Gå til innhold
Fiskersiden

Montering av planerboard snelle på T-top


dessmo
 Share

Recommended Posts

Er ferdig med å rigge båten med elektronikk, og skal nå begynne med trolling utstyret. Downriggerne kommer jeg til å montere på ”gimbals” i stangholderene nedfelt i siden på båten.

Tenkte jeg også skulle montere en planer board snelle som muligjorde bruk av planerboard på begge sider. Har ingen erfaring med planerboard fra før, så jeg trenger litt kyndig veiledning. Kommer ikke til å bruke mer en planerboard av gangen. Regner med jeg kan montere snellen rett på T-toppen og derved klare meg uten mast. Jeg antar midt på foran eller bak er de mest aktuelle stedene. Bak kan snøre kanskje komme i konflikt med stenger etc, og foran har jeg ingen stangholdere for bruk sammen med planer board. Permanente stangholder foran vil også skygge for radaren. Kan jeg for eksempel montere snellen foran og bruke de 4 stangholderne akter på T-toppen for stenger som brukes sammen med planerboardet? Noen som har noen anbefalinger/tips??? Her er noen bilder av båt/T-top.

45415_s.jpg

45412_s.jpg

45413_s.jpg

45414_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Vannvittig pen båt!

Monter snellene i forkant av stangorgel - på siden. Så monterer du en trinse foran der igjen som planerboard lina kan løpe igjennom. På denne båten trenger du ingen mast :)

Ønsker du et tilbud på Grizzly planerboard er det bare å ta kontakt.

Lykke til - dette blir BRA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannvittig pen båt!

Monter snellene i forkant av stangorgel - på siden. Så monterer du en trinse foran der igjen som planerboard lina kan løpe igjennom. På denne båten trenger du ingen mast :)

Ønsker du et tilbud på Grizzly planerboard er det bare å ta kontakt.

Lykke til - dette blir BRA!

Satser vel på en Big Jon tenker jeg. Tenkte jeg skulle klare meg med en snelle som kunne brukes på begge sider, men det er vel like greit å montere to.

Har absolutt ikke peiling på hva du bør gjøre.

Men du har en kanonlekker båt!

Litt misunnelig!!

Tar du med deg folk fra gamlelandet ut på fisketur, hvis de dukker opp på besøk?

Det lar seg vel ordne dersom vær og tid tilater det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør med to sneller ja. Enklere å styre båten også. Det er delte meninger om man skal bruke dacron eller tykk mono på snellene. Jeg foretrekker mono, da det er endel strekk i det som sørger for at boardsa går jevnere og mindre hakkete i vannet. Dette fungerer dessuten som en sjokkdemper under fiske i høy sjø. I tillegg innbiller jeg meg at det kroker bedre også, da snora holder seg jevnere stram. Synes også at utløserne glir bedre ut, samt at tykk mono jevnt over er mer slitesterk. MEN; pass på at man ikke sveiver inn planerboarda under press med mono. Resultatet kan nemlig bli spolesprengning. Sene i tykkelse på rundt 1,4 mm har funka bra. Endel bruker gjerne en stor isopordupp nederst mot planerboardet for å unngå at utløserne setter seg fast i hempa mot planerboardet. Sjøl bruker jeg en liten rustfri karabinkrok ytterst på lina. Om man har høy mast eller spolene befinner seg litt klønete til er det også en ide å ha ei snor festet ved stalinorgelet med en karabinkrok klipset fast på lina. Dermed blir det enkelt å dra til seg lina når man skal klipse fast snøreutløsere.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei!

Har du fått fikset planer snellen?

Big jon har som du skriver fine produkter med bra kvalitet.

Bildet av båten er borte så jeg vet ikke hvordan rörene går, men det finnes hundrevis av welding companies som eventuellt hjelper deg med å tilpasse din T-top så det ser pent ut.

Uansett om du bare skal fiske men ett planerboard om gangen så skulle jeg montert to sneller, blir mer symmertrisk(om det betyr noe) og er klart rigget for to boards.

Siden bildene er borte, hva slags båt er det?

Holder selv på å kjöpe meg en trollingbåt over there.

Kör hårdt.

Kjell-Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvor bildene er blitt av, men her ser du noen bilder av løsningen jeg valgte http://forum.trollingfiske.org/viewtopic.php?t=779

Båten er en SeaPro 228 CC. Dollerkursen er vel bra om dagne mtp å importere fra USA. Husk bare på at båten MÅ være CE merket ellers så støter du på problemer i tollen. Jeg skal ha båten med meg hjem om noen år, så den er lever CE merket fra produsenten. Ellers så finnes det vel noen firmaer her so CE merker i ettertid. Hva slags båt er du på jakt etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvor bildene er blitt av, men her ser du noen bilder av løsningen jeg valgte http://forum.trollingfiske.org/viewtopic.php?t=779

Båten er en SeaPro 228 CC. Dollerkursen er vel bra om dagne mtp å importere fra USA. Husk bare på at båten MÅ være CE merket ellers så støter du på problemer i tollen. Jeg skal ha båten med meg hjem om noen år, så den er lever CE merket fra produsenten. Ellers så finnes det vel noen firmaer her so CE merker i ettertid. Hva slags båt er du på jakt etter?

Hei!

Ce merket eller ikke, spiller ingen större rolle her i Sverige hvor jeg bor.

Alle forsikringsselskaper anbefaler at båten er CE merket, men de fleste har ikke det som noe krav.

Jeg har kjöpt en Cobia 23WA 1997 modell. den er 25,6 for lang og tåler mye sjö.

Jeg har bilder av båten på min data, men nå har jeg ikke noen server å hoste de på så jeg får ikke vist frem den.

Motoren som sitter på den nå er en 225hk yamaha 2 takt med ny powerhead. tanken er vel at det skal sitte en twin montage 115hk firetakter senere men dette får vente til jeg får inn litt mer penger :-)

Regner med å få hit båten noen gang i mitten på Mai.

Utstyr er også bestillt fra USA og kommer en måned tidligere sammen med vår nye familiebil fra USA.

Har noen av dere en server å hoste bilder på så kan jeg maile over dem.

Bra lösninger på din riggin der.

Fin fin trollingbåt.

Mvh

TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.