Gå til innhold
Fiskersiden

Tjuvfiske etter sjøørret og "skuddpremie" på gjedde


sigge79
 Share

Recommended Posts

Ikke akkurat overasket.... Har sluppet å betale for fiskekort siden jeg primært fisker etter gjedde, båt får jeg også låne gratis (sier seff ikke at jeg slipper alt ut igjen).

Har ved flere anledninger prøvd å prate litt fornuft til grunneierne i området, men de ser ikke poenget med å bevare de store gjeddene i vassdraget. Selv etter en stor periode med utfisking de hadde ved slutten av 80 tallet som førte til at alle de store gjeddene ble kakka. Da sleit de i over 10 år med meeeengder med små gjedder (2-3kg). Og en enda større trussel for ørreten. Hva skal man si når de ikke en gang lærer av egne feil?

Statusen på gjedda nå ser heldigvis ut til å ha en noe jevnere fordeling, med en og annen større gjedde, men det spørs hvor lenge det varer med den fantastiske konkurransen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat overasket.... Har sluppet å betale for fiskekort siden jeg primært fisker etter gjedde, båt får jeg også låne gratis (sier seff ikke at jeg slipper alt ut igjen).

Har ved flere anledninger prøvd å prate litt fornuft til grunneierne i området, men de ser ikke poenget med å bevare de store gjeddene i vassdraget. Selv etter en stor periode med utfisking de hadde ved slutten av 80 tallet som førte til at alle de store gjeddene ble kakka. Da sleit de i over 10 år med meeeengder med små gjedder (2-3kg). Og en enda større trussel for ørreten. Hva skal man si når de ikke en gang lærer av egne feil?

Statusen på gjedda nå ser heldigvis ut til å ha en noe jevnere fordeling, med en og annen større gjedde, men det spørs hvor lenge det varer med den fantastiske konkurransen....

Synes det er helt håreisende at Grunneiere som ikke har en drit peil på fiske forvalting skal ha lov til å forvalte så mye som en sølepytt!

Mange tullinger av inkompetente grunneiere som ønsker få ned gjedde bestenden hist og pist som har gjort den store feilen å ta de store gjedden, med det resultatet det blir. Selv de grunneiere med nisselua tredd lengst ned over øra burde vel ha fått med seg at dette er ris til egen bak nå!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Synes det er helt håreisende at Grunneiere som ikke har en drit peil på fiske forvalting skal ha lov til å forvalte så mye som en sølepytt!

Vi vil vel ikke gripe inn i den private eiendomsretten, vil vi vel. Det var da makan til sovjetstatløsning,da, som ble antydet som et alternativ ! :)

(Forøvrig deilig å lese innlegg fra (de fleste av) dere alle igjen. Jeg har desverre gått glipp av dere en fire ukers tid, da jeg holder på å bygge meg hus, men har tid noen timer i kveld til å sveipe innom dere. Det skal bli spennende lesning, tenker jeg :) )

Endret av Bad2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.