Gå til innhold
Fiskersiden

Draschkovisch system/rigg


Team Kaos
 Share

Recommended Posts

Hei er det noen som har en letforklarlig måte å lage Draschkovich systemet/rigg, For agnfiske etter stor Borre og Gjørs ??

Prøvde å se på en forklaring,men det var ikke så lett å tyde det :lol:

Er det nødvendig å bruke ståltråd til å feste/surre rundt fisken???

Endret av Team Kaos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en lik med et bilde i: Link

Du trenger kobbertråd til å feste agnfisken med og ståltråd(pianotråd) til å lage riggen. Hele vitsen med riggen er at blyhode skal være bevegelig i forhold til agnfisken( i motsettning til jigghoder).

Hvis ingen andre legger ut en enkel oppskrift, kan jeg lage en til helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riggen er testa og den funker garantert, 600g abbor på første forsøket. Agnfisken så vidt til 4 sniper også, men da var det slutt også- bare hodet på laua igjen.

Har ikke fått prøvd den på gjørs enda.....

Fiskejournalen har også en nyere artikkel og video m bygge/fiske beskrivelse.

Endret av Thile
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant video snutten i fiskejournalen :) Skjønner mye mer nå hvordan en skal lage den selv :o

Tusen takk for tipset Thile :)

Jeg har brukt rustfri ståltråd fra BT, den er i mykeste laget men kan også lett rettes ut for hånd- det funker- men er ikke optimalt.

Har ikke funnet pianotråd i passende tykkelse noe sted- noen som vet?

Krok fortommene knyter jeg hjemme av braid og har dem liggende krokløse i en mappe, fort å knyte på med rennaløkke i begge ender og at du da kan bytte ut etter størrelsen på agnet eller shadjiggen. Jeg har brukt Walker light jerk stanga m ,12fl på snella, fått grei kastelengde og følelse m agnet under innsveiving, bare sørg for å kontakt hele tiden. Faktisk så er det vanskelig å fiske så sakte som denne riggen kan kreve når fisken er sær og sturer på bånn. Har også hatt hell m å fiske riggen raskere og litt høyere opp i vannet, da m maks 10g bly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurte på om jeg skulle bruke TIG tråd på 0,8mm, men vet ikke om den blir for tykk eller for stiv?

Krokfortommen skal jeg prøve tynn/myk fortommswire,ellers så bør en vel bruke tykk multi 0,30-0,50kanskje?

Prøve og feile metoden er grei å bruke,så sant en ikke får på sin livs Borre eller Gjørs da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørgen Ø

Jeg prøvde riggen etter gjørs i dag. Hadde et par hugg på den uten at det ble kroking, men gikk over til vertikaljigging og bottombouncing da det begynte å blåse litt for mye til at jeg klarte å holde kontakt. Jeg hev ut den lille murerbøtta som drivanker og det hjalp litt, men ikke nok til det lette fisket, så et skikkelig drivanker må anskaffes. Synes agnfisken fikk en giftig bevegelse og riggen må prøves mer under roligere forhold. Men dracho var ikke like spenstig med mye bly..

Gjørsen var ikke særlig i bettet der jeg var i dag, men fikk til slutt opp 5 gjørs 7 gjedder og noen abbor på vertikaljiggingen. Gjørsen var sinnsykt forsiktig i dag, og tok bare helt ytterst i halen. Hadde på ekstra treblekrok nesten helt bakerst på jiggen, men det ble likevel noen bomnapp der jeg følte at gjørsen holdt jiggen såvidt, helt ytterst i halefinna. Noen ganger trudde jeg det var småabbor som såvidt dunket borti jiggen, men opp kom gjørs... Dessverre ble det ikke noe digert men hadde på noe som virket tyngre og jeg synes fisken var for slapp til å være gjedde, men man vet jo aldri. Uansett så er det er vel bare å kjøre på videre, for det er et kjempespennende fiske. Trur det holder med 0.35mm fluorcarbon til krokene, eller så skal også 0,35 mm braid også holde. Jeg brukte fc i dag. Ingen av gjeddene jeg fikk i dag kappa fc`en ihvertfall, og gjørsen er ikke på langt nær like skarp i kjeften som gjedda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.