Gå til innhold
Fiskersiden

Ørretfiske i ferskvann i Bergen og omegn? Storavatnet v/Melkeplassen?


Mark og dupp
 Share

Recommended Posts

Ærede forum,

Ønsker tips om ferskvann i Bergen og omegn hvor det er en mer enn teoretisk mulighet for å få ørret på over 75 gr. (som alle andre). Gjerne litt vekk fra bebyggelse, vei og annen "forurensing". Noen kvarters gange er helt fint.

Erfaringene mine fra Bergen er så langt begrensede, men der jeg har forsøkt (bl.a. Askøy og noen vann i Bergen) har det stort sett vært mye, men liten fisk.

For amatør å regne og foretrekker sluk- og markfiske.

Et spm: har noen erfaringer fra Storavatnet ved Melkeplassen/Krohnegården?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Du vasser og kryper i gode fiskemuligheter. Begynn med Langavatnet i Åsane. Her er mye smått, men også en og annen flott fisk. I tillegg er det røye få.

På Osterøy er det masser av vann. Noen har snttvekt på 300 - 350 gram. Prøv deg frem.

I Spjåkevatnet ovenfor ytre Arna er det ikke bare ørret av varable størrelse, men også den berømte uspiselige karussen som mange her i forumet ser ut til å digge.

Haukelandsvatnet innforbi Indre Arna har mye flott ørret, og fordi som setter pris på arten, også gjedde. Her er det mulig å leie båt.

Vil du litt lenger av sted.... så øker mulighetene. Stølsheimen er full av vann med storfisk. Noen steder må du ha fiskekort, noen steder ser grunneierne at du helst ikke kommer i nærheten av,... så der får du bare prøve lykken litt tilfeldig.

Har ikke tid nå å gå mer i detalj.... men du kan se tråden om Stølsheimen....

Ingen skam å være amatør. Jeg harcdratt opp noen tusen ørret, men min tiårige sønn har dratt større fisk enn meg.... på makk!

Ett lite råd.... kutt ut dupp og søkker. Gå heller for 0.20 sene og en lett haspel eller meitestang. Det gir normalt mer fisk enn dupp og søkker.

Skitt fiske.

Ærede forum,

Ønsker tips om ferskvann i Bergen og omegn hvor det er en mer enn teoretisk mulighet for å få ørret på over 75 gr. (som alle andre). Gjerne litt vekk fra bebyggelse, vei og annen "forurensing". Noen kvarters gange er helt fint.

Erfaringene mine fra Bergen er så langt begrensede, men der jeg har forsøkt (bl.a. Askøy og noen vann i Bergen) har det stort sett vært mye, men liten fisk.

For amatør å regne og foretrekker sluk- og markfiske.

Et spm: har noen erfaringer fra Storavatnet ved Melkeplassen/Krohnegården?

Endret av ryfylketerje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min egen erfaring fra Storavatnet aka Drikkevannet, er at det er dødt. MEN, det er egentlig feil vistnok. Skal vist være en hel del bra fisk der. Ørret på halvannen kilo er vist ikke uvanlig, sier de som har lengre erfaring enn meg, og med meninger om at de burde være fisk på bortimot fire og fem kilo som ligger og lurer der. Så selv har jeg på ingen måte gitt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du med C&R meiner fang og slepp, so kan eg ikkje se kvifor du David ikkje berre fiskar småfisk. Stor aure skal røykast med brake. Gjer du det ein gong, slepp du aldri meir ein einaste ein. Det er vel og reise pininga å fiska for å sleppe atte. Blir som å gå rundt å banke folk, men berre så de er sånn halvt daue.

Kva om me gjorde det same med rein og elg. Berre skadeskat de sånn passe?

Eg trur det mest er ein måte å seie "eg likar ikkje fisk". Men då let du heller fisken vare i fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du med C&R meiner fang og slepp, so kan eg ikkje se kvifor du David ikkje berre fiskar småfisk. Stor aure skal røykast med brake. Gjer du det ein gong, slepp du aldri meir ein einaste ein. Det er vel og reise pininga å fiska for å sleppe atte. Blir som å gå rundt å banke folk, men berre så de er sånn halvt daue.

