Gå til innhold
Fiskersiden

Hvorfor graver ørreten seg ned om vinteren?


 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg dykket et nattdykk i Limavannet her på Sørvestlandet for en uke siden. Der så jeg flere ørret som hadde gravd seg ned i mudderet. Den mest ekstreme sto med litt av halen opp av bunnen som en rar plante. Snodig at den får puste. Den var i live siden den for avgårde i en muddersky da jeg tok den i halen. Har også sett en røye stå på samme måten, men da var jeg så dum at jeg tok den på halen FØR jeg tok bilde...........

Noen som har hørt om slike "gravørret" før og eventuelt har en forklaring på hvorfor den graver seg ned?

Her er link til bildet av ekstremisten og en som ikke var fult så nedgravd.

'>http://www.uwphoto.no/detail.asp?PRODUCT_ID=rsv057cd033

http://www.uwphoto.no/detail.asp?PRODUCT_I..._ID=rsv057cd035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det ha noe med at ørreten kanskje graver seg ned for å beskytte seg mot kulde eller rovdyr. I og med at fiskene på bildene er små og sårbare for andre rovdyr. Eller fordi dem er på jakt etter andre dyr og organismer i bunnmaterialet. Eller så kanskje ørreten graver seg ned for å hindre at den blir tatt av strømmen...

Hvem vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Truls

Kan det ha noe med at ørreten kanskje graver seg ned for å beskytte seg mot kulde eller rovdyr.

Denne teorien vil eg vel utelukke her. Det aktuelle vannet er kjent for sin store mengde tusenbrødre. Særlig kaldt er det heller ikke.

Ganske interessante bilder foresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av svenna

Det er kjent at ørret under 20-25cm gjemmer seg for større fisk om vinteren, men nede i mudderet ... Dere skremte dem ikke når dere dykka?

Nei, det var under nattdykking, og da er ørreten rimelig rolig.Selvfølgelig for de avgårde hvis du tok på dem, men ellers lå de helt i ro. Så mange som bare hadde gravd seg delvis ned. Det var ingen strøm i området og jeg tror heller ikke det finnes noe større fisk der som kunne spise dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.