Gå til innhold
Fiskersiden

Øvre Pasvik


Cavey
 Share

Recommended Posts

Karpelva er i Sør-Varanger. Da har du en god biltur foran deg hvis du lander i Alta.

Fly til Alta eller Kirkenes. Har et par venner fra Sverige og UK som blir med. Og direktefly fra Oslo er eneste alternativ.

Var en tur til Vieksa i Porsanger tidligere, helt nydelig! og fin fisk! Men det er flere steder å slå mygg på i finnmark!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Skitt fiske, og god tur! Har du sjekka fiskeforholdene?

Tja.. slutten av august ska vare litt mindre MYE mygg, men bra tid for Harr.

Ellers så takker jeg for alle tips og triks jeg kan få ;-)

Hvorfor fisket du ikke i sameti? Kva er galt med deg?

Kom du deg helt opp til lille og store sametivann?

Hilsen

Cavey

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.... Er rimelig godt kjent i Pasvikdalen. Sametielva sier du. Tja. Du kan få fin fisk i Sametivannet og en annen fin ørret i elva, men har ikke Sameti som førstevalg akkurat. Men bevares det er fin natur, selv om du ser mest furuskog. Ligger en fin hytte et lite stykke nedenfor Sameti og. Veien skjemmer, og gjør turen mindre attraktiv... Sjekk kartet, og finn elver lenger oppe i/ rundt parken. Prøv å ta kontakt med Øvre Pasvik Cafe og Camping. Tror de har både kano og turtips.

Har padlet Karasjokka- anbefales! Lyst å padle Jiesjokka, Laggo, Munkelva, Enare osv. Ble ganske padlesjuk no....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.. slutten av august ska vare litt mindre MYE mygg, men bra tid for Harr.

Ellers så takker jeg for alle tips og triks jeg kan få ;-)

Hvorfor fisket du ikke i sameti? Kva er galt med deg?

Kom du deg helt opp til lille og store sametivann?

Hilsen

Cavey

Var der mer eller mindre tilfeldig med en skoleklasse en gang, der målet var "bli kjent". Hadde ikke fiskeutstyr. Jeg tror vi stoppa rett nedenfor det første vannet, og benytta oss av et gapahuk som var oppført der. Man skal huske at dette var på åttitallet i det forrige årtusen, så det begynner og bli en stund siden.

Endret av Bad2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli kjent opplegg. Var du i Svanvik? Tidligere var det internat der, senere folkehøgskole/leirskole...

Sameti er et fint område,men å kjøre etter grusvei for så å padle mot riksveien høres ikke så givende ut..... Kanskje det går an å padle Okselva dvs sørvest over(fra Lille Sameti). Har ikke neste kart så jeg vet ikke hvor den havner. Det kunne vært litt av en tur du.... Hvis du/dere er spreke så kan kanoen bæres til Sandneselva. Vet ikke hvordan den er å fiske i, men som tur har den virkelig potensiale.... Hva med Munkelva? Perle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er destinasjonen endret mer mot parken.

Booket Sortbrysttjernkoia ;-D Vi er nå fire man med 2 kanoer.

Nettkarten og sattelittbilder er veldig begrenset med tåkete bilder. Trudde sovjet var history.

Ordnet 2333 kartet i 1:50000 skala. kan ikke helt sovna nå.

drømmer om ønsket harrfiske i Ellijærvi.. skuffe meg ikke nå. Si at det er supert jombo harr fiske der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nå 7 man og en plass igjen.

Noen som har flere erfaringer?

Leste at det var en del aborr, bekkørret og gjedde.

Men det er jo Harr, røye og feit ørret jeg vil ha.

Kan absolutt bekrefte det du har lest. Vi dro på måfå (fiskemessig ihvertfall) på en 2 dagers fottur i juni i 1992 (husker dessverre ikke vannet vi fisket ved). Vi hadde et fantastisk fiske etter abbor og harr (for meg var det all time high på disse 2 artene). Det var utrolig morro å stå på land og se abbor-stimen komme patruljerende forbi, mens ganske pen harr cruiset rundt omkring rett under vannspeilet.

Hadde ikke med gjedde-fortom, og mistet ganske mye redskap, så husk fortommer!

Kun der det var rennende vann fikk vi ørret, og den var ganske småfallen.

Så tips fra lokalkjente er nok ganske viktig hvis ørreten er veldig viktig for deg :P Pasvik-elva er kanskje et hett tips for stor ørret?

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde et fantastisk fiske etter abbor og harr (for meg var det all time high på disse 2 artene). Det var utrolig morro å stå på land og se abbor-stimen komme patruljerende forbi, mens ganske pen harr cruiset rundt omkring rett under vannspeilet.

Da blir det mange søvnløse netter intil vi er der.

Fangstrapporter er å vente ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det mange søvnløse netter intil vi er der.

Fangstrapporter er å vente ;-)

Hvis dere er int i harr så bør dere vel prøve i selve Pasvik elva også. Har fått mange harr mellom 0,5- 1 kg, men også over kiloet. Send en PM så kan jeg forsøke å gi noen konkrete tips.

Chattet forresten med en franskmann for 9- 10 år siden. Da var det ekstremt med harr, og nesten ingen fisket etter den. Lovte gubben minst 100 harr på på 2 dagers fiske. Han trodde ikke et sekund på det, og trodde jeg holdt han for narr.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en PM så kan jeg forsøke å gi noen konkrete tips.

Will do..

Ja Harr er faktisk min favoritt. Finne et stryk og en goplass og faktisk se fisken bli lurt. Gjedde er faktisk også underskattet med vanvittig spennende kjøring, spesiellt med lett utstyr.

Røyen har jeg mindre erfaring med. Har tidligere fisket ishavsrøyen i porsanger, men jeg trur ikke den kommer seg helt in her. Leste at røyen den går høyt i finnmark. og parken ligger på 130 møh. Noen som veit hvis det er "høyt". Ellenvatn burde vare stort nok for å huse røye, men så ske den jo lures også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.