Gå til innhold
Fiskersiden

Trådløst hjemmenettverk


Kjetil L
 Share

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt meg bærbare pc, en HP compaq nx9420, med Windows Vista installert. Har en litt eldre dell stasjonær maskin med win XP.

Kunne tenkt meg å koblet disse "til hverandre" uten bruk av kabel. Har en vanlig trådløs router ( speedtouch ett-eller-annet ) og begge maskinene har trådløst nettverkskort.

Har prøvd mye frem og tilbake, men får det rett og slett ikke til. Har søk rundt forbi på nettet ( google ) og lest igjennom mange nerdete forklaringer på diverse it-forum. Håper derfor at noen her inne har muligheten til å forklare i normalt ordlag hvordan man kobler sammen maskinene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp kjøpt meg bærbare pc, en HP compaq nx9420, med Windows Vista installert. Har en litt eldre dell stasjonær maskin med win XP.

Kunne tenkt meg å koblet disse "til hverandre" uten bruk av kabel. Har en vanlig trådløs router ( speedtouch ett-eller-annet ) og begge maskinene har trådløst nettverkskort.

Har prøvd mye frem og tilbake, men får det rett og slett ikke til. Har søk rundt forbi på nettet ( google ) og lest igjennom mange nerdete forklaringer på diverse it-forum. Håper derfor at noen her inne har muligheten til å forklare i normalt ordlag hvordan man kobler sammen maskinene. :)

Jeg har en SMC trådløs router, sammen med den fulgte det programvare som satt opp muligheter for å dele mapper/skrivere osv mellom maskiner som var koblet til ruteren. Dette fungerte helt greit og ga også tilgang til definerte filer og foldere vha ett web grensesnitt, hvis man hadde bruk for det (kan være kjekkt å ha tilgang på egne filer når man feks er på jobb, eller reiser). Men jeg syns løsningen var ufiks for vanlig hjemmebruk.

Da jeg etterhvert trengte mer lagringplass på den bærbare maskinen kjøpte jeg meg en NAS, dvs en harddisk som man kobler med nettverkskabel rett i trådløsruteren. Akkurat som en USB disk, bare at den da blir tilgjengelig for de maskinene som kobler til trådløsruteren. Denne disken har også en skriverruter slik at du kan koble til en skriver. Dvs at alle maskiner på det trådløse nettverket også har tilgang til skriveren (du administrerer selv hvilke maskiner som har tilgang).

Hvis du er avhengig av å ha kontinuerlig tilgang på enkelte mapper og filer på andre maskiner så kan du "mappe" mappene over til NASen. Feks har jeg "mine dokumenter" på alle maskinene her hjemme på NASen, dvs at alle har tilgang på alle sine "mine dokumenter". Vi legger også alle bilder og videoer, lydbøker og musikk på NASen slik at det blir tilgjengelig for alle.

Du kan også legge opp til faste backup fra maskinene hvis du ønsker det. En annen fordel er jo at du kan stue trådløsruteren og NASen langt bort hvor du vil, du slipper å tenke på hele greia, og du kan koble den rett til en enkelt maskin, i likhet med en USB disk, hvis du ønsker det.

Tror du får NAS for under 1000,- lappen på Elkjøp eller tilsvarende.

-----------------------------

Hvis du "bare" skal ha tilgang på andre mapper så må du høyreklikke mappene som skal deles og velge "sharing", følg veiviseren videre. Det kan hende at det må gjøres endringer i oppsettet på trådløsruteren, men da må du nesten gå litt mer detaljert til verk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vista og XP pc-er på samme nettverk kan få problemer med å finne hverandre. Det skyldes først og fremst fordi standard arbeidsgruppe under Vista er Arbeidsgruppe, mens under XP er det Mshome. For å bytte navn på arbeidsgruppen i XP, høyreklikk på Min datamaskin, velg Egenskaper, Datamaskinnavn-fanen, og trykk Endre. Skriv Arbeidsgruppe i feltet for Arbeidsgruppe. Trykk på OK to ganger.

Fant det her: http://www.idg.no/kunnskapssenter/programv...rticle55096.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.