Gå til innhold
Fiskersiden

agn eller pimpel til ørret?


Trout-fisher
 Share

Recommended Posts

Agn eller pimpel til ørret:

Min erfaring etter ørret på isen er at det er best med mormyshka, agnet med maggot/fjærmygg evt. meitemark hvis det ikke er for kaldt. Og ørreten er sky når man fisker på isen, er en fordel å bore ferdig flere hull på forhånd, og ikke trampe/løpe rundt for mye på isen når man fisker etterpå.

De beste isfiskenettbutikkene finner du her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man fiske ørret fra 0,5kg og opp til flere kg, så ville jeg ha meita med agnfisk pluss fisket aktivt med lakepilk agnet med fiskebiter. Det har i hvertfall jeg og flere kompiser fått bra med ørret på om vinteren. Fisk gjerne i mørket også. Mort, harr, abbor og lakekjøtt har gitt ørret på isen.

Har flere ganger merket at ørreten er mer agressiv enn lake og gjedde på steder der de går sammen, og små ørret på under kilon har kastet seg på lakepilker på 100-200g med fiskebiter på en 2/0-treble krok!

Ellers er fiske med balansepilk et godt tips. Har sett bra isfangst på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker helst med en litt stor myshka (kjøp en med stor og kraftig krok). Farge har lite og si men jeg fisker aller helst med en selvlysende en med store svarte øyne. Agner med et par røde maggot. Snøre: 0.20. Bruk en liten myk stang med snelle (kan være vanskelig å lande stor ørret med henda!).

Ellers så funker vel strengt tatt det meste til ørreten. I store vann med mye byttefisk er agnfisk best, i små overbefolkede vann funker kanskje en pimpel bedre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pimpel eller mark som agn er vel metodene jeg mener har fungert best for meg, så ja takk begge deler er vel svaret på originalspørsmålet. Noen ganger fungerer det ene bedre enn det andre, andre ganger motsatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Vær opps på at det ikke er lov til å benytte mere en en stang eller en pilkestikke pr. fiskekort i Romeriksåsen.Ståsnører er heller ikke tillatt.

Det er sportsfiske vi er ute etter og ikke matauke.

Ellers er det jo glimrende å ta ørret på isen der oppe, om vinteren kan jo man jo komme seg inn et stykke i skogen med bil.(40kr.bomavgift)

PS.Håper du har like mange fiskekort som stikker på isen, Stangtuppen.

Glemte vist tråden her helt.[:I] Bruker veamark og myska etter ørreten.

Hilsen Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeregler fra RFA

Fiskekortet gjelder bare for de soner og den tiden som det er krysset av for. Døgnkort gjelder i alle soner.

Kortet er personlig.

Kortet gjelder for isfiske og fiske med stang fra land med mindre annet er opplyst. Fiske fra båt/kano er tillatt i Storøyungen og Djupøyungen.

Det er forbudt å bruke oter og faststående redskap, f.eks. line eller garn

I bekker og elver er alt fiske forbudt i oktober måned av hensyn til gytefisken. Forbudet gjelder også innenfor en sone på 100 meter fra inn- og utløpsos.

Ørret som er kortere enn 25 cm skal settes levende, og så vidt mulig uskadd, ut igjen

Fiske med levende fisk som agn er forbudt.

§

Dette er regler fra RFA sine Webbsider.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av stangtuppen

Fiskeregler fra RFA

Fiskekortet gjelder bare for de soner og den tiden som det er krysset av for. Døgnkort gjelder i alle soner.

Kortet er personlig.

Kortet gjelder for isfiske og fiske med stang fra land med mindre annet er opplyst. Fiske fra båt/kano er tillatt i Storøyungen og Djupøyungen.

Det er forbudt å bruke oter og faststående redskap, f.eks. line eller garn

I bekker og elver er alt fiske forbudt i oktober måned av hensyn til gytefisken. Forbudet gjelder også innenfor en sone på 100 meter fra inn- og utløpsos.

Ørret som er kortere enn 25 cm skal settes levende, og så vidt mulig uskadd, ut igjen

Fiske med levende fisk som agn er forbudt.

§

Dette er regler fra RFA sine Webbsider.......

Dette stemmer ja. Men med stang gjelder nok den du holder i hånden og ikke de som ligger på isen. Disse blir regnet som faststående redskap.Dette er den forståelse jeg har fått i fra oppsynsmann.

Skriver inn dette for å opplyse fra fisker til fisker, og ikke henge ut noen.

Mvh Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.