.

mvh

Mr.Scotty

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.