Gå til innhold
Fiskersiden

Stella eller Certate


Gringo
 Share

Recommended Posts

Er det noen som har sterke synpunkter på dette dilemma, skal ha i 4000 str(shimano str) Rønsingen heller til å kjøpe seg Daiwa, har selv forkjærlighet for Stella, er litt bekymret for at han om et par år sitter med Daiwaen og hva var det jeg sa`er seg over stella`en min. Det ville være et tungt nederlag. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir du vel omtrent den første i historien som har problemer med en Stella tror jeg :lol:

Ellers la jeg merke til at Shimano grisebanka Daiwa i siste snelletesten i J&F/AOF eller hvor det var, men i den prisklassen der er det vel bra uasnett tenker jeg.

Noe som taler for Shimano i mine øyne er Elbes service. Den er rask, billig og hjelpsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir du vel omtrent den første i historien som har problemer med en Stella tror jeg :)

Ellers la jeg merke til at Shimano grisebanka Daiwa i siste snelletesten i J&F/AOF eller hvor det var, men i den prisklassen der er det vel bra uasnett tenker jeg.

Tar jeg ikke feil, fikk disse samt Shimano Fireblood seksere i testen. Ettersom jeg kan huske ble Cerate omtalt som referansesnelle.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar jeg ikke feil, fikk disse samt Shimano Fireblood seksere i testen. Ettersom jeg kan huske ble Cerate omtalt som referansesnelle.......

Tror Stellaen taper litt terreng i "tester" pga ingen ekstraspole. Daiwas referansesnelle i denne testen var Daiwa Infinity-Q 3000XP. Det hadde også vært bedre med en sammenligningstest mellom kun de to Stella Certate. Oppbygging etc. Tester med 30 sneller blir litt, oi den snurrer rundt denna også, se senen kommer inn på spolen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det vel litt spørsmål om egne preferanser. Selv velger jeg stella uten tvil, men det er mer fordi jeg har fisket en del med stella sneller og aldri med en certate. Jeg kjenner til bremsen på stella og den tåler ekstrem juling og er like fin etterpå. Kjenner til at saltiga bremseskivene ikke holder mål og anbefales byttet, samt at de snellene krever mer vedlikehold enn stella, men har ikke hørt tilsvarende på certate. Har i det hele tatt ikke hørt så mye om certate.

Fant et par tester her, om enn noe gamle.

Daiwa Certate

Shimano stella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste begge testene og syns det var en smule merkelig at det var såpas stor forskjell på resultatet i jakt og fiske i forhold til AOF. I J&F så skåret Shimano mye høyere en i AOF. I AOF så ble resultatene så her:

Under 500: Shimano Alivio

500-1000: Daiwa procaster

1000-2000: Shimano Technium 2500FB

2000-3000: Daiwa Caldia 2500X

Over 3000: Daiwa infinity Q 3000XP

Her er testen til J&F:

http://www.jaktogfiske.info/id/356

Men den går på mindre sneller og ingen i prisklassen til certate/stella

Men Så er det hvor mye vekt man skal legge i disse testene... Hvor mye veit man om ei snelle etter å ha fikla med den i 5 min? ikke mye...

Tackletour sine tester som HelgeL linker til er nå i hvert fall over et litt lenger tids bruk så de gir i hvert fall et noe bedre innblikk i hva snellene leverer.

En noe nyere test av stella i hvert fall.

http://www.tackletour.com/reviewshimanostellafb.html

Ellers så går jeg for Certaten bare fordi jeg syns den ser bedre ut, samt at det kan være moro å teste noe annet en det "alle" andre har. Er forøvrig veldig fornøyd med de Daiwa snellene (og ikke minst stengene) jeg har, samt at jeg har en liten feeling av at grunnen til Shimanos høye profil her til lands har mye med det gode arbeidet Elbe har gjort. Og ikke nødvendigvis at Shimano er bedre en Daiwa.

Enig med Kis når det gjelder service, Kenneth hos Elbe er en av de hvis ikke den beste manen å forholde seg til når det gjelder reklamasjoner og service. Men med disse snellene så spørs det hvor mye man har å klage over etter noen år…

Gå for stella du Vidar så ser vi hvem av de som funker best om 10 år :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for stella du Vidar så ser vi hvem av de som funker best om 10 år ;)

Tror at etter ti år har Stellaen kommet i reservepoolen sammen med andre gode sneller akkurat pga samme karusellen vi holder på med nå

:)

Da er Stellaen Bestillt Jan, 4000FD:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Stellaen fått seg noen turer med variert fiske. Til de som seier at Twin Power er det øvre for hva pris angår vil eg dementere det på det sterkeste. Har Twin Power og Stradic selv og de kan ikke måle seg med den nye yndlingsdama mi. Det som slår meg mest er presisjon, lydløshet og ikke minst hvor lite effekttap/friksjon det er i gear og overføring av sveivekraft til rotor. Utrolig lettsveiva selv med tyngre sluker/tacle. Halleluja:-) Ordet brems har fått helt ny betydning. :-) :-)

Certate eventuelle andre Daiwakonfigurasjoner får vi ikke sammenlignet før Jan får fingeren ut av dere hvet hva. Kanskje han venter bevisst i håp om bruksslitasje på Stellaen før sammelingning med "traktoren" han kjøper seg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at det følger med en del for de som vil ha sveiva på høgre sida, hva er dette for noe, er det ikke bare å skru den inn på andre sida?

Det følger med en en ekstra pin med speilvendte gjenger. Høyre ventre pin, så man kan legge snella raskt sammen.

Støtter forøvrig uttalelsen til gringo. Har twinpower, stradic, technium, baitrunnere osv. Men de er ikke i nærheten av stella. Om man egentlig trenger det er vel en annen sak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.