Gå til innhold
Fiskersiden

Oteren er tilbake!


permagnar
 Share

Recommended Posts

Det har vore utrulig kjekt å sjå oteren dukke opp igjen dei siste åra. Har ikkje sett noko her i Hordaland, men på Nordvestlandet har eg hatt gleda av å sjå fleire. Seinast i sommar kom det luntande eit ungdyr gjennom hagen hans far på Runde. Eg stod i kjellardøra og såg han passere på halvannan meter avstand. Skulle gjerne huska at kameraet låg på i gripeavstand då :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble for noen år siden fortalt at det var endel oter i Nordhordland av en dame .

Hun hadde sett det flere ganger selv .

Jeg trodde henne ikke og tenkte at hun ikke kunne se forskjell på mink og oter :blink:

Har du først sett både mink og oter er det rimeleg greitt å sjå forskjel, men til dess kan det vel skje :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de gangene jeg har sett oteren i gaula å det er mange ganger,

jeg mener at det er bra å se den får den følger etter laksen å det betyr at det e laks

på elva. å som regel blir det laks på meg å da :blush:

Endret av mao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble for noen år siden fortalt at det var endel oter i Nordhordland av en dame .

Hun hadde sett det flere ganger selv .

Jeg trodde henne ikke og tenkte at hun ikke kunne se forskjell på mink og oter :blush:

Kan skrive under på at dette med mye oter i Nordhordland. Har observert mange oter de siste årene på familiegården vår. For et par år siden traff jeg på et oterpar med tre unger som koste seg i elven vår. Selv om de er en trussel mot SØ i elven, er jeg glad for mangfoldet i naturen tar seg opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oteren har vært etablert på kysten av Sogn og Fjordane i alle fall i 10 - 15 år nå. Minkbestanden har gått tilbake som en følge av dette. Ellers har de hatt en del problem med oteren i Gaula (S og Fj). Oteren starter på toppen av laksetrappa og jager laksen ned igjen. Les mer om det her:

http://www.firda.no/nyhende/article2850304.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.