Gå til innhold
Fiskersiden

Trolling etter laks i Drammensfjorden


Professor Bacon
 Share

Recommended Posts

Noen som har prøvd det? Sitter og leker med tanken nå som laksen snart skal opp i Drammenselva. Hvor dypt går laksen i sjøen?

Det er mange som troller etter laksen i drammesfjorden og det kan til tider være veldig bra.

Enkelte plasser har jeg hørt at det ikke går og trolle dypere enn 10 meter pga maneter, så da klarer man seg jo fint med dipsydiver.

De fleste laksene jeg har hørt om har blitt tatt fra 10 meter og opp til overflaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har selv dorget etter laks i Drammensfjorden i mange år, men lett å få vandrelaks i fjorden er det ikke, så "veldig bra" var kanskje å ta i :glare: Dette fisket handler jo om det samme som øverig fiske, rett sted til rett tid. Har fått laks fra 15m og opp til overflaten. Som nevnt av andre er manet et stort problem i juli -august (som er den mest aktuelle tiden) i hele fjorden fra 2 meter og ned. I perioder er det ikke mange minutter redskapen skal stå ute før det er tid for rensing. Rigg wiren tar av mye manet så fiske med dipsey tror jeg kan være et problem til tider da denne vil være en oppsamler for maneten.

Et tips er å kjøre med redskap som tåler fart da mitt inntrykk er at det er lettere og få laksehugg av laks som ikke spiser i litt høyere hastighet enn vanlig (3-4,5 knop)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen

Takker for gode svar både her på HO samt pm's. Tanken min er å "likestille" atlanterhavslaks og østersjølaks dvs. begge tar til seg næring i sjøen. Skal i det minste prøve lørdag eller søndag og gjøre et redelig forsøk både med planerboard eller Yellow birds alt eftersom hvor mye trafikk det er på vannet.

I utgangspunktet tilsier turen blanking siden jeg har tenkt å starte fra Svelvik og kjører derfra mot Drammen, men alternativ 2 er sjø-ørreten og den bør kunne lures på.

Men til dere som har fått laks: har den blitt tatt på sluk eller wobbler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått på begge deler,men mest på blå zalt.

Lokkeskje foran sluken kan trigge,men jeg har best erfaring med den som vingler-ikke den som snurrer.

(Husker ikke forskjellen på dodger/flasher)

Området v Norgips,Tangen og utenfor der hvor båtene til hagen ligger har jeg hatt de beste turene.

En grunne utenfor båtene som heter pampus har ålegress på bunnen-Fått ha der tidligere,men har vert fisket mye med garn/not der i senere tid desverre. :)

Kartlink på pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått på begge deler,men mest på blå zalt.

Lokkeskje foran sluken kan trigge,men jeg har best erfaring med den som vingler-ikke den som snurrer.

(Husker ikke forskjellen på dodger/flasher)

Området v Norgips,Tangen og utenfor der hvor båtene til hagen ligger har jeg hatt de beste turene.

En grunne utenfor båtene som heter pampus har ålegress på bunnen-Fått ha der tidligere,men har vert fisket mye med garn/not der i senere tid desverre. :)

Kartlink på pm.

[/quote

Det er dodger som ikke snurrer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei alle sammen

Takker for gode svar både her på HO samt pm's. Tanken min er å "likestille" atlanterhavslaks og østersjølaks dvs. begge tar til seg næring i sjøen. Skal i det minste prøve lørdag eller søndag og gjøre et redelig forsøk både med planerboard eller Yellow birds alt eftersom hvor mye trafikk det er på vannet.

I utgangspunktet tilsier turen blanking siden jeg har tenkt å starte fra Svelvik og kjører derfra mot Drammen, men alternativ 2 er sjø-ørreten og den bør kunne lures på.

Men til dere som har fått laks: har den blitt tatt på sluk eller wobbler?

Hvordan gikk turen etter laks i Drammensfjorden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.