Gå til innhold
Fiskersiden

Bom, søkke og fortom


alek
 Share

Recommended Posts

Hallais

Jeg lurer litt på montering av fiskeverktøy på fortommen.

har fått påspolt 650m PP 0,32 og mange meter 0,80 som Top Shot på min TLD 20.

Det jeg lurer på er hvordan monterer jeg bom og søkke?

Fester jeg bommen direkte på fortommen? Med en snappvirvel?

Er top shot akkurat det samme som fortom?

Har kjøpt noen str.1 snappvirvler.

Synes å ha blitt lært til å feste søkket i egen fortom under bommen, og ikke i selve bommen. Dette for ikke å miste hele redskapet hvis søkket henger seg fast i bunn.

Har et par bommer med slep som jeg gjerne vil præve til helgen.

Alek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapp og enkel forklaring. Se for deg bommen som en liggende L med det korte benet opp. i Den øverste enden fester du snøret fra stangen. (Dette kan være multisene direkte, men de fleste velger en topshot av kraftig mono (5-15 meter avhengig av hvor mye stein, vrak osv det kan være på bunn) mellom multien og bommen)

Topshot er ikke det samme som fortom, men en forlengelse av hovedsnøret som både utgjør litt støtdemping fordi monoen ikke er så stum som multien og den tåler bedre slitasje mot stein og annet enn ultien.

Tilbake til den liggende L: i vinkelen fester du søkket. Dette kan du godt gjøre med en stump litt tynnere mono om det er kjipe bunnforhold med sjanse for å feste seg eller du kan feste rett i bommen om bunnforhold er ok.

I den lange enden av din liggende L fester du en fortom på alt fra noen cm til en meter eller to og trer evt innpå pynt og lsanger osv og så krok i enden.

Valgfritt å bruke snapvirvel mellom topshot og bom - jeg knyter som regel direkte i bom da jeg har en ting mindre som kan skjære seg (at snapvirvelen åpner seg, knekker eller lignende)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapp og enkel forklaring. Se for deg bommen som en liggende L med det korte benet opp. i Den øverste enden fester du snøret fra stangen. (Dette kan være multisene direkte, men de fleste velger en topshot av kraftig mono (5-15 meter avhengig av hvor mye stein, vrak osv det kan være på bunn) mellom multien og bommen)

Topshot er ikke det samme som fortom, men en forlengelse av hovedsnøret som både utgjør litt støtdemping fordi monoen ikke er så stum som multien og den tåler bedre slitasje mot stein og annet enn ultien.

Tilbake til den liggende L: i vinkelen fester du søkket. Dette kan du godt gjøre med en stump litt tynnere mono om det er kjipe bunnforhold med sjanse for å feste seg eller du kan feste rett i bommen om bunnforhold er ok.

I den lange enden av din liggende L fester du en fortom på alt fra noen cm til en meter eller to og trer evt innpå pynt og lsanger osv og så krok i enden.

Valgfritt å bruke snapvirvel mellom topshot og bom - jeg knyter som regel direkte i bom da jeg har en ting mindre som kan skjære seg (at snapvirvelen åpner seg, knekker eller lignende)

Takker

Har noen ferdiglagde slep med ca 60cm langt snøre på, men gummislanger og perler på. Dim 0,90cm.( tror det var norwegian tackles)

Trenger jeg lengre? altså 1-2 meter?

Eller er dette bare etter smake og behag?

Så jeg kan feste søkket i en litt tynnere monosene under bommen hvis jeg er litt usikker på bunnforholdene.

Tror jeg går for den løsningen, noen cm med tynnere mono.

alek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode råd.

Nytt spm

Skel sette på 0,47 mono på snellen til en kompis.

Hvilken knute bruker man til å spleise to 0,47 ender? har nemlig 2x250m ruller som skal på.

Finnes det noen bilder,forklaringer på knutene?

alek

(og ja, jeg vet det ikke er så veldig bra md 0,47mono til havfiske, men han har ikke råd til multi før neste lønning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.