Gå til innhold
Fiskersiden

Med kano og fiskestang fra Valevatn til Maudal


penalet
 Share

Recommended Posts

Hei.

Tenkte bare at jeg kort ville beskrive en flott tur jeg gjennomførte sammen med en kompis litt tidligere i sommer. Formålet med turen var å samle krefter, sjekke ut fiskeforholdene og bli bedre kjent med rogalandsnaturen. Været som var meldt, kraftig regn og vind fra sørvest (motvind), ble det heldigvis ikke noe av før dag 3.

Dag 1.

Etter å ha blitt skysset opp til Myrkvæven (der brua går over kanalen mellom Valevatn og Gravatnet - Sirdal kommune) sjøsatte vi Allyen og padlet ca 8 km på Gravatnet, sørvestover mot Tvetenorstøl. Tross godt med remedier i sekkene og to voksne i kanoen kunne vi padle den smale bekken i myra, helt inn til restene etter stølen. Artig å se hvor lite vanndyp som skal til for at farkosten kunne ta seg frem. Etter inntak av mat og samling av krefter, ble utstyret bært den drøye kilometeren opp til det høyereliggende Øydevatn. Herfra var det bare "nedoverbakke" da det var turens høyestliggende vann. Flott teltplass ble etablert og treretters tilberedt og servert. Sekkene lettnet noe etter denne første kvelden.

Dag 2.

Skodde på Øydevatn når vi stod opp. Vindstille. Sola holdt på å pløye seg gjennom med sine kraftige varmestråler.

59741_s.jpg

Vi skjønte at solkremen som lå igjen/ble lagt igjen (pga værmeldingen) hjemme ville savnes utover dagen. Bæring (600 m) over til Litla øydevatn, padlig og fisking. Bæring over til Indra Stigesvatn (500 m), padling og fisking. Bæring over til Ytre Stigesvatn (200 m), padling og fisking. Dagens forflytning ble avsluttet med blanding av padling, fløting og bæring ned til Reindhølen. En strekning på ca 800 m. Da hadde vi forflyttet oss ca 8 kilometer siden vi tok avgårde fra Øydevatn. Sola hadde gjort at ansiktsfargen gikk i ett med den røde jakka. Fisken hadde ikke vist interesse for det vi serverte. Området rundt reinshølen var fantastisk flott. Sporene etter Børre Bever var gamle, så vi anså faren for å få ei bjørk over oss mens vi sov til å være lav. Etter at maten var inntatt og vi hadde fått noen cognac i hatten, skulle fisken lures. Til nå hadde vi ikke sett et vak på hele turen. Spredte ringer på en speilblank Reinshøl ga håp, og utover kvelden hadde fantastisk feit og fin bekkerøye endt sine dager.

Flott teltplass ved Reinshølen

59742_s.jpg

59744_s.jpg

59743_s.jpg

Dag 3.

Våknet til skodderegn på teltet. Kokt bekkerøye og potetstappe som tilbehør, gjorde kroppen klar for turens lengste sammenhengende padleetappe. Motvind og kraftig regn kom som lovet av visse værmeldingstjenester på nettet. Dagen gikk stort sett med til å kjempe ved årene, men det ble tid til å knipe fin ørret. Turen i kanoen gikk ned elva til Grunnetjørna, bæring (300 m) over til Indre Myravatnet. Det var litt artig å filosofere over at mennesker kanskje padlet i sine farkoster i dette området mange tusen år tilbake. I området på østsiden av Myravatnet er det visstnok funnet et titalls boplasser fra eldre steinalder. Etter litt grubling ved Myrahelleren rettet vi snuten mot vinden og padlet de 8 tunge og våte kilometrene til motsatt ende av Stora Myravatnet. Derfra ble sekker og kano bært ned til kraftstasjonen i Øvre Maudal og ventende skyss tilbake til Sandnes.

En flott tur i nydelig Rogalandsterreng. Fortsatt noe usikkert hvordan det er med fisken i de øvre deler av vassdaget, men turen anbefales på det sterkeste.

Kan som et PS legge til at jeg sist fredag tok turen tilbake til Grunnetjørna og Indre Myravatnet. Gikk da opp fra Øvstabø - opp Øvstabøbrekka. I nydelig vær fikk vi feit og fin bekkerøye i Grunnetjørna. Flere på halvkiloen og største på 800 g.

