Gå til innhold
Fiskersiden

Råd on utstyr til fluefiske etter sjøørret i sjøen


Sean
 Share

Recommended Posts

Jeg er helt ny i gamet når det kommer til fluefisket og har etter lang tid bestemt meg for å prøve med flue etter sjøørreten i sjøen (har nettopp meldt meg på ett kastekurs). Det er i den forbindelse att jeg søker råd hos noen av dere som sitter på mye mer kunskap en meg når det kommer til flyefiske.

Det hadde ikke vert feil om det gjikk ann å bruke utstyret til Havabbor i tilegg til Sjøørret.. :-)

Vilke snøre klasse bør jeg velge? Jeg har selv tenkt på #7 eller #8, eller blir dette litt drøyt?

Dette er stangen og snellen jeg har sett meg ut:

Stang:HMS Scandinavian Saltwater 9,3`/#7-8 eller Bluewater2 Macabi 3-delt 9`/#7-8

Snelle: Scierra XDP fluesnelle #7/9

Endret av Sean
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en stang klasse 6/7 og en guideline reelmaster. Du kan bruke samme stangen til havabbor som til sjøørret. Hvis du skal fiske i mye vind så bør du gå for en litt kraftig stang (8). Jeg liker ikke å fiske med overdimensjonert utstyr, derfor bruker jeg en 6/7 og bruker heller slukstanga hvis det er mye vind.

Jeg er ikke en erfaren fluefisker, men jeg har pisket mye etter sø den siste tiden. Sjøørretfiske med flue er kanongøy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt ny i gamet når det kommer til fluefisket og har etter lang tid bestemt meg for å prøve med flue etter sjøørreten i sjøen (har nettopp meldt meg på ett kastekurs). Det er i den forbindelse att jeg søker råd hos noen av dere som sitter på mye mer kunskap en meg når det kommer til flyefiske.

Det hadde ikke vert feil om det gjikk ann å bruke utstyret til Havabbor i tilegg til Sjøørret.. :-)

Vilke snøre klasse bør jeg velge? Jeg har selv tenkt på #7 eller #8, eller blir dette litt drøyt?

Dette er stangen og snellen jeg har sett meg ut:

Stang:HMS Scandinavian Saltwater 9,3`/#7-8 eller Bluewater2 Macabi 3-delt 9`/#7-8

Snelle: Scierra XDP fluesnelle #7/9

Ser frem til tips fra de erfarene på dette feltet jeg også...skal ut å prøve SØ snart jeg også, utstyr som er tiltenkt dette er :

Vision GTFour #8, 9'

Vision XLA Antireverse 89

Vision Extreme Dist. Interm.

Håper dette vil gjøre fiske til en glede..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg er helt ny i gamet når det kommer til fluefisket og har etter lang tid bestemt meg for å prøve med flue etter sjøørreten i sjøen (har nettopp meldt meg på ett kastekurs). Det er i den forbindelse att jeg søker råd hos noen av dere som sitter på mye mer kunskap en meg når det kommer til flyefiske.

Det hadde ikke vert feil om det gjikk ann å bruke utstyret til Havabbor i tilegg til Sjøørret.. :-)

Vilke snøre klasse bør jeg velge? Jeg har selv tenkt på #7 eller #8, eller blir dette litt drøyt?

Dette er stangen og snellen jeg har sett meg ut:

Stang:HMS Scandinavian Saltwater 9,3`/#7-8 eller Bluewater2 Macabi 3-delt 9`/#7-8

Snelle: Scierra XDP fluesnelle #7/9

Hei

Jeg har laget en tråd om dette på et annet forum, håper det kan være til hjelp. Står litt om utstyr der også:

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=5706.0

Har prøvd stanga du nevner og jeg kjenner til snella, begge deler er meget bra. Men vurder stanga heller i 6/7 hvis ikke det er usedvanlig mye vind der du skal fiske mest. Mener at 6/7eren tåler endel vind fra før og det er mye gøyere å få fisk på den. Men smaken er som baken, jeg ville helt klart gått for 6/7 stang. Scierra har masse bra stenger og sneller. Har to stenger selv og er knall fornøyd!

Mvh

Toggi

Endret av Torghino
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.