Gå til innhold
Fiskersiden

Leppefiskefjorden...


Perca
 Share

Recommended Posts

Nå i pinsen så skulle Fruen og jeg beskatte sjøørrettbestanden... Ja, det var ihvertfall planen. Og i år som i fjor så var det sjøørretten ved Tvedestrand som skulle plages. Vel, vi forsøkte oss på sjøørretten i pinsen i fjor også og når jeg tenker meg nøye om og teller nøye, så fikk vi akkurat like mange sjøørret i år som i fjor... Vi fikk ikke en jævla sjøørret! Ikke et eneste napp engang. Det vil si, vi fikk napp, Fruen fikk ett napp som resulterte i denne...

Fruenmhorngjel.jpg

73 cm horngjel som veide 548 gram om jeg husker rett. Og så fikk jeg napp! Jeg sveivet inn og der hang årets minste sei! Den var 3,5 cm lenger enn vobleren, altså var den 15 cm lang (kort).

Det var usannsynlig store mengder med slike schnørrklædder av brunalger som fløyt rundt og gjorde fiskingen lite effektiv. Det var sjelden at vi fikk dorget mer enn 200 meter før det hang en slik klædd på vobleren og da fisker den som kjent ganske dårlig. Jeg vekslet noen sms`er med Walmann om dette dårlige fisket og vi har nok funnet årsaken til elendigheta! Min teori er at det har vært noen yrkesfiskere fra Østfold der og tømt området og Walmann mente at det måtte skyldes Gjeddefestivalen! :D

Vel, vel... Når det ikke går ann å tvinge sjøørreten til å bite så måtte vi jo finne på noe annet. Og løsningen ble kystmeite!

Kystmeite.jpg

Det var noe vind, men det fant vi ut at vi kunne leve med. Det var tydelig at vi hadde forstyrret noen tjeld for de fløy over oss gang på gang og holdt leven.

tjeld4.jpg

Vinden var faktisk ganske så kald og jeg hadde glemt å ta med meg noe varmt tøy så denne fiskeøkta ble kort. Etter et par timer og ett napp som resulterte i et slitt tackel så ga vi opp fisket denne dagen.

Dagen etter så forsøkte vi oss på nytt etter sjøørretten uten at vi hadde kjenning med noen fisk i det heletatt. Da det led litt utpå dagen så fåreslo jeg for Fruen at vi skulle forsøke oss med litt kystmeite og kikkmeite etter noen microarter. Som sagt så gjort... En snau halvtime senere så var vi i gang med meite.

Jeg hadde ikke holdt på i mer en et minutt så får jeg den første leppefisken. Jeg tror først det er en bergnebb, men da jeg holder den i hånda så ser jeg med en gang at det er en gressgylt.

Gressgylt1.jpg

Og like etter så napper jeg opp en gressgylt til!

Gressgylt2.jpg

Og når jeg har tatt denne av kroken og skal slippe ned agnet igjen så ser jeg en stor havnål som driver på nede ved bunnen! Jeg får lagt agnet rett foran munnen på den, men tror du den vil bite..? Neida, den er fullstendig uinterresert! Jeg forsøker med reke, ingen interresse, jeg forsøker med makrell og like uinterresert er denne dumme fisken. Til slutt så treffer jeg havnåla i hodet med blyhaggelet på snøret og da svømmer den rolig avgårde.

Da denne havnåla forsvinner så dukker det opp 2 berggylter. Den ene er ganske så stor og jeg får lempa ned en krok med makrell og umiddelbart så reagerer de to berggyltene og selvfølgelig så er det den minste som er kjappest og svelger agnet! Den store tar et par kjappe runder nedenfor der jeg fisker og stikker av mens jeg hover den lille. Gylta har klart å svelge agnet med kroken så jeg må operere den for å få igjen kroken. Jeg har ingen bilder av den, men den veide 780 gram. Det skulle ha vært gøy å få på den store for den må ha veid mellom 1,5-2 kg.

Fruen drar også opp noen leppefisker. Ikke mange, men det ble ihvertfall 3 arter.

Berggyltebergnebbgressgyl.jpg

Øverst en berggylte, i midten en bergnebb på 50 gram og nederst en gressgylt.

Jeg fortsatte å hale gressgylter.

Gressgylt3.jpg

Det er flotte farger på disse gressgyltene. Og så får jeg på en som er litt større, i det den bryter vannflata så ser jeg at det er en grønngylt! Jeg smiler bredt for det hadde vært en ny art på meg, men så faller den av kroken, ned på svaberget og plask... Borte var den! :blush: Like etter så ser jeg en grønngylte til, men den vil ikke svelge agnet jeg serverer. Den svømmer rundt og kommer stadig tilbake til agnet og lukter, men den vil bare ikke ta agnet i munnen. Etter en halvtime så ble grønngylta møkk lei både agnet og meg og svømte vekk.

Jeg drar ytterlig noen gressgylter...

Gressgylt4.jpg

Mens jeg tar denne av kroken så roper Fruen på meg... "Du Per, hva slags fisk er det som har blå vinger..?" Hæ, sier jeg og kikker ut på sjøen og forsyne meg, der svømmer det 2 stk rødknurr! De tar en liten runde nedenfor der vi fisker og svømmer vekk uten å ta hensyn til at vi stod der med nyyydelig agn som vi gjærne skulle servere dem. De viste seg ikke flere ganger.

Midt i stimen av gressgylter så dukket det opp 2 kutlinger. Disse var ikke vanskelig å få til å bite på så jeg er helt sikker på at det var svartkutling!

Svarting1.jpg

Ikke akkurat verdens beste bilde å artsbestemme en kutling etter, men jeg er egentlig sikker på at det er en slik svarting, jeg får jo ikke andre kutlinger jeg... :D Og gressgyltene fortsatte å bite på agnet. Jeg forsøkte både med reke og makrell og det var makrellen som var mest populær.

Gressgylt5.jpg

Gressgylt6.jpg

Spisse tagger på ryggen av disse gressgyltene og utrolig flotte farger. Alt i alt så fikk jeg 11 gressgylter, 2 svartkutlinger, 1 berggylte og ei lita skrubbe denne dagen. Fruen fikk 1 berggylte, 1bergnebb og 1 gressgylt. Ingen storfangst, men du verden så moro Fruen og jeg hadde det! :) Neste gang vi skal til Sørlandet så kommer nok vi til å bruke en dag på microfiske på denne plassen. For her var det en del arter som vi gjærne skulle ha fått nærkontakt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.