Gå til innhold
Fiskersiden

modifiserte sideplanere


sage
 Share

Recommended Posts

Har lest flere steder at det er smart å kjøre med modifiserte yellowbird sideplaner? Hvilken modifisering er det snakk om. Har selv 2 stk yellowbird som funker sånn passe.

bytte klyper til Scotty hvis det ikke er det på dem.... må bøye bøyla litt opp og frem for å forandre på trekkpunktet.

hadde jg vært deg så hadde jeg kastet den eller brukt dem til bokstøtter, synes selv di er bare dritt :hailfs: kjørt med mange typer, yellow bird, grizly, etc.

kjører nå 4 stk pajk, white shark... er di beste jeg har prøvd hittil, 5" tomic, kussamo, drar det uten prob!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bytte klyper til Scotty hvis det ikke er det på dem.... må bøye bøyla litt opp og frem for å forandre på trekkpunktet.

hadde jg vært deg så hadde jeg kastet den eller brukt dem til bokstøtter, synes selv di er bare dritt :) kjørt med mange typer, yellow bird, grizly, etc.

kjører nå 4 stk pajk, white shark... er di beste jeg har prøvd hittil, 5" tomic, kussamo, drar det uten prob!

Et par fiskekompiser av meg i Kongsberg har tatt ut white shark paravanerne sine og lagt dem igjen hjemme :)

Hadde store problemer med at de "dykker" og løser ut "scotty" klemmene pga vannmotstanden. Har prøvd å stille "bøye" festet på dem, men det fungerte dårlig. Skal jo sies at det har vært problemer med 2 av 6 stk, så de kan jo vært feil produsert... :P

Har byttet til offshore paravaner vi nå med scotty klemmer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med mange paravaner er at ikke tyngdepunktet er lagt langt nok bak. Eksperimenterte mye med mine hjemmelagde pontongparavaner, og fikk de først til å gå perfekt i all slags vær når de ble blyet ekstremt hardt i bakkant på ytterste fjøla, dvs fra motsatt side av hva snørepresset kommer fra. Problemstillingen blir fort mye av den samme når det gjelder rene stangparavaner, men vær klar over at intet tre vokser inn i himmelen, dvs man kan ikke forlange at knøttsmå paravaner skal dra digre dyptgående vobblere i allslags vær. Da får man konsultere sin Einstein. Noen tror fortsatt at en dvergspissmus kan grisebanke en sibirtiger. Når det gjelder utløsere er uansett Scotty sine uovertrufne, med mindre man gidder å rigge Black Marine eller Aftcos Goldclip.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par amrikanskproduserte som har løse vektkuler inne i plastramma.

Har hatt minimalt med dykkeproblemer med dem, kan faktisk ikke huske at de noen gang har dykka under normal bruk. Bare synd at trekkrafta er litt begrensa. Går greit med 5"-6" tommere og ting som trekker tilsvarende, men paravaner og djuptgående greier funker bare til nød i lav fart. Husker ikke navnet i farta da..

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med mange paravaner er at ikke tyngdepunktet er lagt langt nok bak. Eksperimenterte mye med mine hjemmelagde pontongparavaner, og fikk de først til å gå perfekt i all slags vær når de ble blyet ekstremt hardt i bakkant på ytterste fjøla, dvs fra motsatt side av hva snørepresset kommer fra. Problemstillingen blir fort mye av den samme når det gjelder rene stangparavaner, men vær klar over at intet tre vokser inn i himmelen, dvs man kan ikke forlange at knøttsmå paravaner skal dra digre dyptgående vobblere i allslags vær. Da får man konsultere sin Einstein. Når det gjelder utløsere er uansett Scotty sine uovertrufne, med mindre man gidder å rigge Black Marine eller Aftcos Goldclip.

