Gå til innhold
Fiskersiden

Raymarine S1000


Pipo
 Share

Recommended Posts

De opplyser på hjemmesiden sin at "Thanks to SmartSteer™ technology the S1000 controls the proportional rate of turn relative to vessel speed" noe som nok betyr at dersom du kjører sakte vil den svinge sakte. Det er en naturlig konsekvens av at noe annet vil bety store endringer i gasspådrag eller rask rorendring, og fort en ganske lite behagelig tur.

Har ikke vært borti autopiloter så mye utenfor simulatorer, men med kun vanlige propeller og ror, eller påhenger, er det veldig vanskelig å kontrolere hastighet, retning og posisjon samtidig, spessielt ved lave hastigheter. Ellers kan kanskje noen av disse hjelpe med å forstå det hele, hvis du vil vite litt mer enn de fleste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest på forumet og andre steder at denne autopiloten har trøbbel ved lave hastigheter. Er det noen som vet om dette fortsatt er tilfelle eller om seneste modeller er forbedret på dette punktet?

Et spørsmål som kommer opp på de fleste forum for trolling/båtelektronik med jevne mellomrom. S1000 kan ikke nyttegjøre seg kompass data men bruker utelukkende posisjonsdata fra en GPS som grunlag for kurs og båtens orientering. Den kan heller ikke nyttegjøre seg data fra et kompass tilkoblet en GPS. Den bruker båtens bevegelse som beregningsgrunnlag for båtens orientering og forutsetter da at fartsretning = båtens orientering. Båtens orientering og kurs blir således begge deler beregnet ut fra historiske data i form av GPS plot. Jo større hastighet jo større avstand mellom plottene og jo mer nøyaktig blir både beregnet kurs og orientering. Ved lave hastigheter fungerer dette systemet ikke da produserte data ikke er tilstrekkelig nøyaktig. Vind og strøm medfører jo at båtens kurs nødvendigvis ikke er den samme som båtens orientering. En GPS oppdaterer seg typisk 1 gang i sekundet. Ved en hastighet på 3 knop blir det ca 1,5 m mellom hvert plott. Selv om dagens GPS systemer er relativt nøyaktige så blir dette et svært unøyaktig system.

Jeg er ikke sikker på hvilke algoritmer enheten benytter seg av, men jeg vil anta at den øker tid mellom hvert plott ved lave hastigeter. Dette vil gi lengre avstand og derved et bedre grunnlag for beregning av hvilken (gjennomsntlig) kurs båten har holdt i perioden. Problemet da blir vel at den ikke juster ofte nok og derved kommer på etterskudd og styrer basert på foeldete data.

Flere brukere har henvendt seg til Raymarine og etterlyst en oppdatering av software som muligjør bruk av data fra et kompass tikoblet GPS via NMEA 2000/0183. I følge de postene jeg har lest hevder Rymarine at dette ikke er mulig grunnet konstruksjonen av systemet. Så selv om kompassdataene fnnes i nettverket så kan ikke S 1000 nyttegjøre seg disse. S1000 fungerer derfor ikke ved lave hastighter og er uegnet for trolling under nordiske forhold. Derom du vil gjøre et "dypdykk" innen emnet er det mye og lese feks her: http://www.thehulltruth.com/search/query.a...rt=&custom-end=

Langt svar på et kort spårsmål. Så lenge S1000 ikke kan benytte kompass data så vil den aldri kunne fungere ved lave hastigheter. Noe forenklet kan en si at ved lave hastigheter så vet auopiloten hverken båtens orientering eller hvilken kurs den har. Den mangler mao nødvendige referansedata for å kunne holde en stø kurs. Den har jo imidlertid en tiltalende pris, men siden spørsmålet er postet under trolling forumet så vil jeg advare mot denne for trolling. Sats heller på en Simrad AP24. Det kan fort bli dyrt å kjøpe billig...... :P:):P

Endret av dessmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest litt mer om Autopilot skjønner jeg at også dette er et tema med mange muligheter. I min enfoldighet trodde jeg at piloten kun kunne brukes til å holde en rett kurs mellom to punkter, men skjønner nå at det er flere funksjonsmuligheter. Hvilke krav bør jeg egentlig stille til en autopilot som skal brukes både ved trolling og ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.