Gå til innhold
Fiskersiden

Ascension 08


MR
 Share

Recommended Posts

Da er årets Ascension tur unnagjort, denne gangen ble det IKKE bomtur :) .

Denne gangen var vi 8 mann inklusive kameramann Pierre, kun to var "ferske" Oddvar og Tom Roger, resten har vært der en eller flere ganger før. Merker tydelig at "gamlegutta" begynner å bli litt blaserte. Mindre YF, rainbowrunner, dorado, wahoo, amberjack og blackjack begynner å bli "rutine". Sixgillen begynner også å bli mindre interressant, det er mer og mer marlin som gjelder.

Vi lar oss likevel imponere over kreftene og hastigheten på all fisken der nede sammenlignet med hjemme, det er mange divisjoner i mellom. :). Amberjack og Black Jack på 8-10kg er knallfint sixgill agn, men de fighter som GT på samme størrelse så det er jo artig tidsfordriv innimellom. (Den var kvalm!!!)

Totalt fikk vi 7 marlin og 4-5 sailfish, største på ca. 500lb, det var mye sail men vi bruker stort agn så det er få som sitter. Rune mistet en marlin på 6-700lb etter ca.25min. , det var surt, men han fikk plaster på såret dagen etter med en på 350lb. VI hadde i starten mange marlin oppe, men de var ikke interressert i å bite, frustrerende. Jeg var likevel heldig denne gangen og fikk 3 marlin og 2 sail de 2 dagene jeg var ute alene, største på 450-500lb. Den ene sail`en var på 20lb stanga med Torsa 30, artig! Litt uvanlig denne gangen var at det var relativt lite YF, spesielt de større utgavene selv om Per perset med en på 105lb. Jeg perset også på wahoo med en mega på 80-90lb, dessverre på tungt utstyr, men den maktet 50-100m utras på marlinutstyret det er ikke værst!

Vi fisker nå kun stand-up, stolstengene har hengt i cabinen, deilig ;) .Endelig har vi stand-up utstyr som fungerer og går utenpå det meste, inklusive den hjemmelagede xxl-Black Magicen i aluminium.Sjøl om det er ekstremt kraftig utstyr er det en helt annen feeling sjøl med mindre fisk når det er stand-up.

Hvis noen skulle ønske å være med neste år så må jeg nok skuffe, da har jeg et luksusproblem og kan fylle opp 3 turer.

Det ser imidlertid ut til at vi også kjøper en ny båt som skal gå på Kapp Verde, den er klar fra april neste år. Det skal bli største og beste båt der nede. Ascension og Kapp Verde utfyller hverander veldig bra både når det gjelder sessong og fiske. Fiske på Kapp Verde er ikke like variert og heller ikke samme mengde. Marlin er også mindre i størrelse, men treffer du på rette uka er det ikke noe stede i verden som leverer samme antall blue marlin. "Verdensrekorden" med antall marlin på en dag er bl.a. derfra med 20 stk. på en dag, i fjor ble det 2 ganger tatt 14 på en dag fra samme båt. Dette skal vi slå, Matthias har noen ess i armen B) . Vi vil også der få topp stand-up utstyr, Matthias har bestilt et par xxl-BM plater til av meg, finnes ikke noe bedre på kloden påstår han med flere, så takk for det.

Det er også lettere å komme seg til Kapp Verde, og prisen blir sannsyneligvis noe lavere. Toppsesong er midten av april til midten av juli, men det er som regel bra fiske til slutten av september.

PS regner med at DVD`n er klar utpå høsten.

God helg og drøm søtt :D

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du regner vel ikke med at vi tror deg uten bilder Morten...??

Nytter ikke bare å snakke om en DVD som "skal komme" - sleng ut en teaser og to da :P

Det ble litt for lite tid til foto denne gangen, men jeg har noe hvis en eller annen kan ta i mot på mail og legge det ut. Fryktelig mye jobbe å fikse sjøl for en "gammal mann" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba!

Håper ikke det er den globale greia som påvirker tunaen, samme inntrykk i Kenya ikke så mye yellow fin i år, men svingninger i innsig av fisk varierer jo.

Du snakker om black m fra capt harris ikke sant..

Sender over noen plugger før neste sesong også, vi fikk inn noen sail/marlin plugger hvor hodet var laget i glassklar silikon og de fiska enormt godt, problemet var at de smelta etter noen dager. mulig sola, saltet etc.

Jobber med en ny legering som holder..

Når det gjelder sailen har jeg sluttet å prøve kroking med svære lures nesten håpløst, jeg bruker de heller som teasers.

Sveiver inn også følger sailen inn til mer jålete plugger av mindre størrelse.

Fisker dere noe serlig med livebait?

Hilsen alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba!