Prøvd kalagenda paravanene og de funker såder, kjøpte noen lignende av Laffen/Hareide i høst og disse går suverent, er bittelitt større enn Kalagenda. Drar fin fint paravaner, VK flasher osv i rufsete vær. Eneste jeg ikke likte med de er den bakeste klypa så den er skiftet ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ørlite poeng i denne sammenhengen er at man neppe er kritisk avhengig av lokkeskjeer i form av dodgere/flashere i de øvre vannlag, ergo i sammenheng med overflateparavaner eller planerboard. Dermed blir fort bøygen motstanden fra hakeskjea til større vobblere. Har personlig aldri her hjemme opplevd at fisken har vært så sky at den både må ha varene servert på minst ti meters dyp OG minst 25 meter til siden av båten, men ser selvsagt nytten av denne komboen i Østersjøen, der komboen blyparavan på overflateparavan har gitt fisk. Komboen overflateparavan og Dipsy med fullt følge i form av flasher og agn blir dog litt for mye...

Om man på død og liv vil fiske med dette bør man heller kjøre drøye planerboard, harde utløsere og håpe på brutale hogg fra ditto fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par fiskekompiser av meg i Kongsberg har tatt ut white shark paravanerne sine og lagt dem igjen hjemme :)

Hadde store problemer med at de "dykker" og løser ut "scotty" klemmene pga vannmotstanden. Har prøvd å stille "bøye" festet på dem, men det fungerte dårlig. Skal jo sies at det har vært problemer med 2 av 6 stk, så de kan jo vært feil produsert... :)

Har byttet til offshore paravaner vi nå med scotty klemmer....

har hatt ett tilfelle hvor jeg har fått dykking, det var på skrå i medsjø hvor ei bølge kom og slo den under.. ellers så har det vært problemfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt ett tilfelle hvor jeg har fått dykking, det var på skrå i medsjø hvor ei bølge kom og slo den under.. ellers så har det vært problemfritt.

- Det kan nok tenkes Frode at akkuratt de paravanene de kjøpte hadde en feil, de andre fungerer jo greit !

Blyer ikke ned mer enn 30g når jeg kjører med wobblere og sluker. Bruker mest bomber og tomic i 4" og 5". Alt annet som skal ned i dypet blir sendt ned med en dipsy diver eller dyprigg.

Bruker mye paravaner fordi båten min ikke er egnet for planerboard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Det kan nok tenkes Frode at akkuratt de paravanene de kjøpte hadde en feil, de andre fungerer jo greit !

Blyer ikke ned mer enn 30g når jeg kjører med wobblere og sluker. Bruker mest bomber og tomic i 4" og 5". Alt annet som skal ned i dypet blir sendt ned med en dipsy diver eller dyprigg.

Bruker mye paravaner fordi båten min ikke er egnet for planerboard.

har mast og bord jeg men kjører med paravaner, liker det best... jeg får mere fisk på det enn på bord..

så lenge det er lov med kun 4 stenger på Mjøsa er det minst jobb med paravaner.. vil jo ha noe på rigg å :P

lite vits synes jeg å kjøre bord med bare ei stang på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ørlite poeng i denne sammenhengen er at man neppe er kritisk avhengig av lokkeskjeer i form av dodgere/flashere i de øvre vannlag, ergo i sammenheng med overflateparavaner eller planerboard. Dermed blir fort bøygen motstanden fra hakeskjea til større vobblere. Har personlig aldri her hjemme opplevd at fisken har vært så sky at den både må ha varene servert på minst ti meters dyp OG minst 25 meter til siden av båten, men ser selvsagt nytten av denne komboen i Østersjøen, der komboen blyparavan på overflateparavan har gitt fisk. Komboen overflateparavan og Dipsy med fullt følge i form av flasher og agn blir dog litt for mye...

Om man på død og liv vil fiske med dette bør man heller kjøre drøye planerboard, harde utløsere og håpe på brutale hogg fra ditto fisk.

Ser på flasher rett under overflaten som riktig så effektivt i litt kaldt vann og med agn som ikke har egen bevegelse, Den Stive, Anchovy o.l. Men tror nok som deg at det er bedre med skikkelig bord om en skal ha både X og Y. Gode sideparavaner drar X eller Y, men ikke begge deler, da er det i såfall i sneglefart :P

Uansett er det ikke til å komme vekk fra at det finnes mye SKRAP paravaner der ute og at en paravan ikke er konstruert til å dra samme lasset som et bord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.