Det klassiske fyrstikkeskefotografiet:

59747_s.jpg

Ørreten i Indre Myravatnet var også av fin kvalitet. Fargen på kjøttet stod ikke tilbake for fargen på de umodne moltene i myrkanten. Eneste minus med denne turen var da vi oppdaget at oblatene på skiltene på bilen som var parkert ved hengebrua på Øvstabø, var ramponert. Godkjenningsmerket var skrapet bort og bakskiltet revet av bilen og lå ved siden av. Ødelagte oblater er ikke noe verd. Hvem gjør sånt? Mange kjører jo forbi fra eller til Hunnedalen eller Sirdal, men å stoppe for å gjøre herverk... Kan en lokal bonde finne på slikt? Uansett, det finnes folk til alt.

DS

Endret av penalet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som en kjempe tur, på tross av det dårlige været. Har tenkt på den samme turen selv men har aldri blitt noe av det. Har kun blitt med dagsturer til nå. Området rundt Indre Myrvannet er blandt mine favoritt plasser etter ørreten :D

Bildene fikser du lett på: http://www.fiskevatn.no/foto/

Når det gjelder bilskiltene dine kan jeg med så godt så 100% sikkerhet slå fast at du har hatt besøk av sauene som beiter i fjellsidene langs veien. Opplevde det samme sist sommer da jeg sto parkert rett etter bomstasjonen. Ut av ingenting kom en flokk på over 50 sauer, disse gikk umiddelbart løs på fiskeveske, bildekk og plastdetaljene på bilen. Prøvde å jage de videre men det var håpløst, eneste løsning var å flytte bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bilskiltene dine kan jeg med så godt så 100% sikkerhet slå fast at du har hatt besøk av sauene som beiter i fjellsidene langs veien. Opplevde det samme sist sommer da jeg sto parkert rett etter bomstasjonen. Ut av ingenting kom en flokk på over 50 sauer, disse gikk umiddelbart løs på fiskeveske, bildekk og plastdetaljene på bilen. Prøvde å jage de videre men det var håpløst, eneste løsning var å flytte bilen.

Hei.

Beklager, men jeg har ikke tro på at det er sauene som har tatt oblatene på skiltene. De var skrapet bort slik at det kun var sidekantene og øvre del av oblatene som var igjen, og det på begge skiltene! Så ut til at det var brukt en spiss gjenstand (skrujern?). Regner med at skiltet bak falt av da vedkommende skrapte på oblatene. :D

Kjenner du til om det er fisk i Mørkatjørna like ved Grunnatjørna, og hva med Berittjørna? Prøvde noen kast i disse vannene, men fikk ikke noe. Nonstjørna hadde derimot svært bitevillig og sprelsk ørret :D

Endret av penalet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder fra et fint område!

Skal ikke si med sikkerhet om det er fisk i akkurat disse vannene. Men det som er typisk i dette området er at enkelte av vannene har svært begrensede eller ingen gytemuligheter. Disse vannene er somregel helt eller bortimot fisketomme. Treffer du på de som er bortimot, og har dagen, samt en god porsjon flaks, kan nok en og annen fin fisk landes. :)

Men er stor fisk målet er nok Myrvannet vannet som fortjener mest fisketid.

Misstolket nok skadene på skiltene litt. Hørres nok klart ut som hærverk av forbipasserende. Surt når slik skal ødelegge for en ellers bra tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er stor fisk målet er nok Myrvannet vannet som fortjener mest fisketid.

Myravatnet er jo et stort vann. Noen hotspots? Når du nevner stor fisk, hva mener du da med stor? Er det hovedsakelig ørret du får i S. Myravatnet eller er det bekkerøya som dominerer? Fikk begge artene i Indre Myravatnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Kongerapport!

Var på rypejakt oppe i fjellet i helga, men da jeg fikk øye på plassen du beskriver fra en fjelltopp gikk det varme tanker til fluestanga:)

Hvis man bytter ut sauer med geiter i den foregående diskusjonen ville jeg veddet mye på denne teorien. Geitene har skarpe tenner og DIGGER biler. Etter en samtale bed bonden på øvstabø om geiter/biler setter jeg aldri bilen utenfor porten. snakk fint med bonden neste gang:)

En annen ting: vet du hvem som eiger hyttene som ligger oppi der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.