Gå til innhold
Fiskersiden

Fremleie ?


gaulalaks
 Share

Recommended Posts

Mener det finnes en lov mot dette ? og hvis så er tilfelle hvordan

omgår raguse og liknende dette

Har til gode og høre att noen har blitt tatt .

Evnt om noen kan forklare loven.

:)

Har hørt at det kan omgås ved å tilby middag, et seminar (eks. situasjonsbestemt ledelse i mongolia ol.), poledancing, overnatting ol. i tillegg til fisket - DA er det plutselig lov å gjøre oss til husmenn i eget land igjen.. Og det skal vistnok noen synes er "Så bra altså..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er på tynn is nå, men jeg tror det er to måter å drive "lovlig" framleie på:

1. Hovedinntekten skal ikke skrive seg fra fisket. Altså, man tilbyr overnatting, servering + div,div, og sørger for at dette utgjør en større del av fakturaen enn selve fisket.

2. Man kan som en forening, tilby fiske til sine medlemmer, mot betaling. (Raguse, NFC)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er på tynn is nå, men jeg tror det er to måter å drive "lovlig" framleie på:

1. Hovedinntekten skal ikke skrive seg fra fisket. Altså, man tilbyr overnatting, servering + div,div, og sørger for at dette utgjør en større del av fakturaen enn selve fisket.

2. Man kan som en forening, tilby fiske til sine medlemmer, mot betaling. (Raguse, NFC)

Om man läser lakseloven (Se lovdata) finns det numera inget hinder mot framleije, men maks 10 år. När jag läste lakseloven förra gången, för några år sedan, fanns det ett uttryckligt förbud mot framleije. Har Norges Riskdag ändrat lakseloven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er på tynn is nå, men jeg tror det er to måter å drive "lovlig" framleie på:

1. Hovedinntekten skal ikke skrive seg fra fisket. Altså, man tilbyr overnatting, servering + div,div, og sørger for at dette utgjør en større del av fakturaen enn selve fisket.

2. Man kan som en forening, tilby fiske til sine medlemmer, mot betaling. (Raguse, NFC)

Jeg har nå lest lov teksten og kan forstå raguses opplegg ved att han kjøpte støren hotel

og således er en lokal turist bedrift.

men hva hvis man kan leie fiske uten og bo på hotelet?

Finske fishmaster har etter hva jeg vet intet hotel men driver fremleie av flere strekk i gaula.

Grunnen til disse spørsmål er att de nevnte er blandt innteresentene for leie av krogstadvaldet

og det kunne vært morro og finne noe og ta de på da disse fordyrer fiske for veldig mange

husk att dette pluttselig kan gjelde ditt eller deres fiskeplass-vald! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://faolex.fao.org/docs/texts/nor14012.doc

Man omgår altså denne bestemmelsen ved å kalle seg en "lokal turistbedrift" eller en ideell organisasjon.

Fishmaster hade väl lite problem med Fylkesmannen när det gällde leje av Stasjonshölen, Hovin. Men då lyckades Fishmaster visa att allmänheten hade tillgång till valdet och det ställdes inte krav på att man köpte boende i samband med fiske.

Frågan är vid vilket pris man kan anse att allmänheten inte längre har tillgång?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Framleieforskriften finnes f.eks. ved å gå inn på Lovdata.no

Den lyder som følger:

Forskrift om framleie av fiskerett.

Fastsatt av Miljøverndepartementet 25. juni 1993 med hjemmel i lov av 15. mai 1992 nr. 47 om laksefisk og innlandsfisk mv § 27 jf kgl.res. av 27. november 1992 nr. 864.

§ 1. Virkeområde

Denne forskrift omfatter framleie, dvs. videre utleie av en leiet fiskerett.

Forskriften omfatter ikke samarbeidsavtaler mellom rettighetshavere, eller mellom rettighetshavere og lokale turistbedrifter. Den omfatter heller ikke tradisjonelle forvaltningsavtaler mellom rettighetshavere og ideelle organisasjoner.

§ 2. Forbud mot framleie

Uten tillatelse fra fylkesmannen er framleie av fiskerett forbudt.

Ved avgjørelse av søknad om tillatelse til framleie skal det legges vekt på hvordan allmennheten tilgodeses ved framleien og mulighetene for fiske i de omkringliggende områder. Det kan settes vilkår for tillatelsen. Fylkesmannen skal straks gis melding om vesentlige endringer i forutsetningene eller vilkårene for tillatelsen.

§ 3. Unntak

Tillatelse fra fylkesmannen er likevel ikke nødvendig hvor

1. leieren enten er

a) en ideell organisasjon tilknyttet en landsomfattende organisasjon med sportsfiske som en hovedaktivitet, eller

B) en ideell lokal organisasjon med sportsfiske som en hovedaktivitet og minst 100 medlemmer,

og

2. eventuelt overskudd av framleien etter at leiesummen og utgifter ved framleien er dekket, i sin helhet går til tiltak for fiskebestandene i området.

Fylkesmannen kan til enhver tid kreve de opplysninger denne finner nødvendig for å avgjøre om et framleieforhold faller inn under første ledd.

§ 4. Meldeplikt

Alle framleieforhold som ikke har grunnlag i gitt tillatelse skal skriftlig meldes til fylkesmannen innen utgangen av det kalenderår framleien starter. Meldingen skal inneholde en redegjørelse for de aktuelle bestemmelser i forhold til § 3.

§ 5. Straff

Overtredelse av denne forskrift er straffbart, jf § 49 i lov om laksefisk og innlandsfisk m.v.

§ 6. Ikrafttreden

Denne forskrift trer i kraft 1. oktober 1993.

Meg bekjent er forøvrig Raguse en av ytterst få som har søkt om og fått konsesjon. Dette er neppe et prioritert tema for fylkesmannsembetene som forvalter reglene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.