Håper ikke det er den globale greia som påvirker tunaen, samme inntrykk i Kenya ikke så mye yellow fin i år, men svingninger i innsig av fisk varierer jo.

Du snakker om black m fra capt harris ikke sant..

Sender over noen plugger før neste sesong også, vi fikk inn noen sail/marlin plugger hvor hodet var laget i glassklar silikon og de fiska enormt godt, problemet var at de smelta etter noen dager. mulig sola, saltet etc.

Jobber med en ny legering som holder..

Når det gjelder sailen har jeg sluttet å prøve kroking med svære lures nesten håpløst, jeg bruker de heller som teasers.

Sveiver inn også følger sailen inn til mer jålete plugger av mindre størrelse.

Fisker dere noe serlig med livebait?

Hilsen alex

Januar til mars er lavsessong for YFen så det kan variere litt, men stort sett har det vært veldig bra med normal størrelse på 20 - 40kg.

Det er BM fra Capt.H. jeg har brukt som modell ja. Den jeg har lagd sjøl er mye større, djupere, bedre polstret og kraftigere i aluminium. Har et bilde hvis noen vil ta i mot.

Vi bruke også mindre lures som vi pitcher når de dukker opp i kjølvannet, men hadde fungert mye bedre med naturlig agn i tillegg. Matthias og spesielt Olaf på Shy3 er lite interressert i å bruke mye tid på sail når det er bra med marlin. Pga mye marlin kan vi ikke kjøre med mindre lures hele tida.

Når jeg var ute de to siste dagene kjørte vi bait and switch, det er sinsykt spennende! Kan velge utstyr i forhold til hva som dukker opp, og kroker alt sjøl. Totalt hadde vi vel oppe ca. 30 marlin og 50-70 sail. Først i perioden var marlin utrolig kjip og ville ikke ta noe som helst, det ble heldigvis bedre etter hvert.

Vi bruker lite livebait bl.a. fordi vi fisker over et relativt stort område og derfor dekker større områder med lures.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt hinnsides ut!!! Ikke misunnelig i det hele tatt...

Bra dere har funnet noen stenger som virkelig duger ;)

Ja nå har jeg 2stk Tiagra 80 blueprinted til 130lb samt en vanlig 80 på båten, alle har ca. 1000m med 130lb line. Stengene er 2stk. fra Precision rods i Australia, det går for å være kremen sammen med Ian Miller. Så nå er det INGEN FISK som er for stor i forhold til 130 stolstengene.

:angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bait and switch og marlin er vel kanskje det mest spennende man kan finne på i farta. Kan aldri huske at pulsen har vært så høy, kanskje med unntak av når vi hadde en stim med bluefin jagende mot agnfisken min på kite utenfor Irland. Det blir liksom ikke det samme å slippe ned en pimpel på Mæna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bait & S er kult som f og i mange tilfeller kanskje det mest effektive som finnes på både sail og marlin..

Vel og merke når man går spesielt etter nettop disse artene, problemet er at man eksluderer de artene som ikke viser seg på samme måte som disse artene gjør.

Men hva betyr det når Marlin feberen herjer.

Hvor mange stenger bruker dere der ned 4-5 med soft heads?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bait & S er kult som f og i mange tilfeller kanskje det mest effektive som finnes på både sail og marlin..

Vel og merke når man går spesielt etter nettop disse artene, problemet er at man eksluderer de artene som ikke viser seg på samme måte som disse artene gjør.

Men hva betyr det når Marlin feberen herjer.

Hvor mange stenger bruker dere der ned 4-5 med soft heads?

Ved B&S kjører vi 3 hard heads, 2 korte teaser stenger + 1 el.snelle fra tårnet.

Når vi dorger vanlig med stol har vi for det meste kjørt med 4, stand-up kun 3. Matthias kjører mer og mer kun med 3 stenger uansett. Ser ikke ut til å ha noen betydning for resultatet, raskere å rydde unna når det biter og kan være mer aggresiv med manøvreringa. Bruker for det meste lures fra Black Bart: Blue Breakfast, Ascension Pro Jet og Braziliano. Betyr antageligvis minimalt vilke merke som brukes, men BB holder bra, ser bra ut og fisker bra. Vi har også fått noen custom farger fra Bart Miller, det er jo kult.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved B&S kjører vi 3 hard heads, 2 korte teaser stenger + 1 el.snelle fra tårnet.

Når vi dorger vanlig med stol har vi for det meste kjørt med 4, stand-up kun 3. Matthias kjører mer og mer kun med 3 stenger uansett. Ser ikke ut til å ha noen betydning for resultatet, raskere å rydde unna når det biter og kan være mer aggresiv med manøvreringa. Bruker for det meste lures fra Black Bart: Blue Breakfast, Ascension Pro Jet og Braziliano. Betyr antageligvis minimalt vilke merke som brukes, men BB holder bra, ser bra ut og fisker bra. Vi har også fått noen custom farger fra Bart Miller, det er jo kult.

