Gå til innhold
Fiskersiden

Jukse


grisebank
 Share

Recommended Posts

Mange her som bruker jukse? Isåfall er jeg interessert i hvordan dere setter den opp, i forhold til antall kroker, type kroker og fiskemetode. Har selv en grei jukse med 400 meter sene. Har 8 kroker samt en forholdsvis tung plastjigg i bunn. Et par seiskjeer innimellom plastmarkene og en blekksprut-ting før bunnkroken.

Har hatt stor suksess med jiggen, fikk tre kveiter i fjor på henholdsvis 24, 30 og 40 kilo :D Ellers biter seien veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@foo6669

Juksa-snelle, som i dag ofte kalles for fiskehjul, kan forklares på en enkel måte.

Istedenfor å pilke på vanlig måte med en pilk/søkke og flere makk over, hvoretter man må dra inn snøret for hånd, så bruker man et stort "hjul"/snelle som snøret er på. Dette gjør det da lettere å sveive inn snøret isteden for å dra det tynne snøret for hånd. Snellene tar inn fra omtrent 0,5 til 1 meter pr omdreining utifra størrelsen på hjulet.

Det er skjelden jeg bruker det, når jeg gjør det så rykker jeg får hånd ved fiske, og bruker kun hjulet når jeg skal sveive inn fangsten og slippe ut snøret etterpå. Noen bruker å fiske med å sveive litt inn og slippe ut igjen, men personlig syntes jeg det var lettere å rykke for hånd.

Ved å fiske på denne måten dekker man et stort område. For eksempel. har du 5-6 makk og en pilk, 1 favn avstand så dekker du fort nesten 10 meters dybde.

Fargen på makken tilpasses hvilken fisketype man fisker etter.

Å bruke et hjul anbefales ved pilking på store dyp. Logisk egentlig, hvis man skulle få mye fisk, og må dra opp noen meter 1mm sene, så blir man fort sår og stiv i fingrene.

Bruker ikke juksa-snelle her sør, bruker heller stang. I Nord-Norge brukte jeg kun snella hvis man skulle fylle fryseren, eller hvis man skulle selge fangsten(som aktiv yrkesfisker). Da var det jo snakk om å få så mye som mulig på en gang, samt at det måtte gå så fort som mulig når det nappet.

Håper dette forklarer litt.

Når det gjelde bilde, så kan du søke på google etter fiskehjul, da finner du mange forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor fordel med juksa er at man vet hvor dypt fisken står. Man slipper til bunn og fisker seg oppover. Når man får en, eller flere, og må dra opp så teller man antall sveiv opp til båten og slipper tilsvarende sveiv ned neste gang.

Man får i grunnen samme fordelen som ved å ha en snøreteller på en havfiskestang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.