Kva om me gjorde det same med rein og elg. Berre skadeskat de sånn passe?

Eg trur det mest er ein måte å seie "eg likar ikkje fisk". Men då let du heller fisken vare i fred.

Dette har vel ingenting med tråden å gjøre?

Tilbake til ørretvann i Bergen & Omegn, Sotra har endel bra vann,rett etter Kolltveitunnelen ligger det et brukbart vann,gå litt innover så kommer du bort fra trafikkstøyen også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet "Mark og dupp". Håvardstunvannet og Skranevannet på Sandsli skal i hvertfall huse ørret, ål og gjedde. Det ble satt ut noen tonn regnbueørret i Håvardstunvannet på 80-tallet, men jeg tviler sterkt på at det fortsatt er noen av dem igjen. Kalandsvannet i Fana skal også kunne gi fisk over 75g.

Lykke til, håper å se fangstrapporter fra hjembyen!

Hvis du med C&R meiner fang og slepp, so kan eg ikkje se kvifor du David ikkje berre fiskar småfisk. Stor aure skal røykast med brake. Gjer du det ein gong, slepp du aldri meir ein einaste ein. Det er vel og reise pininga å fiska for å sleppe atte. Blir som å gå rundt å banke folk, men berre så de er sånn halvt daue.

Kva om me gjorde det same med rein og elg. Berre skadeskat de sånn passe?

Eg trur det mest er ein måte å seie "eg likar ikkje fisk". Men då let du heller fisken vare i fred.

Det er like mye miljøgifter i stor fisk om du velger å røyke den, steke den eller gjenutsette den. Har du, hjelmelandsbu, spist mye stor ørret fra nesttunvassdraget kanskje :o ?

Det kan gi stor glede å gjenutsette en pen ørret! Hvorfor knerte en flott fisk når man vet at kjøttet ikke er helt prima?

Ellers har jo C&R blitt diskutert et par ganger her inne tidligere, dette er ikke tråden for å fortsette diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du med C&R meiner fang og slepp, so kan eg ikkje se kvifor du David ikkje berre fiskar småfisk. Stor aure skal røykast med brake. Gjer du det ein gong, slepp du aldri meir ein einaste ein. Det er vel og reise pininga å fiska for å sleppe atte. Blir som å gå rundt å banke folk, men berre så de er sånn halvt daue.

Kva om me gjorde det same med rein og elg. Berre skadeskat de sånn passe?

Eg trur det mest er ein måte å seie "eg likar ikkje fisk". Men då let du heller fisken vare i fred.

Det er mer pga at elven tidligere, og til tider enda var/er ganske forurenset, så de største fiskene er ikke helt av topp kvalitet. Hadde vært ørret fra andre og reine vassdrag hadde jeg ikke nølt :o

Endret av David L
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange vann i bergen som huser langt større fisk enn 100grammere. Det gjelder bare å lete litt.

Var forøvrig en tur innom nesstunvassdraget med fluestangen igår og mistet en fin halvkilos i en av de kulpene som ligger ved veiene og tunnelene der. Var mest småfisk å få men dene ene store overrasket meg helt. Prøvde forskjellig men det var ikke før eg stripet en streaking caddis at det tok helt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten alle vann i Bergen har bestand av Ørret. Du vil og finne Gjedde, Røye; Ål, Abbor og div andre utsatte arter.http://www.bjf.no/modules.php?name=News&fi...order=0&thold=0

Stigavanet på Totland med tilløp elven kan anbefales. Det samme gjelder vannene i Rødlien starten av Os elven.

Endret av jmonsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående storavatnet... Det er et lite vann som henger sammen med Storavatnet. Der er det masse småørret. God stekefisk :lol: Fikk en hel haug der. I det store vannet så jeg flere vak, og hadde en fisk på kroken som slapp. Så ja... der er fisk, og jeg har også hørt ryktet om fisk på 2 kilo og mer. Men den er nok ikke hverdagskost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.