Gå til innhold
Fiskersiden

Tohånds


Myklebust
 Share

Recommended Posts

Jeg er enig med MP,Slate AXP 14 fot eller 15 fot. Om du er nybegynner med to hånds så ikke start med korte stenger. Disse stengene er som oftest svært raske og krever mye av kasteren. Er man nybegynner trenger man en stang som gir kasteren hjelp. Jeg vil også anbefale at du starter med en stang med 3/4 aksjon. Her får du hjelp av stangen og aksjonen tillater lit "sleiv" i kastet. Ovenfor nevnte stang er en bestselger hos Prima villmarksliv og har kommet godt ut på tester. Den er forøvrig akkurat nå på tilbud og er satt ned fra Kr. 2899,- til kr. 1899,- (14 fot) og 15 foteren er satt ned fra kr. 2999,- til kr. 1899,-. Løp og kjøp.

Hilsen

Rogna, mangeårig to håndskaster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Myklebust

Loop Greenline da, er det gode stenger? Ser at disse selges til halv pris på Gero.

God om du er god sies det, ikke noen begynnerstang, stiv i bunn og vanskelig å få kontakt med. Har hørt bedre omtale av bluelinen 13`2 og ikke minst yellowlinen i 13`2.

Kjøpte selv greyline 13 fot og er kjempehappy med den til nå, gleder meg til få kjøre laks på min nye kjepp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for slate axp 14 fot!

Billig og ikke minst veldig bra.

Snellene vet jeg lite om, men det burde funke ok?

Den stanga er i alle fall ikke noe dårlig kjøp.

Har du råd anbefaler jeg deg å prøve yellowline #9-10 13`2, enkel og lett å spenne opp, kaster langt og er fintfølende. Klarer alle typer kast og er dritkul gul[ :) ] Passer ikke den gule 13 foteren får du helt sikkert solgt den.

http://www.maritsfluefiske.no/index.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myklebust:

Beklager, jeg ga deg feil pris. Det var ikke AXP de tidligere oppgitte tilbudspriser gjaldt. Det var GHX. Her kommer de riktige tilbudspriser på AXP: 14 fot er satt ned fra kr. 3795,- til kr. 2899,-15 fot fra kr.3995,- til kr. 2999,-. Denne stangen har fått en sekser på testene. Når det gjelder snelle kan jeg anbefale Slate classic large arbor laksesnelle. Tilbudspris kr. 699,- Har selv brukt denne snella i et par sesonger og er kjempefornøyd. Eneste punktet jeg hadde litt problemer med og venne meg til, var litt svak lyd på bremsen. Det er liksom ikke noe knarr. Men snella er idiotsikker. Brukte tidligere engelske Young snelle og her var det knarr så det holdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye stang for pengene: http://www.nfisk.no/productTop.jsp?valg=fl...e&pId=RDNGTN_41

Gikk opp et lys for meg med denne stangen. Utrolig mye stang for pengene synes jeg. Vet flere erfarne laksefiskere som har skippet de tradisjonelle dyre stengene som alle "må" ha og heller kjøpt 2 sånne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Espen Ørud

Mye stang for pengene: http://www.nfisk.no/productTop.jsp?valg=fl...e&pId=RDNGTN_41

Gikk opp et lys for meg med denne stangen. Utrolig mye stang for pengene synes jeg. Vet flere erfarne laksefiskere som har skippet de tradisjonelle dyre stengene som alle "må" ha og heller kjøpt 2 sånne!

Må si meg aldeles enig her med Espen. RF er ei kjmepfin stang, har selv bare prøvd 13 foteren men den var til gjengjeld lett og fin å kaste med pluss den kommer med livstidsgaranti! Kan du bestille fra USA er prisen på ca. 1700,- for en tohånds. Faren til en kamerat kjøpte denne på oppfordring fra meg da han bor over there.

Siden mange etterhvert har slate, kan det jo være gull å eie ei redington! Eneste negative er håndtaket nederst, det er av metall og kan bli kaldt og ubekvemt dersom temperaturen blir litt for lav.[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av MP

AXP fikk terningkast 6 og GHX fikk 5+....

www.prima-villmark.no

AXP fikk vel 6-. Likevel etter å ha prøvd stanga slo jeg til. Utrolig mye stang for pengene.OK finish men korkkvaliteten er ikke spesielt bra på min stang.Har i tillegg fått glipp mellom et par korkringer som jeg må fylle ut med kork/lim.

Jeg har prøvd det meste av stenger i alle prisklasser og i forhold til pris kanjeg ikke tenke meg at du kan gjøre et bedre kjøp enn AXP 15'. Fikk også med Slate salmon LA snella, tilsammen ca. kr. 2900,-

Snella er ok men bremserattet er sånn at jeg hele tida må sjekke at det er rett innstilt. Kommer borti kropp/jakke under kasting og har opplevd at når jeg skal dra mere skyteline av snella så har den fått backlash!

Som en første tohåndsstang kan jeg anbefale Slate AXP 15'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moby;

Det var underlig. Må vel være noe produsenten kan rette på. Si ifra til dem. Skjønner godt at det er et irritasjonsmoment. Slik ting bør vi få slippe, så kan vi konsentrere oss om det vi skal konsentrere oss om.

Ellers; lykke til med 2-håndskastinga! Skal selv påbegynne egentreninga igjen nå på grunna i fjorden, så er jeg "klar" for sommeren [^]. Selv om 2-håndskasting tilsynelatende virker "enklere" enn enhåndskasting, er det egentlig ikke det, når en utnytter de mulighetene som finnes med 2-håndsteknikk.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.