:lol:

Interesant tema egentlig, vi diskuterer dette stadig i kenya, hvor vi kjører mange stenger pga det varierte fiske og ikke minst stor svingning i størrelse og man ønsker mye av alt.

Sannheten er at med opp til 9 stenger ute kan det forvirre marlinen og hugget ofte blir mindre agresivt.

Sailen er grei den kommer inn og kan holde på en stund før sitter på et eller annet.

Marlinen kommer mer resolutt inn og pang rett på sak.

De fleste kjører uten teasere også.

Problemet er at det er fristende å kjøre med mange stenger selv om vi er klar over at det ville være en fordel å kjøre færre.

Det som gjør det litt lettere for oss er at plassene vi fisker på etter marlin ofte er nokså lette å finne med tanke på baitstimer og fugl så det blir mye livebait etter Black Marlin.

Problemet kan noen ganger være å få baiten til å ta..

Et annet problem er jo selvfølgelig wahoo som skal klippe agnet i to hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interesant tema egentlig, vi diskuterer dette stadig i kenya, hvor vi kjører mange stenger pga det varierte fiske og ikke minst stor svingning i størrelse og man ønsker mye av alt.

Sannheten er at med opp til 9 stenger ute kan det forvirre marlinen og hugget ofte blir mindre agresivt.

Sailen er grei den kommer inn og kan holde på en stund før sitter på et eller annet.

Marlinen kommer mer resolutt inn og pang rett på sak.

De fleste kjører uten teasere også.

Problemet er at det er fristende å kjøre med mange stenger selv om vi er klar over at det ville være en fordel å kjøre færre.

Det som gjør det litt lettere for oss er at plassene vi fisker på etter marlin ofte er nokså lette å finne med tanke på baitstimer og fugl så det blir mye livebait etter Black Marlin.

Problemet kan noen ganger være å få baiten til å ta..

Et annet problem er jo selvfølgelig wahoo som skal klippe agnet i to hele tiden.

Historiene er mange når det gjelder 1000lb`ern som stakk med hele dritten, fiskern og mannskapet står igjen å måper. Mulighetene for det er større på Ascension enn de fleste andre steder, derfor er det ikke noe tema å kjøre lette stenger annet en å pitche når det evt. dukker opp noe mindre. Vi har lite trøbbel med wahoo så lenge vi ikke setter ut før vi har passert 100m linja.

Når vi skal fiske lett drar vi inshore, dvs. innenfor 100m linja. Wahoo og amberjack er best mellom 80 og 90m, doradoen tar hvor som helst det samme med YF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje det er smart å kjøre kompromissløst innimellom, dvs gi beng i bonusarter som YFT, wahoo og dorado. Da vil man nok stå bedre rustet når det dukker opp marlin i kjølvannet. Det er vrient å få alt her i verden, så noe er det greit å forsake. Men B&S er uten tvil det mest spennende jeg har vært med på noensinne. Ganske insane å friline en rigga agnfisk mens den brune skyggen cruiser rett bak båten. Og ikke minst høyt toppa galskap når halve fisken går klar av vannet og gaper i seg agnfisken. Hva som skjer når man deretter drar til bremsen og kroker fisken får folk jaggu finne ut sjøl...

Sjøl har jeg ved skjære uflaksen unngått en runde med disse dyra, men jeg har stått ringside når uerfarne gjeddefiskere fra Vorma har kroket diger marlin, og de har hatt skjelven i mange timer etterpå. Konklusjonen er uansett at hvem som helst kan oppleve biggameeventyret. Dette har ikke noe med erfaring å gjøre i det hele tatt, hvilket gjør det mulig for mannen i gata å befinne seg midt i en fight med en sånn fisk. Og det gjør det ganske så fascinerende. Uansett finnes det ikke noe i Norge som er i nærheten av så drøyt, så om man går med en drøm i magen er det bare å bestille tur! Dere andre kan fortsette å drømme...

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var tuna`n tilbake, siste uke er det tatt flere på 160 til 200lb på Tiagra30!!! + noen marlin :) . Nær ved å tømme snella flere ganger.

Uka etter at vi reiste hjem ble det også tatt en marlin på 850lb på stand-up, den andre på min stang, men selvfølgelig ikke av meg :) . Italieneren Eduardo er relativt fersk og fikk virkelig kjørt seg, fisken var helt bananas. Den var mer i lufta enn vannet, og dro maten Steve tvers over cocpiten.

Nå er siste uka for i år, nå er det hjem for Matthias å forberede den nye båten for transporten til Kapp Verde i september. Vi starter snart booking for neste år, så hvis noen er interesserte ta kontakt. Det tas marlin som bare rakkern om dagen :D .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.